ادامه مجمع عمومی نوبت دوم گزارش هم اندیشی

گزارش هم اندیشی حول ارائه خدمات مهندسی در کاشان

گزارش هم اندیشی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و تعدادی از عضوهای هیات مدیره حول ارائه خدمات مهندسی در کاشانمورخ ششم دی ماه نود و شش ریاست و جمعی از هیات مدیره سازمان با حضور در شهرستان کاشان از نزدیک با عضوهای نظام مهندسی ساختمان این شهرستان دیدار و جهت آشنایی بیش تر با نظرات، انتقادات و پیشنهادات مهندسان، سیزدهمین نشست از سری نشست های هم اندیشی با حضور حداکثری اعضا برگزار شد.

کد خبر: 961012014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ دی ۹۶ - ۱:۵۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان ،گزارش هم اندیشی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و تعدادی از عضوهای هیات مدیره حول ارائه خدمات مهندسی در کاشانمورخ ششم دی ماه نود و شش ریاست و جمعی از هیات مدیره سازمان با حضور در شهرستان کاشان از نزدیک با عضوهای نظام مهندسی ساختمان این شهرستان دیدار و جهت آشنایی بیش تر با نظرات، انتقادات و پیشنهادات مهندسان، سیزدهمین نشست از سری نشست های هم اندیشی با حضور حداکثری اعضا برگزار شد.گزارش هم اندیشی حول ارائه خدمات مهندسی در کاشان

گزارش هم اندیشی حول ارائه خدمات مهندسی در کاشان

گزارش هم اندیشی حول ارائه خدمات مهندسی در کاشان

گزارش هم اندیشی حول ارائه خدمات مهندسی در  کاشان

در آغاز نشست، توفیقی مسئول دفتر نمایندگی شهرستان کاشان ضمن خوش آمدگویی به رئیس، هیات مدیره و عضوهای سازمان نظام مهندسی ساختمان کاشان، از حضور هیات مدیره و اختصاص یکی از نشست های هم اندیشی به شهرستان کاشان تقدیر و تشکر کرد.
توفیقی در ادامه با ارایه آمار، خلاصه ای از عملکرد این دفتر نمایندگی را به سمع و نظر حضار رساند، سپس از هیات مدیره سازمان درخواست کرد تا با احداث ساختمان جدید این دفتر موافقت کند.
وی گفت: این ساختمان میتواند بدون کمک مالی سازمان استان و تامین بودجه آن با فروش املاک این دفتر در شهرستان کاشان صورت گیرد.
عموشاهی رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان ضمن عرض سلام و قدردانی از حضور حداکثری عضوهای دفتر نمایندگی شهرستان کاشان در این نشست، از حضور خود در این جمع فرهیخته ابراز خرسندی کرد.
وی، سپس با پرداختن به وقوع زلزله های اخیر در کشور ادامه داد : زلزله دیگر به تهران هم آمد، به ما ثابت شده هر مشکلی که به تهران برسد آن مشکل برطرف خواهد شد، از همین قانون نظام مهندسی که ما داریم و الان دارد بازنگری می گردد من فکر کنم با توجه به یک آنالیزی که کرده ایم شاید بین بیست و دو تا بیست و سه درصدش را مهندسان اجرایی نکرده اند. ما در همین زلزله اخیر دیدیم که دوستانی که تشریف بردند و ما که اسلایدها را دیدیم تقریباً در بخش طراحی ما یک مقدار وضعمان مناسب تر از بقیه است. طراحیها را تقریباً میشود گفت که خوب بوده! و طبق آیین نامه دو هزار و هشتصد در آن زمان خودش، روی ساختمانها جواب میداده! ولی در بخش نظارت متاسفانه یک مقدار ضعیف بودیم و اجرا هم که اصلا واردش نشدیم! اکثر عیبها هم از همان ۲ مورد است. من نمیگویم طراحیهای ما مشکلی نداشته، اشتباهاتی هم داشته اما نسبت به بخشهای نظارت و اجرا کم تر بوده. چطور ساخت یک ساختمان به آن مهمی و سرمایه زندگی را میدهیم دست کسانیکه صاحب صلاحیت قانونی نیستند این واقعاً جای سوال است! هم اکنون در بیست و هشت استان مجری ذی صلاح اجرایی شده است البته با روشهای مختلف و متاسفانه چند استان از جمله اصفهان، اینکار را انجام نداده ایم و امیدوار هستم در آینده بتوانیم اینکار را انجام دهیم و به دوستان در دفاتر نمایندگی هم ابلاغ کرده ایم و بستر سازیها درحال انجام است.
عموشاهی تصریح کرد : میبایست همه کارگران و صنف های مختلفی که در صنعت ساختمان کار میکنند دارای پروانه مهارت باشند، حداقل حدود هشتاد نوع مصالح داریم که مجوز استاندارد اخذ کرده اند باید همه مصالحی که در ساخت و ساز استفاده میشود مصالح استاندارد باشد.
وی، با ارایه آمار تلفات زلزله سال های قبل کشور عنوان داشت : از زمانیکه نظام مهندسی تشکیل شده تا حالا اگر بخواهیم یک ارزیابی کوچک کنیم دقیقاً مشخص میشود که خیلی کار شده است. بعنوان نمونه : آمار زلزله ۷/۴ ریشتری در لرستان سال ۱۲۸۸ با جمعیت آن موقع کشور هشت هزار نفر کشته داشتیم و ویرانی آن هم ۱۰۰% بوده. در سال هزار و سیصد و نه سلماس آذربایجان زلزله ۷٫۴ ریشتری، ۲۵۱۴ نفر کشته ، سال ۱۳۴۱ بوئین زهرا زلزله ۷٫۲ ریشتری ده هزار کشته، سال چهل و هفت دشت ویاز خراسان زلزله ۷٫۴ ریشتر ۱۰۵۰۰ کشته، قیر استان فارس با ۶٫۹ ریشتر چهار هزار تا کشته ، سال پنجاه و هفت طبس زلزله ۷٫۷ ریشتر ۱۹۶۰۰ کشته ، سال شصت و نه رودبار زلزله ۷٫۴ ریشتر سی و پنج هزار کشته و بم با زلزله ۶٫۵ ریشتر چهل و یک هزار کشته و زلزله اخیر با ۷٫۲ ریشتر زیر هزار نفر کشته. که البته یک نفر هم برای همه ما مهم است. اینرا نمیخواهم بگویم که به خودمان مغرور شویم. خیلی کار شده اما هنوز خیلی جای کار دارد. ما تا حالا سازه را تیر و ستون و فونداسیون و سقف میدیدیم اما دیدیم که در همین زلزله چه اتقافی افتاد دیدیم که اگر جایی بی مطالعه ساخت و ساز شود چه اتفاقی می افتد. جاهایی که در مناطق آبرفتی بود کلا بصورت یک سطح صاف شدند همه سقف ها آمده بود روی زمین اما جاهایی که در مناطق کوهپایه ای بالا بود مشکلات کم تر اتفاق افتاده! خواهشم این است که دوستان علاوه بر کنترل هایی که می کنند در بخش سازه انشالله کنترل های معماری هم راه بیفتد تمام موارد و جزئیات هم رعایت کنیم.
وی از عضوهای نظام مهندسی ساختمان حاضر در این هم اندیشی خواست تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را جهت بهبود خدمات مهندسی در این شهرستان اعلام کنند :

عناوین مطرح گردیده در این نشست از طرف اعضا :
– در رابطه با تجزیه و تحلیل مناطق زلزله زده از طرف استان بیش تر کار گردد و کلاس های آموزشی و تجزیه و تحلیل برای مهندسین گذاشته شود.
– تسریع دراجرای مجری ذی صلاح.
– نظارت عالیه برای ناظرانی که در سطح استان نظارت انجام میدهند.
– حراست در سیستم ارجاع نظارت.
– بازرسی دفاتر، خیلی از دفاتر غیرفعال هستند و فقط از مهرها استفاده میشود این دفاتر بسته شود.
– برگزاری کلاس های آموزشی و به روز شدن اطلاعات مهندسین.
– چرا مجری ذیصلاح پس از بیست سال اجرایی نشده؟ چرا نظارت مضاعف پس از بیست سال اجرایی نشده؟
– آیا سازمان نظام مهندسی چشم اندازی دارد یا ندارد؟ یعنی قرار است پنج سال آینده بکجا برسد؟
– چرا هر کسی به خودش اجازه میدهد در بحث ساختمان دخالت کند و ما نشستیم و فقط نظاره گر هستیم؟
– تا به حال به بیست ، سی درصد از اهدافمان رسیده ایم ۷۰% باقی مانده به علت نداشتن برنامه است.
– شأن و منزلت مهندس پایین آمده و در سطح جامعه جایگاهی ندارد زیرا ما وظیفه خودمان را درست انجام نداده ایم.
– کنترل بر عملکرد مهندسین
– کارهای طراحی مانند کارهای نظارت بصورت سیستمی و اتوماتیک ارجاع گردد.
– مشخص شدن روال پرداخت هزینه ها در هنگام تعویض ناظر.
– چرا با این که مصوبه هیأت رئیسه داریم ارجاع نظارت و طراحی معماری هم چنان به گروههای دیگر داده میشود؟
– نظارت گروه “الف” تک ناظره گردد.هم به نفع مهندس معمار است و هم مهندس عمران و هم مالک.
– برقراری عدالت اجتماعی در سیستم ارجاع نظارت.
– رفع مشکل استحکام بنا در کاشان.
– اگر قانون اجرا گردد نتیجه خوبی خواهد داشت.
– ارایه خدمات رفاهی – تفریحی سازمان و کلاسهای آموزشی برای عضوهای شهرستانها
– تهیه اقامتگاه در اصفهان برای عضوهای شهرستانی
– حضور یک مشاور حقوقی ثابت در کاشان
– حمایت از مهندسان ناظر
– عاملان پیش گیری از شورای انتظامی برای مهندسین ناظر گذاشته شود.
– شرایط سرمایه گذاری در نظام مهندسی فراهم گردد. کارگاههای استاندارد تعریف گردد.
– سیستم ارجاع نظارت برداشته شود.چون دست کارکنان دولتی در این زمینه باز شده و خیلی راحت مهر میزنند. با وجود مجریان ذی صلاح خود به خود سهمیه تقسیم میشود و برای کوتاه کردن دست واسطه ها، واریز در وجه نظام مهندسی انجام گردد.
– اهمیت بیش تر به رشته معماری در شهر کاشان داده شود.
– مشخص شدن حدود وظایف ناظر معماری و ناظر سازه.
– ضریب عدم اشتغال در دفتر کاشان کاملاً مشخص و شفاف گردد.
– از ظرفیت آموزش دانشجویان در دانشگاه ها استفاده بیش تری گردد.
– آموزش در دانشگاه ها باید وحدت رویه پیدا کند.
– هماهنگی میان مهندسین ناظر.
– نظارت دوره ای برای ترکهای که در سازه ها بر اثر زمین لرزه های با ریشتر چهار و پنج رخ داده.
– آموزشهای ضمن خدمت برای مهندسین برگزار گردد تا اطلاعات مهندسان به روز شود.
– حذف افراد بدون صلاحیت در چرخه ساخت و ساز
– بهبود کیفیت ساخت و ساز
– برنامه ریزی برای مسابقات ورزشی
– توجه به محیط زیست
– ارتقاء ایمنی ساختمانها
– کاهش حوادث ساختمانی
– استفاده از مهندسان و کارگران ماهر و متخصص در هر رشته
– صدور شناسنامه فنی ساختمان
دکتر ثابت عضو اسبق هیات نمایندگی دفتر کاشان و پیشکسوت مهندسی ساختمان ضمن تشکر از حضور هیات مدیره سازمان و تقدیر از عضوهای این دفتر بابت حضور در این نشست و بیان نقطه نظرات خود اظهار داشت : کشاورزی که میخواهد گندم بکارد نمیگوید من میخواهم کاه برداشت کنم. میگوید میخواهم گندم برداشت کنم به طبع این گندم کاه هم می آید. عزیزان ما رسالتمان بالا بردن سطح کیفی اجرا در ساختمان است. اگر امروز دادگاهی نیست که مرا محاکمه کند، یک روزی میرسد که مرا محاکمه خواهند کرد. هنوز تن دوستان معمار به شورای انتظامی باز نشده! ما همه هم ردیف هستیم. مسیر را یکی کنید که واقعاً نتیجه اش بالا بردن سطح ساخت و ساز باشد این مسئله ای که زلزله در کرمانشاه می آید و همه کشور مصیبت زده میشوند همه بودجه مملکت دارد میرود آن جا این آبروریزی است برای ما واقعاً اگر یک مقدار روی آن فکر کنیم. باور کنید من مدت ها در دلم حال دیگری داشتم این نتیجه کار ماست عزیزان! حالا دعوا کنیم که من امضاء کنم یا شخص دیگری امضاء کند؟ هر کدام که کار را ارتقاء می دهد هر کدام که به نفع مردم است هر کدام که به نفع جامعه است برویم جلو. ما هیچ نقشه معماری نداریم که امضای طراحی آنرا مهندس عمران کرده باشد! اگر موردی را پیدا کردید که طراحی معماری را در این سال های اخیر طراحی عمران زده باشد آن یک بحث دیگر است. ان شالله دوستان تلاش کنند و همه تلاششان را به این سمت ببرند که مکانیسمی انتخاب گردد که کارفرما و مهندس ناظر نتیجه کارشان یک ساخت و سازی شود که پس از آن که زلزله آمد ما این جور شرمنده نباشیم. معنی ندارد که یک زلزله این قدری بیاید و این داستانها هم بوجود بیاد. درصد آسیبی که در آن جا داشتیم آسیب ناسازه ها بوده نه سازه ها من این را مخصوصاً به مهندسین جوان معمار عرض میکنم به عزیزانی که دارند در این قضیه دل میسوزانند بروید ببینید بیش ترین آسیب بیش ترین خسارت بیش ترین کشتار را ما برای این ساخت و سازها داشتیم که ناسازه ها آسیب دیدند.
وی، بمسئولیت سنگین مهندسین اشاره و عنوان کرد: یک پزشک وقتی اشتباهی میکند اولاً دامنه خساراتش بر روی تعداد محدود هست ثانیاً سریع مشخص میشود اولاً محدوده و ثانیاً زود معلوم میشود ولی اشتباهات مهندسی دامنه تاثیرش خیلی وسیع است و ثانیاً امروز مشکلاتشان معلوم نمیشود بیست سال دیگر سی سال دیگر معلوم میشود. لذا رسالت ما خیلی مهم است. فکر نکنید نظارت این قدر کار آسانی است و تند تند کاندید شوید و یا علی. اگر بدانید چه تبعاتی دارد! میدانید که دامنه تعهدتان یک تعداد سال مشخص است دامنه مسئولیت تان تا آخر عمر . لذا خواهش می کنم در مسائل اول گندم را بکارید، کاه خودش می آید. ان شالله موفق و پیروز باشید.
طاهری اصل، عضو هیات مدیره سازمان ضمن عرض سلام و ابراز خرسندی از حضور در جمع عضوهای نظام مهندسی ساختمان شهرستان کاشان، به نشستی که با مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی داشته اند پرداخت و افزود : در این نشست بحث سهمیه و ارجاع در وزارت خانه مطرح بود.الان که شما دوستان اشاره کردید در ذهنم این بود که ما واقعاً داریم راه را کج میرویم. دیشب آماری که ما داشتیم بررسی میکردیم بیست و هفت میلیون مسکن در ایران داریم و بیست و چهار میلیون خانوار یعنی ما سه میلیون خانه مازاد داریم بر تعداد نفرات. آخرش چه میشود یعنی تا چقدر وقت میتواند جامعه چهارصد و پنجاه و سه هزار نفری مهندسانمان نظارت کند و کش مکشهای این که چقدر حالا معمار کار گرفته چقدر مهندس عمران کار گرفته؟ تا کی میخواهیم به این دعواهایمان ادامه دهیم؟ دیشب بحث ما این بود که چکار کنیم تا جامعه مهندسان از این مشکلات نجات داده شود؟
وی با بیان این خبر که شهر کاشان بعنوان پایلوت ساختمانهای سبز انتخاب شده است تصریح کرد : در شهر کاشان مبحث نوزده رعایت میشود و باید قدم بعدی را برداشت. ان شالله در آینده نزدیک برنامه ریزی می شود که کاشان بعنوان پایلوت ساختمانهای سبز قرار گیرد.
طاهری اصل ادامه داد : در باره بحث جدا شدن کاشان، چه بخواهید چه نخواهید در قانون جدید که الان روی آن کار شده کاشان جدا میشود و بعنوان یک شهرستان مستقل میشود با هیات مدیره مستقل. ان شالله اگر تصویب گردد شما به این آرزویتان خواهید رسید. بنده این قول را میدهم که بحث تک ناظره شدن، بحث مهندسین عمران و معماری را در شورای مرکزی پی گیر باشم.
شاه منصوری عضو هیات مدیره سازمان با تشکر از حضور خوب عضوهای نظام مهندسی کاشان و تقدیر از انتقادات و پیشنهادات سازنده ای که عنوان کردند، افزود : عملاً نگاهی که کردم بر روی کارکرد کلیه مهندسین معمار و عمران از فروردین سال جاری تا الان نمیشود گفت درآمد مهندسین معمار بیش تر بوده است. ما الان در گروه “د” نظارت معماری نوزده هزار متر بوده در صورتیکه نظارت عمران شصت و شش هزار متر بوده! چرا؟ چون سوله ها را معماریها نیاز ندارند که نظارت کنند.وقتی یک اتفاقاتی می افتد ممکن است که بنظر بیاید چرا تعداد کار زیاد بوده ؟ اگر که تخلف کرده فرد متخلف را به شورای انتظامی بفرستید صد در صد پروانه اش را میگیرند و دیگر هم اجازه کار به آن نمیدهند. من دفاع از عمران یا معماری نمیکنم. طبیعتاً یادم هست که هر وقت در هیات چهار نفره مصوبه ای می آمد اکثر مصوباتی که مربوط به دفاتر نمایندگی بود میگفتند بغیر از کاشان. یعنی الان کاشان سال هاست که مستقل است. خودتان به این باور برسید که مستقل هستید. فکر میکنم بیش تر از هفده مصوبه وجود دارد که برای دفاتر نمایندگی استان نوشته شده که در تمام آن ها قید شده بجز شهرستان کاشان. پس اجر و قرب داشتن کاشان بخاطر هم از لحاظ تعداد جمیعت هم از لحاظ امکاناتی که بوده و تخصصیهای لازمی که در شهر بوده هیچ مشکلی را برای شهر ایجاد نمیکرده که شخص دیگری بخواهد حکم فرمایی کند. ضمناً یک مشکلی هم که وجود دارد از بسیاری از مواردیکه میتوانید استفاده کنید خودتان استفاده نمیکنید. صراحتاً در نظام نامه مالی اداری آمده که بودجه شهر کاشان یا حالا خود دفاتر نمایندگی توسط خود دفتر تهیه میشود و به سازمان آن استان فرستاده میشود. اما الان روش معکوسش دارد جلو میرود در صورتیکه نظام نامه ابلاغ شده و وظیفه دفتر نمایندگی است که اینکار را انجام دهد. بهر حال هر دفتر نمایندگی که انجام نمیدهد خودش قصور کرده است.

گزارش هم اندیشی حول ارائه خدمات مهندسی در کاشان


کوهزاد عضو هیات مدیره سازمان ضمن تشکر از حضور عضوها و ابراز امیدواری از نتایج این نشست ها هم اندیشی جهت ارتقا جایگاه مهندسی اظهار کرد : مطالبی که در این نشست مطرح گردید با بعضی از آن ها موافق و با بعضی از آن ها مخالف هستم. دوستان نوشته اند که هیچ برنامه ای جهت مسابقات ورزشی در سطح استان صورت نگرفته و گلایه کرده اند که در مسابقات شرکت داده نشده اند یا بهر حال دعوت از آن ها بعمل نیامده! ما گلایه داریم از نمایندگیهایمان نه فقط کاشان. ما اصلاً در جریان اتفاقاتی که در حوزه فرهنگی رفاهی در شهرستان ها می افتد قرار نمیگیریم، ما نمیدانیم چه پتانسیلهای ورزشی و رفاهی در شهرستان ها داریم که بتوانیم آن ها را به اشتراک بگذاریم. و بطور مثال امکاناتی که در شهر کاشان هست بتوانیم در اختیار مهندسین دیگر شهرستان ها قرار دهیم یا برعکس. در حوزه ورزشی هم نمیدانیم چه پتانسیلهایی در شهر کاشان داریم. چندی پیش درخواست کردند که یکسری مسابقات فوتسال میخواهیم برگزار کنیم، ما در جریان نبودیم که در کدام شهرستان تیم فوتسال داریم که بخواهیم مسابقه برگزار کنیم! بارها خواهش کردیم که ما را هم در جریان بگذارین تا اصلاً ما هم بدانیم که چه تیم های ورزشی در سطح استان داریم که بتوانیم این برنامه ها را پیشنهاد کنیم به هیأت مدیره و برای آن ها بودجه درخواست کنیم. بهر حال خواهشمان اینست که دوستان خودشان قدم جلو بگذارید اعلام آمادگی کنید. ما از دفتر نمایندگی خواهش می کنیم ما را در جریان بگذارید تا بتوانیم دوستان و همکاران و خودمان را در این زمینه راضی نگه داریم. مورد دیگری که یکی از دوستان اشاره کردند در مورد این که ما در اصفهان جایی برای اقامت در اصفهان نداریم و کلاس های آموزشی در استان را دوستان با این فرض که مهندسان بتوانند بیاند و برگردند در نظر میگیرند. اگر پیشنهادی دارید عنوان کنید تا ما بررسی کنیم و ببینیم چه کاری میتوانیم انجام دهیم. سایر خدماتی که داریم بهرحال از طریق سایت و کانال تلگرام اطلاع رسانی میشود.
وی، به بحث پیش آمده در باره کنترل نقشه ها در این نشست اشاره کرد و افزود : ما الان این موضوع را داریم به جد پی گیری میکنیم، متاسفانه پروانه هایی که برای ساخت و ساز صادر میشود روی نقشه های بسیار بی کیفیتی صادر میشود و این موضوع نه تنها مهندسان معمار؛ مهندسان مکانیک و برق را بخصوص مهندسین عمران را دچار مشکل میکند و واقعاً در مورد نقشه های بی کیفیتی که الان روی آن ها پروانه صادر میشود ناظران خیلی بلا تکلیف هستند چون هیچگونه مشخصات فنی در نقشه ها وجود ندارد و واقعاً ناظر نمیداند طبق چه چیزی باید نظارت کند. اما ما دنبال این هستیم و به جد داریم پی گیری میکنیم که نقشه ها ابتدا از لحاظ استانداردسازی ترسیمات و بعد از نظر مقررات ملی کنترل گردد در مورد رایزرها و داکتها بخصوص تاکیدمان بر این است که نقشه ها باید کاملا از نظر انطباق تاسیسات الکتریکی، مکانیک و سازه با نقشه های معماری کنترل گردد. ان شاالله باید طراح هماهنگ کننده داشته باشیم تا همه نقشه ها کنترل گردد و همه الزاماتش دیده شود و ما واقعاً برای بهبود ساختمان سازی مان گام اولمان اینست که نقشه های با کیفیت بدهیم و پروانه ها طبق نقشه های منطبق با هم و خوانا صادر گردد.
ربیع زاده عضو هیات مدیره سازمان با تشکر از دعوت عضوهای نظام مهندسی کاشان از هیات مدیره جهت حضور در شهر زیبا و دوست داشتنی کاشان اظهار داشت : خوشحال هستم از این که دوستان در شش رشته اینجا حضور دارند. من خواهشم از شما دوستان عزیز اینست که یک اصلی در سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد که هفت رشته است و هفت تخصص. در گروه تخصصی ای که ما هستیم و در نشستی که داشتیم صحبتی که شد ناظر هماهنگ کننده قرار است که مهندس معمار باشد خوب وظیفه مهندس معمار سنگین تر میشود مهندس سازه مسئولیت خیلی زیادی دارد که متاسفانه در سازمان نظام مهندسی ساختمان این مسئولیت ها جداسازی نشده. بعضی از مسئولیتهایی که رشته عمران و معماری انجام میدهد مربوط به رشته نقشه برداری است. که البته مشکلات و معضلات زیادی در شهرستان ها بخصوص در کلان شهرها بوجود آورده است. با احترامی که برای مهندسین معمار قائل هستم اگر خدایی نکرده اتفاقی در ساختمان پیش آید مهندسین عمران باید در شورای انتظامی و دادگستری جواب گو باشند .

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۶
929 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0