کاهش زمان پرداخت دستمزد مهندسان ناظر دزفولیان _ خزانه دار و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی

کاهش زمان پرداخت دستمزد مهندسان ناظر

دزفولیان _ خزانه دار و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی با اعلام این خبر بیان کرد: با حمایت های مهندس خرم _ رییس محترم سازمان و تغییرات عمده ای که در بخش مالی سازمان انجام شد تواستیم زمان پرداخت دستمزد های مهندسین ناظر را به طرز چشمگیری کاهش دهیم.

کد خبر: 970523007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ مرداد ۹۷ - ۱۲:۵۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دزفولیان _ خزانه دار و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی با اعلام این خبر بیان کرد: با حمایت های مهندس خرم _ رییس محترم سازمان و تغییرات عمده ای که در بخش مالی سازمان انجام شد تواستیم زمان پرداخت دستمزد های مهندسین ناظر را به طرز چشمگیری کاهش دهیم.

کاهش زمان پرداخت دستمزد مهندسان ناظر

کاهش زمان پرداخت دستمزد مهندسان ناظر

زمان پرداخت دستمزد مهندسان ناظر استان تهران به  کم ترین زمان ممکن رسید.

قبلا این پروسه تا چند ماه طول میکشید در حال حاضر این فرآیند پنج روز طول میکشد ولی در آینده ای نزدیک به یک روز خواهد رسید.
دزفولیان با اشاره به جلسه کمیسیون ماده صد، گفت: این جلسه با حضور برخی اعضای محترم شورای شهر و مدیران محترم اداره ی کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران برگزار گردید.
سالاری با پیگیری ویژه ای موضوعات تخلفات را پیگیری کردند. در مورد کمیته ی امن مهندسان ناظر مسائلی مطرح گردید. همان طور که میدانید مهندسان ناظر کار را بصورت مرحله ای پیگیری میکنند و هر بصورت تمام وقت در محل پروژه حضور ندارند. در کل موضوع کاهش تخلفات که با آمارهای ارائه گردیده کمی تناقض داشت از محورهای مهم این جلسه بود که تصمیمات و راهکارهای خوبی برای آن ارائه گردید. موضوع مهم این است که ما باید امکان تخلف را صفر کنیم. البته بخشی از این مسئله به سوداگری و سود کلانی که برخی افراد بدست می آورند مربوط می گردد.
دزفولیان به موضوع فرهنگ سازی هم پرداخت و ادامه داد: از دغدغه های مهندس خرم همین مسئله است که چرا باید تخلف در جامعه خصوصا در بحث ساخت و ساز تبدیل به یک اپیدمی گردد. این نیاز به یک فرهنگ سازی خوب دارد که از همین جا خواهش میکنم اهالی رسانه قوی روی آن کار کنند زیرا رسالت سنگینی بعهده ی آنها است. البته یک کار خیلی مهم اینست که باید راهکاری اندیشیده گردد که فرد متخلف بداند بیش تر از سود تخلف زیان خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در گذشته در مورد تخلفات همیشه انگشت ها بسوی مهندسان ناظر بود ولی در جلسه اخیر این موضوع کاملا آسیب شناسی و بیش تر به چرایی موضوع پرداخته شد. در مورد بیمه ساختمان برای مهندسان ناظر هم تدابیری اتخاذ شده که اگر خدای نکرده در محل پروژه دچار سانحه شدند به لحاظ مالی کم تر فشاری را تحمل کنند.
دزفولیان در پاسخ به مفاد مسیر موقت جدید ارجاع نظارت در تهران افزود: من در این باره تنها گزارش میدهم و نظر شخصی بنده نیست. براساس ابلاغیه های وزرات محترم راه و شهرسازی و سیستمی که از قبل در سازمان وجود داشت تقابل های زیادی دیده میشد که این مسئله زمینه ساز توقف کوتاه مدت ارجاع شد تا سازمان و وزرارتخانه به یک راهکار مشترک برای اجرای ابلاغیه ها برسند. طی نشست های مختلف ساختار اجرایی این ابلاغیه ها بوجود آمد.
عضو هیئت مدیره و خزانه دار سازمان نظام مهندسی در مورد محتوای ابلاغیه ها، افزود: مهمترین موضوع نحوه ی ارجاع کار به مهندسان ناظر است. اعتقاد وزراتخانه بر این بود که این مسئله باید توسط مالک صورت بگیرد و سازمان اعتقاد داشت که این انتخاب اگر آزاد گردد تهدیداتی را بهمراه دارد. یکی از این تهدیدات میتواند شکسته شدن قیمت باشد چون حالت رقابتی به خود می گیرد همین الآن در برخی قسمت ها مانند طراحی ارجاع نداریم. مسئله ی نگران کننده ی بعدی در مورد انتخاب آزاد ناظر ارتباط مالک و ناظر است که میتواند منجر به کاهش کیفیت ساخت و ساز به سبب تأمین منافع مالک باشد. در کشور ما بهره بردار مردم هستند نه مالک ممکن است برخی از سازنده ها برای دستیابی به سود بیش تر کیفیت را کاهش دهند که در ادامه برای مردم مشکلاتی را ایجاد میکند. که همه ی این بحثها برای نیل به یک راهکار منطقی ادامه داشت که با توجه به زمانبر بودن آن توافقی در یک کمیته شکل گرفت. اعضای این کمیته از هیئت مدیره سازمان و وزارتخانه هستند که قرار بر این شد یک کار انتخابی را آزاد کنند. البته ماده سی و سه قانون نظام مهندسی دلالت بر انتخاب ناظر توسط سازمان دارد که وزراتخانه اصرار بر تغییر این قانون داشت. براساس آمار دویست و پنجاه تا سیصد میلیون متر مربع ظرفیت آزاد برای نظارت داریم و کل کاری که در تهران وجود ارد بیش تر از ده یا یازده میلیون متر مربع نیست و ما سعی میکنیم این حجم کار را بصورت عادلانه بین همه تقسیم کنیم برداشتن این قانون نگرانی جدیدی بوجود می آورد که برخیها سهم بیش تری به علت نوع ارتباطاتشان بردارند.

کاهش زمان پرداخت دستمزد مهندسان ناظر

وی در مورد مهم ترین تحولات سازمان بعد از روی کار آمدن مهندس خرم، گفت: در این مدت که افتخار همکاری با مهندس خرم را داشتم ایشان را فردی توانمند، خوش فکر و اجرایی دیدم و در بحث پرداخت های مالی پیشرفت های چشمگیری داشتیم. آشنایی ایشان با حوزه های مختلف مدیریتی در سطح وزارتخانه سبب شده آرامش نسبی در سازمان حاکم شود و وجود روابط با ایشان وزارتخانه خیلی از مشکلات را به حداقل ممکن رسانیده است. بحث استارت آپها در سازمان و نحوه ی استفاده از آن ها مورد توجه جناب خرم بوده که میتوان با عملیاتی کردن این موضوع تا حدود چشمگیری در وقت و نیروی انسانی صرفه جویی کرد.
دزفولیان در مورد تراکم فروشی بیان داشت: در موقعی قرار بود که شهرداری ها هزینه ی خودشان را تأمین کنند. درآمد زایی در شهر محدودیت دارد که عمده ی آورده ی آن از طریق تغییر کاربری و فروش تراکم است. که متأسفانه در مقطعی به علت عدم مدیریت مشکلات زیادی را به بار آورد که هم اکنون با حمایت و جدیت مدیریت جدید سازمان و برنامه هایی که برای آن دارند شاهد کاهش معنادار آن هستیم. باید درآمد شهرداری ها را پایدار کنیم تا شاهد این مسائل نباشیم. موضوع بعدی بحث چابک سازی و کوچک کردن برخی نهادهاست که شهرداری میتواند در رأس این برنامه قرار بگیرد. برای بحث درآمد زایی حتما باید به سراغ بخش خصوصی رفت زیرا آن ها میتوانند نقش بسزایی داشته باشند.
عضو هیئت مدیره ی سازمان نظام مهندسی در پاسخ به این پرسش که چرا روند یک پروژه که دارای فیلترهای مختلف از پروانه ساخت تا اتمام کار است به یک متولی خاص سپرده نمی گردد، ادامه داد: بسیار پرسش خوبی بود. در کشور ما ابعاد ملک ها مشخص است که کلا میتوان آن را به چند تیپ تقسیم کرد و برایشان طرح بهینه تعریف کرد و انتخاب هم برای افراد ساده و راحت خواهد کرد. عملی شدن این موضوع میتواند بسیاری از مسائل را تسهیل کند. البته باید به این قضیه توجه کرد که انتخاب یک سازمان برای این امر وظیفه ی سنگینی را بعهده آن میگذارد و البته باید بتوان جلوی برخی تهدیدات را در اجرای این برنامه گرفت. با انجام برخی امور مثل این برنامه و استارت آپها میتوان نظام ساخت و ساز را متحول کرد. میتوان پروسه ای را در یک استارت آپ تعریف کرد که برای پیگیری امور مربوط به ساخت و ساز بدون خروج از خانه کارهایش را رسیدگی کند. برای این منظور باید از جوانان نخبه دعوت به همکاری کرد تا با ارائه ی پیشنهادهای خوب روند دریافت پروانه از چند ماه به ۱ یا چند روز تقیلیل پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره بافتهای فرسوده و مسائل مربوط به آن، عنوان داشت: وزراتخانه متولی بافتهای فرسوده بود، در منطقه ده با کمک برخی از همکاران قرار بود این کار بصورت پایلوت شروع گردد. متأسفانه یکی از مسائل مهم ایجاد بافت فرسوده است که در کشور اخیرا زیاد هم شده و این با ترمیم بافت فرسوده فرق میکند. برخی ساخت سازها در کشور بگونه ای ست که با عمر بنا به چندسال که میرسد فرسوده بنظر می آید در حالی که در سایر کشورها عمر بنا بالای صد سال است اما در کشور ما بیست و پنج سال است و این به خاطر تخصص در حوزه ی ساخت و ساز و توان کشورها میباشد . باید در بسیاری از حوزه ها ورود کرد از ساده ترین مصالح تا نقشه های تخصصی و بعد این را به همه ی مناطق تسری داد ولی موضوع دارای اهمیت تأمین نقدینگی برای انجام این کار توسط افرادست که بنظر میتوان با برخی رایزنیها این موضوع را مرتفع کرد.
وی در خاتمه با اشاره به نوسانات بازار ارز، خاطر نشان ساخت: در دوره ی قبلی که دلار افزایش قیمت داشت هموطنان مقیم خارج از کشور بشدت در حوزه ی مسکن سرمایه گذاری کردند زیرا با بالا رفتن ارزش ارز توان خریدشان بالا رفته بود و میتوانستند چندین ملک بجای یک ملک بخرند و این موجب شد که حباب در بازار مسکن بوجود بیاید. از آنجایی که ملک در کشور ما هنوز کالای سرمایه ای است و هنوز نتوانسته ایم با توجه به تعداد واحدهای خالی در تهران آن را از تعریف سرمایه ای خارج کنیم.
منبع : تابناک

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام سازمان مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ مرداد ۹۷
1464 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0