برگزاری آئین تقدیر هیأت رئیسه سازمان استان مازندران از بانوان همکار  ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان مازندران

ساختمانها سرپناه شدند/ مظلومیت تاسیسات در ساخت و ساز

ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان مازندران با عنوان این که مسائل محیط‌ زیست و فضای سبز در ساختمان ‌سازی دیده نمی ‌شود، بیان کرد: ساختمان در شهرهای ما تبدیل به سرپناه شده‌اند.

کد خبر: 961214003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶ - ۸:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان مازندران با عنوان این که مسائل محیط‌ زیست و فضای سبز در ساختمان ‌سازی دیده نمی ‌شود، بیان کرد: ساختمان در شهرهای ما تبدیل به سرپناه شده‌اند.

مظلومیت تاسیسات در ساخت و ساز

مظلومیت تاسیسات در ساخت و ساز

ساختمانها سرپناه شدند/ مظلومیت  تاسیسات در ساخت و ساز

سیف الله علی نیا با اشاره به خاص بودن استان مازندارن و شرایط متفاوت آن اظهار داشت: متاسفانه در ساختمان ‌سازی مسائل مختلف از جمله محیط ‌زیست و فضای سبز دیده نمی‌ شود، از این رو شهرهای ما بیش تر تبدیل به سرپناه شده‌اند.
علی نیا به پیشنهاد انبوه ‌سازان از طریق شورای گفت و گو مبنی بر درنظرگرفتن سطح اشتغال شصت و پنج درصدی برای ساختمان‌ ها گفت: باید حیاط و فضای سبز در ساختمان ‌سازی ‌ها موردتوجه قرار گیرد و ضوابط طرح تفصیلی نیازمند اصلاح و بازنگری است.
ریاست سازمان استان در مورد موضوع دونقشه ای بودن برای گرفتن مجوز و پروانه ساخت با عنوان این که قوانین کمیسیون ماده صد نیازمند اصلاح و راهی برای پوشش دادن تخلفات است ادامه داد: تا زمانیکه راهی برای پوشش تخلف وجود داشته باشند، حل موضوع دو نقشه‌ای بودن سخت است و باید ضوابط و قانون در مجلس اصلاح گردد.
وی با بیان این که شهرها و ساختمان‌ های ما تبدیل به سرپناه شده‌اند تصریح کرد: عزم و اراده ملی برای حل موضوعات مرتبط نیاز است و باید در مورد استان ‌های مختلف تصمیمات مختلفی گرفته شود.
وی در مورد واگذاری طرح تفکیک آپارتمان برای صدور سند به نظام ‌مهندسی خاطر نشان کرد: خدمات مهندسی موجب امنیت روان، آسایش و استحکام در جامعه می ‌شود و باید به مسئله ساختمان در همه ابعاد و به ‌عنوان سرمایه ملی دیده شود زیرا هزینه ‌های نظام‌ مهندسی حدود ۳ تا ۴ درصد هزینه‌ های ساختمان را تشکیل می ‌دهد و واگذاری تفکیک آپارتمان به نظام‌ مهندسی از بسیاری از مغایرت ‌های در متراژ که قبلاً وجود داشت، جلوگیری می ‌کند، هرچند که موضوع رضایتمندی مردم باید بررسی و پایش گردد.

مظلومیت تاسیسات در ساخت و ساز

علی نیا در مورد عمر مفید ساختمان ‌ها در مازندران بیان کرد: مقایسه زمین لرز کرمانشاه و رودبار بیانگر است که جامعه تحت تأثیر خدمات نظام ‌مهندسی توانسته ساختمان ‌های ایمن‌ تری بسازد و عمر و دوام ساختمان ‌ها نسبت به ده و بیست سال قبل رشد یافته است.
علی نیا طول عمر متوسط ساختمان در کشور را سی و پنج تا چهل درصد و در جهان صد درصد اعلام کرد و افزود: هنوز نسبت به کشورهای پیشرفته عقب هستیم و اگر ذائقه خریداران و بهره داران را عوض کنیم و مبنای انتخابشان رعایت مقررات ملی باشد تلاش می‌ شود تا به‌ نوعی ساختمان استاندارد تحویل داده شود و در عین ‌حال، مصالح نوین جایگزین گردد تا عمر ساختمان به حد مطلوب برسد.
وی، مبحث تأسیسات را در ساختمان خیلی مهم عنوان کرد و ادامه داد: اکنون حوزه تأسیسات در ساختمان ‌سازی مظلوم واقع‌ شده است در حالی‌ که در مبحث بیست و دو مسائل مربوط به تعمیر، نگه داری، محیط‌ زیست و بهداشت و غیره آمده است و نیازمند آن هستیم تا شیوه‌ نامه اجرایی تأسیسات را گرداوری کنیم.
ریاست سازمان استان در عین‌ حال تعرفه خدمات مهندسی در حوزه تأسیسات را پایین دانست و خواهان بازنگری در این بخش شد و یاد آور شد: توجه به بخش تأسیسات موجب افزایش طول عمر ساختمان ‌ها می گردد.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ اسفند ۹۶
1337 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0