اوضاع ایمنی ساختمان ‌های حاکمیتی پایتخت وخیم است عضو شورای شهر تهران بیان کرد:

دولت کسری بودجه ‌اش را از جیب تهرانی ‌ها در می ‌آورد/ نظام مهندسی دست از تصدیگری مالی بردارد

به گفته ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دولت با دریافت عوارض میلیونی تامین اجتماعی، کسری بودجه ‌اش را از جیب تهرانی ‌ها تامین می ‌کند.

کد خبر: 970327002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷ - ۹:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،به گفته ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دولت با دریافت عوارض میلیونی تامین اجتماعی، کسری بودجه ‌اش را از جیب تهرانی ‌ها تامین می ‌کند.

دولت کسری بودجه ‌اش را از جیب تهرانی ‌ها در می ‌آورد

دولت کسری بودجه ‌اش را از جیب تهرانی ‌ها در می ‌آورد

دولت کسری بودجه ‌اش را از جیب تهرانی ‌ها  در می ‌آورد/ نظام مهندسی دست از تصدیگری مالی بردارد

محمدسالاری، در رابطه با دریافت عوارض میلیونی ساخت و ساز از مردم به ‌وسیله سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: متاسفانه در فرایند صدور پروانه ساختمان ‌های شهر تهران، همه سازمان‌ ها و نهادها حتی دولت می‌ خواهند بخشی از درآمدهایشان را از محل اخذ عوارض و متولیان ساخت و ساز و کسانیکه در این حوزه سرمایه گذاری می ‌کنند یا حتی کسانیکه خانه‌ اشان را تخریب و نوسازی می ‌کنند، تامین کنند.
سالاری افزود: برای نمونه در گذشته دولت شهرداری را مکلف کرده بود که هنگام صدور پروانه رقمی به ازای هر مترمربع به حساب آموزش و پرورش واریز کند. در سالهای اخیر نیز متاسفانه دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه ‌اش در حوزه تامین اجتماعی بخش‌ نامه‌ ای صادر کرد که طی آن تامین اجتماعی بابت بیمه کارگران مبلغی را از پیمانکاران اخذ کند.
به گفته وی، این مبلغ زیاد نبود ولی کم کم افزایش پیدا کرده و اخذ عوارض از طرف تامین اجتماعی به بالای پانزده درصد رسیده که رقم قابل توجهی است. اعتراض شورای شهر این است که اساسا این رویکردها سبب شده بجای این که شهرداری بعنوان سازمان خود کفا اداره گردد تبدیل به ابزاری برای کسب درآمد دولت شده است.
وی با عنوان این که بهیچ عنوان کارگران ساختمانی تحت پوشش این بیمه نیستند، ادامه داد: عنوان این مبلغ صوری است و عملا دولت برای کسری بودجه ‌اش در ارایه خدمات تامین اجتماعی آن را اخذ می ‌کند. نمی‌ شود که از شهروندان تهرانی چنین رقم هنگفتی را اخذ و برای کل کشور هزینه کرد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار داشت: شورای نگهبان نباید این طرح را تایید می ‌کرد. شاید دیوان عدالت اداری بتواند این موضوع را حل کند تا این رقم تعدیل گردد. اگر مبلغی هم اخذ می ‌شود باید کارگران که قشر ضعیف جامعه هستند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.
سالاری، هم چنین در مورد مشکلات ایجاد شده بر اثر اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی و توقف انتخاب مهندس ناظر نیز افزود: اساسا مایه تاسف می‌ دانم که دولت نمی ‌تواند اختلاف بین دو وزیر را بر سر شیوه اجرا و ساز و کارهای یک موضوع حل کند تا این که به رسانه‌ ها کشیده شود و عدم حل اختلافات سبب شود ارجاع مهندس ناظر در شهر تهران و کشور بلاتکلیف بماند.
وی مطرح کرد: این که تحریم‌ های بین المللی و آمریکا نیست. مشکل داخلی است که وزیری از یک قانون و دستورالعمل قرائتی دارد وزیر دیگری قرائت دیگری. این موضوع را ریاست جمهوری و جهانگیری می ‌توانند جلسه بگذارند و مشکل را داخلی حل کنند.
سالاری با اشاره به نشست های خود با شهردار تهران در این مورد افزود: در این نشست ها اعتراض کردم که شهرداری تهران باید فعالانه عمل کرده و نهایتا طی نشستی با وزارت راه و شهرسازی مشکل را حل کند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: فکر می‌ کنم رویکردی که وزارت راه و شهرسازی پیش گرفته بصورت کلی با توجه به مجموعه کار کارشناسی که انجام داده، رویکرد و سیاست درستی است، چرا که آن ها در اصل طی سال ‌های گذشته در یک فرایند کارشناسی و نظرسنجی از آحاد جامعه مهندسی کشور، نخبگان، تشکلهای حرفه ‌ای، شوراهای شهر و شهرداریها به الگویی رسیده‌اند که دستورالعمل مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شده و در نوبت تصمیمگیری دولت است.
وی با عنوان این که دولت می ‌تواند در یکی از نشست ها همین امروز یا فردا این موضوع را به سرانجام برساند، خاطر نشان کرد: اختلاف این است که وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد اساسا ارایه خدمات فنی مهندسی در یک عرصه رقابتی باید باشد و مردم تشخیص بدهند که چه کسی را برگزینند. نیازی نیست که یک سازمان دولتی یا سازمان نظام مهندسی بگوید ناظر شما چه کسی باشد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بعضی از مهندسان معرفی شده در شهرستان یا خارج کشور هستند یا کسب و کارشان را تغییر داده ‌اند و فقط عنوان و پروانه اشتغال دارند و در حال حاضر به حرفه مهندسی مشغول نیستند. بجای این که از ترس مردم که با مهندسین ناظر تبانی می ‌کنند، قدرت انتخاب را از آن‌ ها بگیریم باید شرکت ‌های کنترل و بازرسی به این مجموعه اضافه کنیم. برای مثال سازمان نظام پزشکی به مردم نمی ‌گوید چه کسی را بعنوان پزشک انتخاب کنید! ولی بر روی کار پزشکان نظارت دارد.
وی با اشاره به علت مخالفت وزارت کشور با وزارت راه و شهرسازی یاد
آور شد: وزارت کشور معتقد است که در یکی از آیین نامه‌ ها در حال حاضر ملاک عمل است بصراحت قید شده که باید سازمان نظام مهندسی ناظر معرفی کند در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارد سند فرادستی آیین نامه این موضوع را نمی ‌گوید و آیین ‌نامه اشکال دارد. هم چنین چون مرجع تفسیر و تشخیص این اختلاف وزارت راه و شهرسازی است پس باید نظر آن ‌ها پذیرفته شود.
وی هم چنین در مورد انتقاداتی نسبت به فعالیت نظام مهندسی افزود: متاسفانه با نهادینه شدن این موضوع که ارجاع مهندس باید از طرف سازمان نظام مهندسی باشد و هم چنین اخذ دستمزد ناظرین توسط سازمان و بعد توزیع مجدد آن،‌ این سازمان اساسا از وظایف اصلی و ذاتی خودش که نظارت و بازرسی بر اعضای آن است غافل و به تصدیگری ‌های مالی مشغول شده و در نتیجه سازمان ‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیگران به این موضوع ورود پیدا کرده و حاشیه ‌های زیادی ایجاد شده است.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر سازمان نظام مهندسی تصدیگری مالی را کنار بگذارد و به وظایف اصلی که سیاستگذاری، راهبری و مهم تر از آن نظارت بر اعمال، رفتار و عملکرد اعضای سازمان نظام مهندسی است توجه کند بهیچ عنوان این حاشیه‌ ها ایجاد نشده و موضوع دیگر سیاسی نمی ‌شود.


وی ادامه داد: باید در مقررات ملی ساختمان ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و آیین نامه‌ های ذیل آن تغییراتی ایجاد و اشکالات رفع گردد. تقاضای ما از دولت روحانی این است با توجه به مشکلات و چالشهای ایجاد شده و این که بخش عمده ای از نیروهایی که درگیر فرایند ساخت و ساز در کشور هستند به مشکل برخورده ‌اند، اختلاف را هرچه سریع تر حل کنند و به فوریت در دستور نشست هیئت دولت بگذارند.
سالاری با عنوان این که درصنعت ساختمان سالانه هشتاد هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، خاطر نشان ساخت: روزانه از مناطق بیست و دو گانه شهرداری تهران به ما مراجعه میکنند یا تماس میگیرند و اظهار نا رضایتی و بلا تکلیفی می‌ کنند که تکلیفمان چیست؛ بالاخره باید ناظر را خودمان معرفی کنیم یا سازمان نظام مهندسی معرفی می ‌کند؟
وی تصریح کرد: شهرداری تهران به تاسی از وزارت کشور میگوید براساس قانون مهندسین ناظر را باید سازمان نظام مهندسی معرفی کند . لذا دولت باید بعنوان مرجع عالی به فوریت تصمیم گیری کند. براساس پیگیری‌ های من، شهردار تهران اعلام کرد که بزودی قرار است با حضور معاونت اول ریاست جمهوری، وزرای راه و شهرسازی و کشور، شهردار تهران و ریاست سازمان نظام مهندسی کشور این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمگیری شود.
رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران هم چنین در مورد دعوت وزرای راه وشهرسازی و کشور به شورا برای حل این مشکل نیز یاد
آور شد: من به مهندس هاشمی نامه نوشتم و در خواست کردم که نشست بگذارند. ایشان قول دادند که طی هفته‌ یا روزهای آینده این نشست گذاشته شود.
منبع : بازار آریا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ خرداد ۹۷
1245 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0