حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌ سازی است امین مقومی خبر داد:

حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌ سازی است

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به این که شهرداری وظایف بسیاری دارد، بیان کرد: حل برخی از مشکلات شهر نیازمند فرهنگ ‌سازی است که امیدوار هستیم مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به این موضوع نگاهی جدی داشته باشند.

کد خبر: 960908015 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ آذر ۹۶ - ۲:۴۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به این که شهرداری وظایف بسیاری دارد، بیان کرد: حل برخی از مشکلات شهر نیازمند فرهنگ ‌سازی است که امیدوار هستیم مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به این موضوع نگاهی جدی داشته باشند.حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌ سازی است

حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌ سازی است

حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌ سازی است

حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌  سازی است

وی در جلسه شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار گردید، با اشاره به این که دویست و شصت میلیون تومان از سازمان ‌های نظام مهندسی کشور توسط سازمان نظام مهندسی استان قم برای کمک به مردم زلزله ‌زده غرب کشور جمع ‌آوری شده است، ادامه داد: علاوه بر کمک‌ های نقدی و غیرنقدی سازمان‌ ها که بصورت جداگانه انتقال داده شده است، یک تیم نه نفره را نیز بمناطق غرب اعزام کردیم تا بتوانیم کمک ‌رسانی لازم را به زلزله‌ زدگان داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم ضمن ارائه جزییاتی از زلزله مناطق غرب کشور افزود: کیفیت پایین بتن ‌ها دلیل آسیب ‌دیدگی بخش قابل توجهی از ساختمان‌ های مناطق زلزله‌ زده است.
مقومی با بیان این که شهرداری وظایف بسیاری دارد، اظهار داشت: رفع برخی از مشکلات شهر نیازمند فرهنگ ‌سازی است که امیدوار هستیم مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به این موضوع نگاهی جدی داشته باشند.
مقومی با بیان این که فضای تعامل بین شهرداری، شورای و سازمان نظام مهندسی مطلوب بوده است، بیان داشت: در گذشته هجمه ‌ای نسبت به برخی از زیر مجموعه‌های نظام مهندسی بود چرا که برخی نسبت بوظایف این مجموعه‌ ها بخوبی آگاه نبودند.
وی یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی در حال حاضر پس از بیست و دو سال بالغ بر ۵ هزار عضو دارد و طی ۲ سال گذشته اعضای این سازمان رشد بیش از دو برابری داشته است.
مقومی با اشاره به این که وجود قم در کنار پایتخت فرصتی برای تهران است، بیان کرد: در حوزه ‌های فنی، مهندسی و فرهنگی از ظرفیت ‌های شهر مقدس قم استفاده شده است ولی وجود پایتخت در نزدیکی شهر مقدس قم آسیب‌های زیادی را برای این شهر بدنبال دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم گفت: در حال حاضر نظام مهندسی استان قم تنها سازمانی است که در کارگروه ‌های مختلف تخصصی استان عضویت دارد و علاوه بر جلوگیری از تخلفات ساختمانی برای اقشار مختلف خدماتی مطلوبی را در نظر گرفته است.
مقومی با بیان این که تعرفه این سازمان بیست و پنج درصد کم تر از مصوبه قانونی است، افزود: دو سال گذشته نزدیک به ۴ میلیارد تومان در پروژه‌ های مختلف تخفیف دادیم ولی به این رویکرد اشکال قانونی گرفتند.

حل مشکلات شهر نیازمند فرهنگ‌ سازی است


مقومی یاد آور شد: در حال حاضر در برخی مساجد و حسینیه ‌ها با استفاده از ظرفیت مهندسین داوطلب خدمات مطلوبی را ارائه می‌ دهیم؛ کاهش زمان صدور پروانه یکی دیگر از اقدامات انجام شده است، در برخی از رشته‌ ها تا ۵ برابر کنترل کننده‌ها را افزایش دادیم و هم اینک با همکاری دستگاه‌ های مختلف گواهی صلاحیت بهسازی لرزه‌ای را صادر می ‌کنیم.
وی با اعلام این که در حوزه‌ های شهرسازی و ترافیک می ‌توانیم همکاری مطلوبی با شهرداری قم داشته باشیم، خاطر نشان کرد: سال جاری توافق‌ نامه‌ ای با شهرداری داشتیم که طبق آن بازدیدهای پایانکار به مهندسین نظام مهندسی واگذار گردید.
مقومی بر ضرورت دفاع از شناسنامه ‌های فنی املاک تاکید کرد و افزود: ‌سالانه بطور میانگین سیزده هزار شناسنامه فنی صادر می گردد که می‌ توانیم کیفیت ساخت و سازها را با استفاده از این شناسنامه ‌ها بررسی کنیم.
وی با اشاره به این که در باره کمیسیون ماده صد و نقشه ‌های اجرایی در شهرهای مختلف با افراد متخلف برخورد می ‌شود، ادامه داد: دغدغه جدی در این خصوص وجود دارد که امیدوار هستیم بتوانیم در شهر قم به این دغدغه‌ ها جواب دهیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم از شروع طرح مجریان ذی صلاح در قم یاد کرد و افزود: با رخدادهای فعلی باید نسبت به قوانین و مقررات بیش تر حساس باشیم؛ طبق ماده پانزده قانون برخورد با افراد بدون صلاحیت و معرفی آن ها بمراجع مورد نظر توسط مجموعه نظام مهندسی بصورت جدی دنبال میگردد.
وی یاد اور شد: تیم ‌های بازدید کننده لباس فرم پوشیده و در راستای مشاوره و راهنمایی افراد به سمت قانون، تا پایان سال از همه ساخت و سازهای در حال اجرا بازدید میکنند و اگر مجموعه یا فردی تخلف داشته باشد آن مورد را بمراجع معرفی می ‌کنند.
مقومی با اشاره به این که وقوع حوادثی از جمله زلزله در قم خسارت ‌های زیادی را بدنبال خواهد داشت، مطرح کرد: با افزودن ۱ سال عمر مفید به ساختمان ‌های ایران، ۴ هزار میلیارد تومان در هزینه‌ ها صرفه جویی می‌ شود و با استفاده طرح مجریان ذی صلاح می ‌توانیم به این نتیجه برسیم.
وی با اشاره به این که نظام مهندسی به نیابت از حاکمیت بدنبال حفظ سرمایه ‌های ملی است، یاد آور شد: مجموعه ناظر همیشه بد نام است چرا که مقابل افراد متخلف قرار میگیرد ولی با این وجود، این مجموعه بدنبال اجرای قانون است.
مقومی اضافه کرد: برخی از رویکردهایی که در وزارت خانه راه و شهرسازی وجود دارد هم اینک در حال اصلاح است و مجموعه نظام مهندسی نیز از تغییری که به نفع مردم باشد استقبال می ‌کند.
منبع : قم نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید کتاب نشریه ۱۱۰

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آذر ۹۶
1801 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0