توصیه های خورشیدی برای افزایش ایمنی برای مقابله با زمین لرزه احمدرضا خورشیدی

توصیه های خورشیدی برای افزایش ایمنی برای مقابله با زمین لرزه

احمدرضا خورشیدی، رعایت مقررات ملی ساختمان را گامی موثر برای مقابله با بحران زمین لرزه ذکر کرد.

کد خبر: 970220002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷ - ۶:۴۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویر احمد، احمدرضا خورشیدی، رعایت مقررات ملی ساختمان را گامی موثر برای مقابله با بحران زمین لرزه ذکر کرد.

توصیه های خورشیدی برای افزایش ایمنی برای مقابله با زمین لرزه

توصیه های خورشیدی برای افزایش ایمنی برای مقابله با زمین لرزه

توصیه های خورشیدی برای افزایش ایمنی برای مقابله  با زمین لرزه

وی با اشاره به زمین لرزه های اخیر در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمین لرزه در جغرافیای این استان تاکنون به شکل جدی چندان آسیب رسان نبوده اما
این زلزله‌ها یک هشدار بوده و باید خود را برای مقابله با این بلا و سایر بلایای طبیعی آماده کنیم.
خورشیدی گفت: میزان تخریب زمین لرزه به عواملی از جمله بزرگی زلزله، فاصله از گسل و ویژگی‌ های زمین شناسی منطقه مرتبط بوده و سازه‌ها به ویژه سازه‌های با اهمیت از جمله بیمارستان ‌ها و مراکز خدماتی، امدادگری و پل ‌ها در مناطق زلزله خیز باید علاوه بر زیبایی از استحکام زیادی برخوردار باشند.
رفتار زمین خیلی پیچیده وغیر قابل پیش‌بینی است
ریاست سازمان استان  با اشاره به این که شهر یاسوج که در سلسله جبال زاگرس و در درون زاگرس چین خورده قرار دارد به دلیل قرار گرفتن دراطراف چین خوردگی ها و گسل های فعال و لرزه خیز، از زمین لرزه های متعددی متاثر شده است، ادامه داد: وجودگسل های فراوان منطقه و خسارات ناشی از زمین لرزه، ضرورت پهنه بندی خطر این پدیده را در منطقه ضروری مینماید.
وی به رعایت نکردن حریم خیابان ها در حاشیه شهرها اشاره کرد و افزود: در روستاهای اقماری چسپیده به شهر، کوچه‌ هایی وجود دارد که وقتی در عمقشان وارد می ‌شویم عرض کمی دارند و با این که جمعیت زیادی در آن ‌ها ساکن هست می ‌تواند بحرانی جدید ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: اگر چه رفتار زمین خیلی پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی است ولی وقوع زمین لرزه های کوچک میتواند منجر به آزادسازی تدریجی انرژی زمین گردد و همین امر در جلوگیری از وقوع زلزله بزرگ‌ تر خیلی موثر است.
ترویج مقررات ملی ساختمان فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان سازی جهت تامین ایمنی
خورشیدی با تاکید بر این که چنان چه در محدوده گسل ناچار به احداث سازه‌ای باشیم باید ضوابط آئین نامه زمین لرزه و تمهیدات فنی ویژه لحاظ گردد، مطرح کرد: ترویج مقررات ملی ساختمان بعنوان یک فرهنگ خیلی ضروری است.

توصیه های خورشیدی برای افزایش ایمنی برای مقابله با زمین لرزه

ریاست سازمان استان خاطر نشان کرد: انتظار می‌ رود رسانه‌ ها و دستگاه‌ های اجرایی در زمینه آشنایی مردم با مقررات ملی ساختمان بعنوان فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان سازی در تامین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی سعی کنند.
وی یاد آور شد: طبق ماده پنج آئین نامه مقررات ملی ساختمان سازی، تمامی طراحی‌ ها از جمله معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی باید از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی که دارای پروانه اشتغال تهیه گردد.
این مسئول با تاکید بر این که رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است، تاکید کرد: در میان مباحث بیست و سه گانه مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم به علت جلوگیری از اتلاف انرژی بعنوان سرمایه ملی و کاهش آثار زیان ‌بار زیست محیطی وضع شده و اجرای آن ضروری است.
وی اظهار داشت: عدم اجرای مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان عامل اصلی افزایش مصرف انرژی بوده و اجرای این مبحث نیازمند پشتوانه اجرایی قوی و اجماع در بین مهندسان معماری، برق، مکانیم و عمران دارد.
وی با عنوان این که جا به ‌جایی ناشی از گسل در سطح زمین می‌ تواند سبب آسیب به سازه‌ ها گردد،  عنوان داشت: سازندگان باید از ساخت ساختمان در پهنه ‌های گسلی به‌ ویژه گسل ‌های اصلی، خودداری کنند که این توصیه در باره ساختمان ‌های خیلی مهم با درجه خطر پذیری گروه یک بیش از سایر ساختمان ‌ها مورد تاکید قرار دارد.
استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز خیلی مؤثر است

خورشیدی، رعایت ایمنی در ساخت و ساز را  خیلی مهم و ضروری دانست و  گفت: رعایت مبحث ملی مقررات ساختمانی و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز خیلی مؤثر است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد، ایران را یکی از پرحادثه ترین کشورهای جهان در راستای بلاهای طبیعی یاد و عنوان کرد: این شرایط طبیعی ایجاب میکند که تولید مصالح ساختمانی با استانداردهای بین المللی و ملی را در الویت بخش ساختمان قرار دهیم.
خورشیدی از جمله روشهای ارتقای کیفیت ساخت و ساز را ورود افراد صاحب صلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح مرغوب، افزایش نظارتها از طرف دستگاههای ناظر شامل شهرداریها و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و اجرای ساختمانها و هم چنین عملیاتی کردن پروژه های ساختمانی طبق مباحث ملی مقررات ساختمان ذکر کرد.
موقع زلزله خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید
خورشیدی به نکات ایمنی در هنگام وقوع زلزله اشاره کرد و افزود: در هنگام زلزله چنان چه داخل ساختمان هستید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و مواظب کودکان باشید. اگر خانه مسکونی شما ۱ طبقه است و دارای فضای باز است فورا و با احتیاط خارج گردید.
وی به ساکنین آپارتمان ه:-)ا توصیه کرد و ادامه داد: چنان چه در آپارتمان زندگی میکنید بطرف درهای خروجی، پله ها و آسانسور ندوید و در محلهای نسبتا امن ساختمان مانند زیر میز ها، تخت خوابهای محکم، خروجِیهای طاقی مانند چارچوب درها، مکان های با سقف های کوچک و راهروهای باریک و یا زیر پله ها پناه بگیرید. بخاطر داشته باشید که در زمان وقوع زلزله های شدید ، جا به جایی از مکانی به مکان دیگر خیلی مشکل و تقریبا غیر ممکن است و شما فرصت کافی برای این حرکت را نخواهید داشت.
رئیس نظام مهندسی ساختمان  استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در هنگام وقوع زلزله تلاش کنید سر خود را با استفاده از کت، بالش، پتو، کتاب ضخیم و یا با قرار دادن آرنج ها در طرفین سر و روی گوش ها و پوشاندن پشت گردن با کف دست ها، از صدمات احتمالی حفظ کنید.
دور شدن از پنجره ها و درهای شیشه ای موقع زلزله
خورشیدی، دور شدن از پنجره ها ، درهای شیشه ای، آیینه ها، قفسه های بلند و کتابخانه را در هنگام زلزله یاداور شد و تصریح کرد: چنان چه در زمان وقوع زلزله در آسانسور هستید، فورا تمام دکمه های آسانسور را فشار دهید و در نخستین توقف از آن خارج گردید.
رئیس نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با عنوان این که درهنگام وقوع زلزله  اگر در پارکینگ هستید سریعا خارج شوید، تصریح کرد: چنان چه در پله ها هستید روی پله ها بطرف دیوار نشسته و با آرنج و کف دست سر و صورت خود را بپوشانید.
وی ادامه داد: از آن جایی که زمان دقیق وقوع زلزله معلوم نیست، پس نمی‌ توان خود را بخوبی برای مواجه شدن با چنین شرایطی آماده کرد اما گا‌ها پیش می ‌آید که وقتی ما در اوج خواب هستیم، زلزله می ‌آید، معمولا در چنین وضعی کسی نمی‌ تواند تصمیم درستی بگیرد و همین امر می ‌تواند صدمات مالی و جانی خیلی زیادی را بهمراه داشته باشد.
با روش ‌های هوشمندانه میتوان پیامدهای حاصل از زلزله را کاهش داد
خورشیدی در پاسخ به پرسشی که اگر زمین لرزه در ساعاتی از روز به وقوع بپیوندد که ما بیدار و هوشیار باشیم باید چکار کنیم  نیز بیان کرد: این جا است که دانستن برخی اصول اولیه در رویارویی با زمین لرزه می ‌تواند به میزان چشمگیری خسارت‌ های جانی را کاهش دهد. البته واکنش نشان دادن در مقابل زمین لرزه بعوامل بسیار زیادی هم چون؛ قدرت و زمان زلزله و حتی مکانی که درآن هستید مربوط می ‌شود که با روش ‌های هوشمندانه میتوان پیامدهای حاصل از زلزله را خیلی کاهش داد.
وی در خاتمه از مسئولان استانی خواست از ظرفیت عظیم نظام مهندسی که بازوان خوبی برای دولت در عرصه های مختلف ساخت ساز است بخوبی استفاده کند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اردیبهشت ۹۷
1342 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0