انجام نود درصد ساخت و سازهای استان یزد از طریق شبکه غیر رسمی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

انجام نود درصد ساخت و سازهای استان یزد از طریق شبکه غیر رسمی

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: بیشتر از ساختمانهای یزد با نقشه و نظارت مهندسان احداث می گردد ولی در قالب شبکه هایی که رسمیت ندارد، بر همین مبنا تنها ده درصد ساختمانها طبق روال رسمی تعریف شده در قانون احداث می گردد و نود درصد آن از طریق شبکه غیررسمی انجام می گردد.

کد خبر: 980329011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸ - ۷:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: بیشتر از ساختمانهای یزد با نقشه و نظارت مهندسان احداث می گردد ولی در قالب شبکه هایی که رسمیت ندارد، بر همین مبنا تنها ده درصد ساختمانها طبق روال رسمی تعریف شده در قانون احداث می گردد و نود درصد آن از طریق شبکه غیررسمی انجام می گردد.

انجام نود درصد ساخت و سازهای استان یزد از طریق شبکه غیر رسمی

انجام نود درصد ساخت و سازهای استان یزد از طریق شبکه غیر رسمی

انجام نود درصد ساخت و سازهای استان یزد  از طریق شبکه غیر رسمی

مهدی سالاری روز چهارشنبه همراه نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در بازدید خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان مدعی گردید: در یزد شرایط ساختمان سازی نسبت به سایر نقاط کشور خاص تر است بگونه‌ای که فضای غیررسمی ساخت و ساز خیلی بیش تر از فضای رسمی فعال است و شاید از لحاظ ساخت و ساز غیرمجاز، یزد یکی از پرتخلف ترین شهرهای کشور باشد.

سالاری ادامه داد: پرتخلف به مفهوم این نیست که ساختمان ‌ها زیرنظر مهندسان احداث نمی گردد بلکه به مفهوم این است که در چارچوب قانون و طبق مراحل تعیین شده مانند اخذ پروانه از شهرداری و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان و در قالب طرح‌ های مدیریت شهری احداث نمی‌گردد.

وی با عنوان این که شهرداری اختیارات زیادی دارد و خیلی از امور مردم در دست این نهاد است، گفت: در سال‌های اخیر، شهرداری‌ها عمدتاً به یک دستگاه سیاسی تبدیل شده‌اند که نمونه آن در پروسه انتخاب شهرداری یزد در طول ۸ ماه گذشته بخوبی مشهود بود و اینگونه مسائل سبب می‌ شود که شهرداری از وظایف اصلی خود باز بماند و این موضوع تأثیر مستقیم و زیادی روی عملکرد سایر دستگاه‌ ها همچون نظام مهندسی می‌ گذارد که باید بعد از دادن پروانه توسط شهرداری به یک ساختمان، وارد فرایند نظارت بر کار شود.

بسیاری از ضوابط طرح‌های تفصیلی قابلیت اجرا ندارد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، هم‌چنین گفت: یکسری موانع قانونی وجود دارد که اجازه صدور پروانه ساختمان را نمی ‌دهد، مانند احراز مالکیت ملک قبل از شروع ساخت و ساز و صادر نشدن مجوز برای زمین‌ های زیر صد و پنجاه متر مربع که انجام امور از مجاری رسمی را غیرممکن و سبب سوق دادن کارها به سمت مجازی غیررسمی می‌ شود.

وی در مورد ضوابط طرح‌های تفصیلی و جامع نیز افزود: این ضوابط توسط شورای عالی شهرسازی کشور سیاستگذاری و گرداوری می ‌گردد و بسیاری از این ضوابط با توجه به شرایط اقتصادی کشور قابلیت اجرا ندارد، مثلاً با قیمت بالای زمین در برخی نقاط نمی‌توان مالک را به رعایت اختصاص چهل درصد زمین به حیاط و شصت درصد برای زیربنا ملزم کرد، چون به صرفه اقتصادی نیست و این شرایط سبب شده تا دستگاه‌ ها و نهادهای مرتبط با ساختمان در برابر برخی تخلفات در ساخت و سازها کوتاه بیایند.

این مسئول افزود: هم اکنون بسیاری از نگاه‌ها و قوانین گذشته در حال اصلاح است که نمونه آن تصویب دادن پروانه به زمین ‌های تفکیکی زیرحد نصاب و یا دادن پروانه به زمین‌های دارای سند مشاعی یا صورت‌جلسه تفکیکی در شورای شهر یزد است.

تخفیف بیست درصدی نظام مهندسی ساختمان یزد به مالکان

سالاری با عنوان این که به نظام مهندسی متفاوت از گذشته نیازمندیم، تصریح کرد: در صورت تفاوت می‌ توانیم نیاز امروز و آینده مردم را پاسخ دهیم در همین راستا در گام نخست، بیش از یازده میلیارد ریال برای آموزش اعضای نظام مهندسی، اختصاص یافته است.

وی یاد آور شد: هم‌چنین برای اولین بار به پیشنهاد هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و تأیید هیأت چهار نفره استان، مالکانی که حق‌الزحمه نظارت و صدور شناسنامه فنی و ملکی را نقدی پرداخت کنند، از بیست درصد تخفیف بهره مند می‌ گردند.

ایجاد کمیسیون حقوق شهروندی در نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: در راستای پاسخگویی به دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم، طرحی با عنوان کمیسیون حقوق شهروندی مطرح گردیده و کلیات آن در هیأت مدیره به تصویب رسیده است که با اجرای این طرح، مردم ارتباط منطقی ومناسب‌تری با سازمان برقرار و تعرفه‌های سازمان را راحت تر پذیرا گردند و نظام مهندسی نیز در مسیر نیازهای حال و آینده استان حرکت می‌کند.

سالاری ادامه داد: بمنظور تشویق مالکان، هر پنج‌شنبه دوره‌های آموزشی برای کسانیکه قصد ساخت خانه دارند، در نظام مهندسی برگزار می‌ گردد.

وی، هم‌چنین با اشاره به این که حجم ساخت و ساز توسط املاک داران در یزد زیاد شده، ادامه داد: بهمین علت مردم با اعتماد به کار غیرقانونی این افراد در تفکیک زمین، برای ساخت و ساز بدون مجوز اقدام می‌ کنند.

وی گفت: برای افزایش اعتماد بیشتر، یک کانون تفکر با عضویت اعضای سازمان ایجاد شده که هر ۲ هفته یک بار با هدف ارتقا اطلاعات مردم نشست هایی در این راستا برگزار می‌ گردد.

وجود دویست و دفتر طراحی نقشه در استان یزد

رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد در مورد شرایط استان در زمینه طراحی و اجرای ساختمان تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان دویست دفتر طراحی در استان یزد دارد که برای تهیه نقشه می ‌توان به این دفاتر مراجعه کرد.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در ساختار فعالیت‌ های مختلف به ویژه نظام مهندسی افزود: مسکن و حوزه ساختمان بخش قابل توجهی از سرمایه مردم را به خود اختصاص داده است بهمین علت، هم افزایی رسانه‌ها در صیانت از این سرمایه‌های مردم با رعایت قوانین ساخت و ساز، بیشترین منفعت را برای حفظ سرمایه‌های مردم بدنبال دارد.

سالاری، هم‌چنین با انتقاد از برخی محدودیت‌ها در حوزه سازمان‌های غیردولتی خاطرنشان ساخت: در پاره‌ای از موارد مشاهده می ‌شود که بخش دولتی به چشم رقیب به سایر بخش‌ها نگاه می ‌کند و اجازه رشد به بخش غیردولتی را نمی‌ دهد که در این زمینه انتظار از بخش دولتی تقویت بخش‌ هایی است که بار تصدی گری دولت را می‌ کاهند.

وی گفت: بسیاری از قوانین طرح ‌های هادی، جامع و تفصیلی برای وضعیت امروز قابل استفاده نبوده و مورد استقبال مردم نیز قرار نمی ‌گیرد، بنابر این از یک سو، رویکرد دستگاه‌ های دولتی باید تغییر کند و از طرف دیگر مهندسان نیز باید به علم و فناوری روز مجهز گردند و یادگیری‌ های جدید داشته باشند که جهت گیری سازمان نظام مهندسی در جهت تحول و ارتقا دانش مهندسان استان است.

مقاومت در برابر شفافیت در صنعت ساختمان بالاست

سالاری با عنوان این که ساختمان یک صنعت مهم و سنتی با گردش مالی بالاست، تصریح کرد: بهمین علت، فضای سودجویی، مافیا و شبکه‌های غیررسمی در آن زیاد است بنابراین مقاومت در برابر شفافیت در این بخش بسیار بالاست.

سازمان نظام مهندسی یزد طبق قانون در سال هفتاد و چهار ایجاد شده و هم اکنون ۷ هزار عضو در هفت رشته عمران، مکانیک، برق، معماری، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک دارد و دو هزار و هفتصد و چهل و یک نفر از این افراد پروانه اشتغال بکار دارند.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ خرداد ۹۸
677 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0