نظام مهندسی با مهندسان متخلف برخورد اساسی کند
علیرغم اینکه طی سال های اخیر تاکیدات زیادی بر ساخت و ساز اصولی و مهندسی به جهت کاهش تبعات منفی ناشی از احداث ساختمان های غیرتخصصی در شرایط بحرانی و یا وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی می شود، اما همچنان بخش اعظمی از ساختمان ها توسط سازندگان غیرفنی، غیرمتخصص و بی سواد ساخته می شود.
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در این گزارش مدیران کل راه و شهرسازی استانهای مازندران، اردبیل و کرمان وضعیت ایمنی ساخت وسازها و توجه به الزامات زیست محیطی در استانهای متبوع خود را تشریح کرده اند.نظام مهندسی با مهندسان متخلف برخورد اساسی کند
نظام مهندسی با مهندسان متخلف برخورد اساسی کند
مشکلات مالی و ناآگاهی کارفرمایان، اولین موانع رعایت ایمنی
در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران با اشاره به برگزاری سمینار HSE در این استان طی چند ماه اخیر گفت: مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان به بحث HSE و ایمنی میپردازد و برگزاری این همایش با کمک دانشگاههای استان کمک بسیار موثری در راستای ارتقای کیفیت و ایمنی ساختوسازها بوده و تقریباً در استان نمود خوبی پیدا کرده است.
حیدر نوروزی با اشاره به عضویت حدود ۳۰ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی استان مازندران افزود: سمینار HSE با استقبال جمعیت زیادی از مهندسان، انبوهسازان، مسئولان عالی رتبه وزارت راه و شهرسازی و مسئولان نهادهای دیربط مواجه شد و علاوه بر افتتاحیه، حتی در اختتامیه این کنفرانس حدود ۱۲۰۰ نفر حضور داشتند و این حضور چشمگیر مهندسان، نشان از تفاوت این سمینار با سایر همایش ها داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه ایمنی در ساخت و سازهای مازندران اقدامات خوبی انجام شده است ادامه داد: درواقع برگزاری این سمینار موجب شده تا فرهنگسازی در بحث HSE بهتدریج در استان شروع شود و امیدواریم که با برگزاری این همایش به مباحث ایمنی مطابق با مبحث ۱۲ دسترسی پیدا کنیم. البته هنوز آغاز راهیم، ولی اقدامات انجام شده در حد قابلقبولی است و پیگیری میکنیم که به حد ایده آل هم برسیم.
نوروزی همچنین با اعلام اینکه دبیرخانه دائمی HSE هم در استان مازندران راه اندازی شده و استقبال بسیار خوبی از این دبیرخانه صورت گرفته است تصریح کرد: این مباحث از سوی این دبیرخانه دائمی رصد میشود و طی چند ماه آینده قرار است کنفرانس دیگری را در این راستا برگزار کنیم و امیدواریم که اتفاقات و تحولات خوبی در این بخش بیفتد.
وی با بیان اینکه کلیپ پخش شده در رابطه با موضوع ایمنی در این سمینار تاثیر خوبی روی نزدیک به سه هزار نفر از ناظران حاضر در همایش گذاشت عنوان کرد: خوشبختانه بعد از این همایش حوادث ناگواری را در مباحث مربوط به ساختوسازهای نظام مهندسی، ساختمانهای دولتی و یا شهری شاهد نبودهایم.
این مسئول همچنین با اشاره به امضای چند تفاهمنامه در این رابطه اظهار داشت: تفاهمنامه هایی بین اداره راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک سند رسمی امضا شده و در این کنفرانس در حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار بین نهادهای مزبور مبادله شد.
وی در عین حال درخصوص مشکلات و موانع موجود در مسیر رعایت ایمنی در ساخت وسازها گفت: بیشتر این مشکلات ناشی از مسائل مالی است. از طرفی در حال حاضر مشکل عمده دیگری که در بخش رعایت ایمنی وجود دارد، عدم آشنایی کارفرمایان با این موضوع است که البته با برگزاری سمینار HSE این آشنایی افزایش یافت و اطلاعرسانی در استان انجام گرفت و تقریبا این موضوع در حال فرهنگسازی است.
نوروزی همچنین با اشاره به اهمیت بالای الزامات زیستمحیطی در استان مازندران تاکید کرد: علاوه بر حوزههای شهرسازی و مسکن، در بخش راه هم مسائل مربوط به محیطزیست و اصول زیستمحیطی در پروژههای ما لحاظ میشود و برای اجرای یک پروژه قطعا مطالعات زیستمحیطی جزو لاینفک آن است. به خصوص اگر این طرح ها جزو پروژه های عمرانی و ملی باشند، درآن صورت حتما باید پیوست زیست محیطی و پدافندی داشته باشند تا کمیسیون ماده ۲۱۵ آن از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اخذ شود.
سازندگان بی سواد در رعایت ضوابط ایمنی کوتاهی می کنند
علاوه بر این مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل با انتقاد از اینکه وضعیت ایمنی در ساخت و سازهای این استان رضایت بخش نیست گفت: متاسفانه ساخت و سازهای انجام شده از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند، به این دلیل که سازندگان اکثرا جزو افراد غیرفنی و غیرمتخصص هستند و سواد و دانش لازم برای ساخت و ساز اصولی و تخصصی را ندارند.
محبوب حیدری در گفت و گو با «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان» با ارائه مثالی تشریح کرد: برای نمونه سازندگان به اهمیت کیفیت و عمل آوری بتن پی نبرده اند و علیرغم اینکه در ساختمان ها از بتن با کیفیت خوب استفاده می کنند، اما به دلیل اینکه به خوبی آن را عمل آوری نمی کنند و از مزایای آب دادن بتن آگاه نیستند و این کار را انجام نمی دهند، درنتیجه بتن خودبه خود پوک می شود و در درازمدت از بین می رود و عمر سازه را پایین می آورد.
وی این موضوع را از معضلات موجود در بخش ایمنی دانست و اظهار داشت: معضل دوم ما در استان مربوط به سازمان نظام مهندسی است که نظارت خوبی بر کیفیت و نحوه اجرای ساختمان ها ندارد.
حیدری درخصوص اقدامات انجام شده برای رفع این مسئله بیان کرد: اخیرا طی جلسه ای با مسئولان سازمان نظام مهندسی استان صحبت های بسیاری درخصوص این موضوع که این سازمان باید تا جای ممکن برای ارتقای مشخصات فنی ساختمان ها تلاش کند، ولی متاسفانه رضایتی در ساخت و سازها نه تنها در سطح این استان، بلکه در سایر مناطق هم وجود ندارد، چون عوامل دخیل در بخش رعایت ضوابط ایمنی بسیار کوتاهی می کنند.
وی در خصوص راهکار پیشنهادی برای این معضل گفت: سازمان نظام مهندسی باید با آن دسته از مهندسان عضو نظام مهندسی که در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند، برخورد اساسی کند. چون لغو پروانه و محرومیت دوساله یا چندساله دردی را دوا نمی کند. یعنی اگر یک ساختمان به صورت غیرفنی احداث شود و به اتکام برسد، دیگر با تنبیه مهندسان خاطی، مشکلی حل نمی شود.
حیدری در پاسخ به اینکه آیا نظارت عالیه از سوی راه و شهرسازی استان بر ساخت و سازها انجام نمی شود گفت: در این حوزه نظارت عالیه وجود دارد، ولی در استان اردبیل با حجم زیاد ساخت و ساز، هیچ یک از این اقدامات مشکلات موجود را رفع نمی کند. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که قوانین جدی اعمال شود و مهندسان ناظر، شهرداری و نظام مهندسی هم باید در جهت جلوگیری از بروز این مسائل اقدام کنند.
این مسئول ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید اختیاراتی به ادارات راه و شهرسازی استان ها بدهد و کارکنانی جذب شود که نظارت مستمری بر اجرای پروژه ها داشته باشند. همچنین نیاز است که جلساتی برگزار و تدابیری برای رفع این معضلات اندیشیده شود.
وی همچنین با بیان اینکه الزامات زیست محیطی تا حدودی در محدوده شهری رعایت می شود خاطرنشان ساخت: در کشورهای دنیا با وقوع زلزله ۸ ریشتری هیچ مشکلی در ساختمان ها پیش نمی آید، اما در کشور ما کافی است تا با وقوع یک زلزله ۶ ریشتری ۷۰ تا۸۰ درصد ساختمان ها فروبریزند و این موضوع نیازمند اقدامات جدی و برنامه ریزی دقیق است.
تبعات زلزله بم، مردم و مهندسان را بسیار ترسانده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز با اشاره به یک دسته بندی کلی از وضعیت ایمنی ساخت و سازهای استان گفت: شهر کرمان و زرند و جیرفت و بم در پهنه بندی با شدت زیاد زلزله قرار دارند و جزو مناطق پرخطر هستند. پس از وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۲ و تخریب ساختمان ها، تغییر نگرش هم در حوزه مهندسی و هم در ذهن مردم اتفاق افتاد.
محمد مهدی بلوردی افزود: براساس بازدید اخیر گروه نظارت معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان از سطح شهر کرمان، تقریبا قریب به اتفاق ساختمانهایی که در حوزه نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار دارند، از ایمنی سازهای بالایی برخوردارند. به این علت که تبعات زلزله بم مردم و مهندسان را بسیار ترسانده است.
وی با بیان اینکه هنوز گزارشات ساخت و ساز سایر شهرها به دستمان نرسیده است عنوان کرد: در سطح ساخت و سازهای روستایی، الزاما اگر یک فرد خانه میسازد حتما باید شناژ بتنی عمودی و افقی را اجرا کند. همچنین در حوزه احداث ساختمانهای بلند، هم در بخش سازههای بتنی و هم سازههای فلزی، وضعیت بسیار مطلوب است.
بلوردی ادامه داد: ولی اگر بخواهیم وضعیت کلی سازههای شهر را بررسی کنیم، ساختمانهایی که در قدیم و تحت نظارت نسبی سازمان نظام مهندسی، ساخته شدهاند، وضعیت نیمهمطلوبی دارند. چون بعد از زلزله بم آئیننامه ۲۸۰۰ تغییر کرد، هم اعداد و هم ضرایب آن مخصوصا در شتاب قائم و شتاب عرضی، تغییرات فاحشی کرد و روی افزایش ایمنی سازه ها بسیار تاثیر گذاشت.
به گفته این مسئول استانی، در بین ساختمانهایی که قبل از زلزله بم ساخته شدهاند، هنوز ساختمانهایی وجود دارند که وضعیت نامطلوبی دارند و همچنین برخی ساختمانها هم که شرایط آنها مطالعه شده، به صورت مهندسی و کاملا مطلوب احداث شده اند. ولی اگر به عقبتر و به زمان احداث ساختمانهای قدیمی و خشتی برگردیم که این ساختمان ها در یک طبقه و در بافت قدیمی شهر کرمان قرار دارند و تقریبا حالت تاریخی و قدیمی دارند، این خانه ها آسیبپذیرند.
وی اضافه کرد: طبیعی است که در صورت وقوع یک زلزله با شدت بالا این ساختمانهای قدیمی آسیب میبینند و در صورت آتشسوزی، به دلیل باریک بودن عرض معابر کمکرسانی به آنها هم میتواند دچار مشکل باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین درخصوص میزان توجه به الزامات زیستمحیطی در ساخت و سازها گفت: در ساختمانهای شخصیساز اصلا الزامی در این حوزه وجود ندارد. درواقع الزامات زیستمحیطی در ساخت پروژههای دولتی مثل بیمارستان، جاده و محدوده زیستمحیطی و پروژه های انتقال آب و برق رعایت می شود؛ به لحاظ اینکه هم در قانون برنامه چهارم و هم در قانون برنامه سوم، تاکید شده که هر پروژه باید برای تصویب به کمیسیون ماده ۳۲ برود و در برنامه پنجم ۲۱۵ دریافت کند و مطالعات زیستمحیطی آنها پیوست شود.
بلوردی در این راستا ادامه داد: برای مثال جهت ساخت یک جاده در یک منطقه ممنوعه زیستمحیطی، مطلقا سازمان محیطزیست مجوز ساخت به این پروژه را نمیدهد و به طور کلی ساخت چنین جاده ای و پروژه های مشابه دیگر از پایه تصویب نمیشود. ولی برای ساختمانهای شخصی ساز چنین موضوعاتی وجود ندارد، چون کسی الزام به رعایت آنها ندارد.
وی خاطر نشان کرد: درواقع ساختمانهای شخصی در محدوده شهرها ساخته میشوند و وقتی محدوده شهری در پهنه مسکونی مصوب شده، به این معناست که در آنها الزامات زیستمحیطی رعایت شده است. فرضا خانههای مسکونی روی زون آب شرب شهر ساخته نمیشوند. چون در طرح تفصیلی شهر که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب میشود، پس الزامات زیستمحیطی رعایت شده و به این معناست که میتوان در آن خانه مسکونی ساخت.
منبع: سازه نیوز
مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی
برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.
مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.