نظارت، کلید مفقوده در ساخت و ساز مازندران کارشناس ارشد مهندسی عمران-زلزله، عضو نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بیان داشت:

نظارت، کلید مفقوده در ساخت و ساز مازندران

آرمین حمزه نوا، در رابطه با گسلهای زلزله استان مازندران، گفت: دو گسل اصلی به طولی بیش از ده کیلومتر که خود توانایی تولید زلزله را خواهد داشت در استان وجود دارد؛ گسل شمال البرز که از علی آباد کتول تا شهرستان تنکابن را به طول سیصد کیلومتر در بر گرفته و گسل خزر که از گنبد تا آستارا است و هم چنین گسل بایجان، پلور، بلده، سیاه بیشه گسلهای فرعی شهرستان آمل هستند که گسل بایجان در دهه های قبل خسارات بسیاری بهمراه داشت.

کد خبر: 970808020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ آبان ۹۷ - ۱۱:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،آرمین حمزه نوا، در رابطه با گسلهای زلزله استان مازندران، گفت: دو گسل اصلی به طولی بیش از ده کیلومتر که خود توانایی تولید زلزله را خواهد داشت در استان وجود دارد؛ گسل شمال البرز که از علی آباد کتول تا شهرستان تنکابن را به طول سیصد کیلومتر در بر گرفته و گسل خزر که از گنبد تا آستارا است و هم چنین گسل بایجان، پلور، بلده، سیاه بیشه گسلهای فرعی شهرستان آمل هستند که گسل بایجان در دهه های قبل خسارات بسیاری بهمراه داشت.

نظارت، کلید مفقوده در ساخت و ساز مازندران

نظارت، کلید مفقوده در ساخت و ساز مازندران

نظارت، کلید مفقوده در ساخت و  ساز مازندران

وی، زمین لرزه را یک پدیده تصادفی دانست و ادامه داد: به هیچ وجه حتی بزرگ ترین دانمشندان دنیا و پیشرفته ترین دستگاهها قادر به آنالیز و پیش گویی زلزله نیستند و فقط با استفاده از نکات ایمنی میتوان در وقوع اینگونه بلایای طبیعی آمادگی لازم را داشت و هوشیار بود.
این استاد دانشگاه با بیان وضعیت نامناسب ساخت و سازهای کشور افزود:

ساخت و سازها توسط افراد غیر حرفه ای انجام می گردد که متخصص نیستند، مثل افرادی که از صنوف دیگر وارد این رشته شده اند و بدون این که درک درستی از علم مهندسی داشته باشند، فقط به پشتوانه منابع مالی که دارند این حرفه را برگزیده اند.
وی با عنوان این که ساختمانهای ضدزلزله وجود ندارند، ادامه داد:

عناوینی مانند آجر ضد زلزله وجود خارجی ندارند، بلکه آجرهایی هستند که کاهش وزن داشته و سبک بودن آنها در کم شدن خسارت موثر است و هم چنین ساختمانهای سازگار با زلزله که میتوانند اثرات مخرب زلزله را کاهش دهند.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان نظارت را عامل اصلی در استحکام ساخت و سازها دانست و اظهار داشت:

در طراحی براساس آیین نامه رعایت می گردد اما اصل در اجراست که رعایت اصول ساخت و ساز که در آیین نامه عنوان شده به درستی انجام شود و مهندسان ناظر بر اجرا نظارت دقیق داشته باشند.
نظارت کلید مفقوده ساخت و ساز
حمزه نوا، از قصور برخی مهندسان ناظر در ساخت و ساز ابراز ناراحتی کرد و گفت: این یک خودزنی است؛ اما واقعیت اینست که برخی از مهندسان ناظر حتی نشانه ساختمان را هم نمیدانند، یک بار هم ندیده اند.
این کارشناس ارشد زلزله:

نخستین راه برای ساخت و ساز اصولی را حضور افراد متخصص خواند و افزود: مهندسان نیز فقط بدنبال منافع مالی نباشند و به کیفیت فکر کنند، اگرچه بسیاری از مهندسان کشورمان متعهدانه کار میکنند و شاهد بودم برخی از منافع مالی خود کم میکنند تا ساختمانی که احداث می گردد، اصولی باشد.
وی با اشاره به استحکام ویلاهایی که احداث می گردد، خاطر نشان کرد: در بسیاری از ویلاها از میله گرد استفاده نمیشود و بلوکی اند که پس از مدتی ترک میخورد و با وجود زلزله استحکام کم تری دارد.

نظارت، کلید مفقوده در ساخت و ساز مازندران

حمزه نوا با بیان موقعیت ویژه اماکن عمومی، عنوان داشت:

مدارس، مراکزآموزشی و بیمارستانها اهمیت ویژه ای برخوردار هستند

که متاسفانه امروزه بسیاری از مدارس غیرانتفاعی خانه های قدیمی هستند که باید برای مجوز دادن اینگونه ساختمانها نظارت بیش تری شود.
وی، هشتاد درصد مساحت کشور را زلزله خیز دانست و گفت:

بسیاری از مناطق کشورمان بر روی در گسل قرار دارد و باید اقدامات بهینه و ساختمانها مهندسی تر احداث گردند، در آمل اگر زلزله ای بین شش تا هفت ریشتر بیاید خرابیهای بسیاری خواهیم داشت.
منبع : کاسپین ۲۴

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۷
788 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0