گزارش عملکرد 3 ساله اخیر گروه تخصصی معماری عملکرد 3 ساله اخیر

گزارش عملکرد ۳ ساله اخیر گروه تخصصی معماری

هداف و چشم اندازهای گروه تخصصی معماری که در دوره هفتم شورای مرکزی مورد توجه ویژه قرار گرفته و برای تحقق آن ها اقدام شده عبارتند از:

کد خبر: 190625003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ تیر ۹۸ - ۱۰:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اهداف و چشم اندازهای گروه تخصصی معماری که در دوره هفتم شورای مرکزی مورد توجه ویژه قرار گرفته و برای تحقق آن ها اقدام شده عبارتند از:

گزارش عملکرد 3 ساله اخیر گروه تخصصی معماری

گزارش عملکرد ۳ ساله اخیر گروه تخصصی معماری

گزارش عملکرد ۳ ساله اخیر گروه تخصصی معماری

۱-توسعه شرح خدمات مهندسی معماری
۲-گرداوری و ترویج مقررات ملی ساختمان در معماری
۳-انرژی و محیط زیست در معماری
۴-بهره گیری از فناوریهای نوین در معماری
۵-هویت در معماری ایرانی- اسلامی با تاکید بر ارزش‌های بومی و منطقه ای
گزارش دریافتی در ‌مورد اقدامات انجام شده در گروه تخصصی معماری در دوره هفتم شورای مرکزی به این شرح است:
۱-تشکیل نشست گروه تخصصی معماری و تشکیل شصت و شش نشست کارگروه های تخصصی معماری و استفاده از توانمندی،
نظرات و تجارب اعضای معمار سازمان‌های مختلف کشور با حضور نمایندگانی از بیست و هشت استان کشور (کارگروههای نظامنامه نماسازی و سیمای ساختمان ها، معماری داخلی ساختمانها و محوطه سازی، مباحث حقوقی شرح خدمات مهندسی معماری، تهیه نظامنامه اجرای مقررات ملی ساختمان مبحث بیست و یک و بیست و دوم در مهندسی معماری، بررسی تجربیات جهانی در مورد مقررات ملی ساختمان در معماری، اجرای مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم با رویکرد ممیزی و بومی سازی در مناطق کشور، توسعه و ترویج الگوهای پایداری در طراحی معماری، تبیین جایگاه فناوریهای نوین در معماری، هویت در معماری ایرانی اسلامی، ویرایش مبحث چهارن مقررات ملی ساختمان).
۲-تشکیل نشست های هم اندیشی: (تشکیل سه نشست با نمایندگان هیأت مدیره در رشته معماری و نیز نمایندگان گروههای تخصصی معماری تمام استانهای کشور و با حضور ریاست محترم شورای مرکزی در محل شورای مرکزی
۳-تشکیل نشست های مشترک با وزارت راه و شهرسازی شامل برگزاری نشست مشترک گروه تخصصی معماری با معاون محترم وقت مسکن و ساختمان و معاون محترم وقت شهرسازی و معماری و تشکیل نشست مشترک با اعضای کمیته گرداوری مبحث چهارن مقررات ملی ساختمان.
۴-گزارش پیشنهادی مبانی قیمت گذاری و شرح خدمات مهندسی معماری.
۵-بررسی جایگاه نظارت معماری با توجه به آسیب شناسی زلزله غرب کشور.
۶-طرح نامه شماره ۶۴۹۵/د/ش م مورخ چهارم مهر ماه نود و هفت طاهره نصر، رئیس گروه معماری در مورد اعمال جداول مندرج در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان.
۷-پیشنهاد دوره های آموزشی معماری برای ورود به حرفه، بازآموزی و ارتقا.
۸-پیشنهادات ارائه شده از طرف گروه به دبیر محترم اجرایی و هیأت رئیسه سازمان:
۸-۱- تشکیل کمیته مشترک معماری با وزارت راه و شهرسازی در راستای تعامل شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی.
۸-۲- تهیه بانک اطلاعاتی معماری: در قدم اول فرمت جدولی تهیه شد که طی نامه ه‏ای از استان‌های مختلف درخواست گردید که اطلاعات معماران خود را به شورای مرکزی ارسال کنند.
۸-۳- بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تأکید بر اقتصاد مقاومتی و نیاز جامعه به اشتغال جوانان و با توجه به این که سرفصل دروس دانشگاهی در رشته معماری سال‌هاست مورد بازنگری قرار نگرفته است، گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن ارائه پیشنهاد مبنی بر آموزش قوانین و مقررات ملی ساختمان در قالب دروس دانشگاهی (به صورت واحد اجباری و نه اختیاری) آمادگی خود را برای ارائه پیشنهادات مربوط به این امر اعلام کرد.
۸-۴-تهیه راهنمای تصویری برای مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان توسط گروه تخصصی معماری عنوان شد که در صورت تأمین بودجه مورد نیاز گروه تخصصی برای انجام این مورد اعلام آمادگی کرده است.
۸-۵- با توجه به تجربه موفقی که از تصحیح مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان توسط گروه تخصصی معماری صورت گرفت و نظرات در پنجاه و هشت بند به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ارائه شد، این گروه تخصصی آمادگی خود را برای بررسی سایر مباحث اعلام کرد.
۹-کتابچه های تهیه شده در گروه تخصصی معماری:
۹-۱- «ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﺟﻬﺎﻧﯽ در مورد مقررات ملی ساختمان در معماری، تجربه کشور آلمان» (منتشر شده)،
۹-۲- «دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی اﺟﺮاﯾﯽ مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در بخش معماری به واسطه ارائه چک لیستهای کنترل معماری» (منتشر شده)،
۹-۳- « نظام نامه پیشنهادی طراحی نما و سیمای ساختمان ها» (آماده انتشار) طی نامه شماره۱۰۳۰۵/د/ ش م مورخ دوازدهم آبان ماه نود و هفت به هیات رئیسه محترم شورا ارائه گردیده است.
۱۰- ارائه نتایج کارگروه مباحث حقوقی شرح خدمات مهندسی معماری به هیات رئیسه محترم شورا طی نامه طی نامه ۱۱۲۹۳/د/ش م مورخ بیست و هشتم فروردین نود و هشت
۱۱- برگزاری نشست در مورد به کارگیری روشهای نوین اجرای نما با حضور متخصصین مربوطه
۱۲- بررسی مسائل ابلاغیه تعداد کار با متراژ تا چهارصد متر مربع و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات گروه معماری به هیات رئیسه محترم شورای مرکزی
۱۳-گرداوری قراردادهای همسان معماری در راستای نحوه محاسبه و کسر از ظرفیت در طراحیهای مجدد
گروه تخصصی معماری و اجرای قطعنامه اجلاس بیستم هیأت عمومی(تیر ماه نود و شش):
۱-پیشنهاد تشکیل کمیسیون مجریان ذی صلاح در راستای توجه به بند یک و بند یازده.
” بند یک. هیأت عمومی تأکید دارد شورای مرکزی، ضمن توجه ویژه به اشتغال پایدار مهندسین، در جهت ایجاد زیرساخت‌های صدور خدمات فنّی و مهندسی اقدامات لازم را بعمل آورد.
بند ۱۱٫ با توجه به پتانسیل لرزه خیزی و وقوع بلایای طبیعی در کشور، در راستای تأمین ایمنی، رفاه و آسایش بهره برداران و حفظ سرمایه های ملّی و حمایت از سازندگان ذیصلاح، از تمام ظرفیتهای قانونی بمنظور جلوگیری از ورود افراد بدون صلاحیت حرفه ای در صنعت ساختمان استفاده گردد”.
۲-ارائه شرح خدمات مهندسی گرداوری شده برای هفت رشته ساختمانی در راستای توجه به بند پنج.
” بند ۵٫ شایسته است که اقدامات لازم بمنظور حفظ حقوق مهندسین ناشی از تعریف مشخص دوره تضمین خدمات مهندسی از طرف شورای مرکزی با هماهنگی سازمانهای نظام مهندسی استانها و از طریق وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد”.
۳-ارائه دروس پیشنهادی در بخش معماری و مقررات ملی ساختمان مرتبط با رشته معماری به کمیسیون آموزش سازمان و هم‌چنین به وزارت راه و شهرسازی در راستای توجه به بند شش.
” بند ۶٫ لازم است بمنظور رفع خلأ موجود در سرفصلهای درسی و هماهنگی آموزشهای دانشگاهی به حرفه، سازمان نظام مهندسی تلاش خود را برای همکاری با وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در جهت اصلاح متون درسی رشته های مهندسی معمول کند”.
۴-تشکیل کارگروه تخصصی در گروه تخصصی معماری در راستای توجه به اهداف بند نه قطعنامه برای ارائه چک لیستهای یکسان خدمات معماری.
۵-گرداوری نظام نامه های واحد در کمیسیون انرژی برای همسان سازی چک لیستهای انرژی و بهینه سازی مصرف در راستای توجه به بند نه.
” بند ۹٫ شایسته است شورای مرکزی نسبت به گرداوری و اجرای نظام نامه های واحد در راستای همسان سازی چک لیستهای کنترل خدمات مهندسی معماری در طراحی و نظارت اقدام نماید و بر لزوم ترویج معماری سازگار با بهینه سازی مصرف انرژی از طریق مدل سازی اقدام کند”.
۶-گرداوری نظام نامه های واحد در کمیسیون انرژی، مصالح و محیط زیست برای توجه به استاندارد و مصالح در راستای توجه به بند ده.
“بند ۱۰٫ شایسته است تلاش بمنظور تبیین نظام کنترل کیفیت و مصرف مصالح و فرآورده های ساختمانی استاندارد و گسترش و ترویج استفاده از فناوریهای نوین توسط سازمانهای نظام مهندسی ساختمان صورت گیرد.”
۷- گرداوری چک لیستهای مربوط به مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در بخش معماری در راستای توجه به بند دوازده .
“بند ۱۲٫ در راستای حفظ حقوق بهره برداران، توجه به عمر مفید ساختمانها و جلوگیری از مخاطرات گسترده ای که ناشی از عدم توجه به نگهداری ساختمانها است، هیأت عمومی از شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تقاضا می کند، اقدامات مؤثری را در جهت اجرایی شدن مبحث بیست و دوم مقررات ملّی ساختمان و طرح جامع ایمنی ساختمانهای کشور انجام دهد”.
گروه تخصصی معماری و اجرای قطعنامه اجلاس بیست و یکم هیأت عمومی(تیر ماه نود و هفت):
۱٫بند ۲ قطعنامه: “نظر به این که مجموعه مباحث مقرّرات ملّی ساختمان در جهت کنترل و رعایت ضوابط و ایجاد آسایش و کیفیت ساختمان است و به استناد بندهای ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیأت عمومی از وزارت محترم راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان تقاضا می کند، صلاحیت تخصص مرتبط در کلیه گروههای ساختمانی بطور مستقل الزام و کلیه مباحث مقرّرات ملّی ساختمان اجرایی شود، هم‌چنین در راستای توجه به جایگاه حرفه ای طراحان و ناظران ساختمان و نیز جایگاه هر رشته در نظارت مقیم، بازه زمانی برای مسئولیت‌های حرفه ای تعریف گردد” .
در راستای دستیابی به اهداف بند دوم قطعنامه؛ پی‌گیری اجرایی شدن تبصره دوم ماده دوازدهم آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مکاتبات صورت گرفته از جمله نامه شماره ۶۴۹۵/د/ش م مورخ چهارم مهر ماه نود و هفت رییس گروه تخصصی معماری.
۲٫بند ۳ قطعنامه: ” صلاح و بازبینی مفاد مندرج در شناسنامه فنّی- ملکی ساختمان بمنظور گرداوری سند ارزیابی و گواهی کیفیت ساخت ساختمان با نگاه ویژه به درج اطلاعات کلی ساختمان اعم از نوع مصالح و تجهیزات، استاندارد مصالح، رده و برچسب انرژی ساختمان و جزئیات فنّی با استفاده از سیستمهای مدلسازی انرژی و هم‌چنین تأکید بر استفاده از خدمات سازندگان دارای صلاحیت در تمامی مراحل ساخت مدّنظر قرار گیرد و نسبت به تامین ضمانتهای ساختمان ساخته شده توسط مراجع قانونی و صلاحیت دار مربوطه اقدام شود”
در راستای دستیابی به اهداف بند سه قطعنامه؛ اعلام همکاری با مجموعه وزارت راه و شهرسازی در راستای شکل گیری “سامانه ارزیابی انرژی و مسائل و موارد زیست محیطی” با توجه به سابقه گروه در تشکیل کارگروه “اجرای مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم با رویکرد ممیزی و بومی سازی در مناطق کشور” و نیز پیشنهاد انجام طرح پژهشی در حوزه «توسعه و ترویج الگوهای پایداری در طراحی معماری» به هیات رئیسه شورای مرکزی.
۳٫بند ۴ قطعنامه: “هیأت عمومی شورای مرکزی وزارت راه و شهرسازی میخواهد نسبت به ایجاد و توسعه فناوری BIM در فرایند ساخت و ساز اقدام و برای این امر ابتدا نسبت به تهیه نقشه راه مدیریت اطلاعات ساختمان BIM سند راهبردی آن اهتمام لازم را مبذول و در حداقل زمان ممکن نسبت به عملیاتی کردن آن و ارائه آموزش ‌های لازم مهندسان اقدام کند” .
در راستای دستیابی به اهداف بند چهار قطعنامه؛ ترجمه و انتشار “مقررات ملی ساختمان در معماری کشور آلمان” در راستای (ایجاد زیرساخت صدور خدمات فنی و مهندسی) در قالب دستورالعمل و نیز پیشنهاد “بررسی تجارب معماری و مقررات ملی ساختمان در کشورهای ترکیه و روسیه” و همچنین پیشنهاد “تبیین جایگاه فناوریهای نوین در معماری” با توجه به نتایج به دست آمده از کارگروه تخصصی تشکیل شده در گروه تخصصی معماری در قالب انجام طرح پژوهشی به هیات رئیسه شورای مرکزی.

گزارش عملکرد ۳ ساله اخیر گروه تخصصی معماری

۴-بند ۵ قطعنامه: “تبدیل مباحث مقرّرات ملّی ساختمان به مقرّرات ساخت و ساز بین المللی با استفاده از استانداردها و کدهای بین المللی و بازنگری مباحث مقرّرات ملّی ساختمان بانگاه ویژه به ساخت ساختمان سبز، رده بندی انرژی و زیست محیطی ساختمان، مباحث شهرسازی،ترافیک، نقشه برداری و…”
در راستای دستیابی به اهداف بند پنج قطعنامه؛ بازنگری شرح خدمات مهندسی معماری اخذ شده از کارگروه شرح خدمات مهندسی شورای مرکزی و طراحی چک لیستهای یکسان خدمات معماری در گروه تخصصی معماری.
۵-بند ۶ قطعنامه: “بمنظور عدم تعارض و ارتقای خدمات فنّی و مهندسی در نحوه ساخت و ساز و ایجاد یک نظام واحد کنترلی و مقرّراتی در ساخت و سازکشور، هیأت عمومی از دولت محترم، مجلس محترم شورای اسلامی و شورای محترم مرکزی تقاضامنداست نسبت به یک‌پارچه سازی نظام فنّی و اجرایی و نظام مهندسی ساختمان و بازتعریف خدمات و مقررات آن ها اهتمام لازم را مبذول کرده و در این راستا نسبت به تجمیع و یکسان سازی قوانین، مقرّرات، نشریات و استانداردها اقدام کنند”.
در راستای دستیابی به اهداف بند شش قطعنامه؛ پیشنهاد دوره های آموزشی معماری برای ورود به حرفه، بازآموزی و ارتقا به کمیسیون آموزش شورای مرکزی و هم‌چنین معرفی نمایندگانی از گروه معماری به کمیسیون مذکور در راستای عملیاتی شدن پیشنهاد و گرداوری سر فصل‌ها و نیز اعلام آمادگی برای تبیین و گرداوری راهنماهای کمک آموزشی مباحث مقررات ملی ساختمان در بخش معماری به وزارت راه و شهرسازی.
۶-بند ۱۳ قطعنامه: “هیأت عمومی از تمامی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان ها، شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی میخواهد اهتمام خود را در جهت همکاری با دولت محترم و نهادهای مربوطه در مورد حل مشکلات و بحرانهای جامعه از جمله ترمیم و بازآفرینی بافتهای تاریخی فرسوده، بحران کمبود آب، بحران انرژی و محیط زیست و تغییرات اقلیمی، از طریق بازنگری و اجرای صحیح مباحث مختلف مقرّرات ملّی ساختمان بویژه مبحث بیست و دوم مقرّرات ملّی ساختمان و سایر قوانین و آئین نامه ها در زمینه هایی هم چون بازیافت و بهینه سازی مصرف آب و انرژی، اصلاح الگوی صحیح مصرف منابع، بهره گیری از انرژیهای تجدید پذیر در طرحها و … از طریق صدور و ابلاغ شیوه نامه، نظام نامه و دستورالعمل اجرایی، با اعطای صلاحیتهای حرفه ای نظیر بازرسی نگه‌داری ساختمان، ممیزی و بازرسی انرژی و… انجام دهند.”
در راستای دست‌یابی به اهداف بند سیزده قطعنامه؛ گرداوری و چاپ چک لیستهای مربوط به مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در بخش معماری در قالب دستورالعمل توسط گروه تخصصی معماری

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي عمران-نظارت ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ تیر ۹۸
545 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0