برنامه پیش بینی شده در سال 1404، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال برنامه پیش بینی شده در سال 1404، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال

برنامه پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال

برنامه پیش بینی شده در سال 1404، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال ، است. شرکت‌ های بزرگ به اکتشاف ‌های عمیق ورود کنند

کد خبر: 000909011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ آذر ۰۰ - ۹:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، برنامه پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال ، است. شرکت‌ های بزرگ به اکتشاف ‌های عمیق ورود کنند

برنامه پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال

برنامه پیش بینی شده در سال 1404، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال
شرکت‌ های بزرگ به اکتشاف ‌های عمیق ورود کنند
در برنامه ۱۴۰۴ تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال پیش‌بینی شده‌است و واحدهای فناوری مورد نیاز ایجاد یا در دست احداث‌اند و تا سال ۱۴۰۴ می‌توان به ظرفیت تولید حدود پنجاه و پنج میلیون تن فولاد را رسید.
داریوش اسماعیلی، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به اینکه ایران بر روی نوار کوه زایی آلپ- هیمالیا قرار دارد، افزود: این کمربند مزایا و معایبی را در سراسر جهان ایجاد می ‌کند که از مزایای حضور بر روی این نوار می ‌توان به کانی زایی و تشکیل و ایجاد موارد مختلف اشاره کرد که این موضوع خوشبختانه در ایران قابل توجه است و ذخایر معدنی در کشور ما می ‌توانند به عنوان یک منبع بسیار مهم در نظر گرفته شوند.
داریوش اسماعیلی گفت: یکی از این موارد، منابع سنگ آهن است که از چندین سال پیش توجه به وجود سنگ آهن در کشور افزایش پیدا کرده و مورد توجه جدی قرار گرفته است.
خوشبختانه مجموعه صنایع معدنی و کارخانه‌ های فراوری در ایران پیش‌تر ایجاد شده‌اند و این کارخانه ‌ها چه در بخش منابع ملی و چه در بخش خصوصی عدد بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.
اسماعیلی با طرح این پرسش که واحد‌های فناوری و صنایع معدنی که با استفاده از منابع ملی ایجاد شده‌اند تا چه زمانی می ‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، گفت: در برنامه ۱۴۰۴ تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد در سال پیش‌بینی شده‌است و واحدهای فناوری مورد نیاز ایجاد یا در دست احداث‌اند و فکر می‌ کنم تا سال ۱۴۰۴ بتوانند ظرفیت تولید حدود پنجاه و پنج میلیون تن فولاد را ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه مسئله اصلی نیاز به سنگ آهن است، افزود: میزان سنگ آهنی که تا کنون در منابع ایران شناخته شده و مورد وفاق عمومی قرار دارد حدود سه و نیم میلیارد تن سنگ آهن برآورد شده است که میزان قابل استخراج آن می ‌تواند تا حداکثر دو و نیم میلیارد تن باشد و با توجه به روند و میزان استخراجی که درحال‌حاضر داریم، در سال ۱۴۰۴ چیزی حدود ۸/۱ میلیارد تن سنگ آهن در داخل زمین خواهیم داشت که با توجه به نیاز حدود صد و شصت میلیون تن سنگ آهن برای تولید پنجاه و پنج میلیون تن در سال می‌تواند حدود دوازده یا سیزده سال پاسخ‌گوی تامین سنگ آهن ما باشد.
وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر یکی از نکات استراتژیک، تامین سنگ آهن برای این واحدهای فناوری است، افزود: دو مسیر اصلی برای تامین سنگ آهن وجود دارد یکی از این دو راه رونق‌ دهی به بحث اکتشاف است. بویژه اکتشافات عمیق که توجه خاصی به آن نشده است و باید با برنامه‌ریزی دولت و ورود شرکت‌ های بزرگ به اکتشافات عمیق بخشی از این سنگ آهن مورد نیاز را تامین کنیم.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به اینکه دومین راه این است که به سراغ منابع کشورهای دیگری که از منابع سنگ آهن برخوردار هستند برویم، افزود: شرکت‌ های بزرگ می‌توانند به سرمایه‌گذاری در این کشورها بپردازند و ذخایر را با قراردادهای معتبر بین‌المللی از آن خود کنند تا بتوانیم از آن سنگ‌ها هم استفاده کنیم. این استاد دانشگاه، بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ در ایران حدود صد میلیون تن سنگ آهن استخراج گردید و اگر قرار باشد تا سال ۱۴۰۴ این استخراج به صد و شصت میلیون تن برسد، این میزان استخراج باید تبدیل تقریبا دو برابر گردد و این ۲ برابر شدن، ملزومات و مقدماتی را نیاز دارد که یکی از مهم ‌ترین آن ماشین‌آلات معدنی است. وی گفت: درحال‌حاضر ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز، داخل کشور تولید نمی ‌شود و اجازه واردات آنها هم داده نمی ‌شود. پیش‌تر در ازای صادرات مواد فراوری شده سنگ آهن و ارز حاصل از آن، این ماشین‌آلات وارد می‌ شد که متاسفانه درحال‌حاضر این واردات انجام نمی ‌شود.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی معدن گفت: همانند اتومبیلی که برای برای حرکت به بنزین نیاز دارد و اگر بنزین نباشد این ماشین از حرکت باز می ‌ماند، همان محرکه و قوای اصلی بخش معدن هم ماشین‌آلات آن است.
وی ادامه داد: ماشین‌آلات موجود تا چند سال آینده توان استخراج و حمل‌ونقل مواد معدنی را ندارد.
مسائل جاده ای، ریلی، اسکله و… مورد دیگری است که باید به آن توجه گردد. رئیس سابق سازمان نظام مهندسی معدن افزود: در اینکه درحال‌حاضر در کشور ما ظرفیت استخراج سنگ آهن وجود دارد شکی نیست و هیچ یک از صاحب نظران بخش معدن نظری جز این ندارند اما اینکه دولت و فعالان چه برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشند قابل توجه است.
اسماعیلی گفت: امیدوار هستیم که دولت جدید و به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه مدون و مشخصی در این راستا داشته باشد و از نظرات صاحب نظران استفاده کند و بتواند نسبت به اکتشاف و استخراج مواد معدنی خصوصا سنگ آهن زمینه‌سازی کند و به این اتفاق کمک کند.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آذر ۰۰
793 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0