رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است ، انرژی از جمله محورهایی است که نقش موثر و مستقیمی در توسعه پایدار کشورها دارد

کد خبر: 030520008 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ مرداد ۰۳ - ۱۱:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است ، انرژی از جمله محورهایی است که نقش موثر و مستقیمی در توسعه پایدار کشورها دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است
مجتبی فرهمند: نقش انرژی در توسعه پایدار کشور انکارناپذیر است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، لزوم توجه به موضوع انرژی در وضعیت فعلی کشور را یاد آور شد و گفت: انرژی از جمله محورهایی است که نقش موثر و مستقیمی در توسعه پایدار کشورها دارد و می‌تواند امنیت ملی و پایداری نظام های حکومتی را با چالش مواجه کند.
«مجتبی فرهمند» با بیان اینکه انرژی نقش زیربنایی درحیات اقتصاد صنعتی دارد، گفت: توجه به موضوع انرژی که نقش انکار ناپذیری در توسعه پایدار کشورها و از جمله کشور عزیزمان ایران دارد، می تواند چالش‌های پیش رو را با خسارات کمتری همراه کند.
رئیس كميسيون انرژي، استاندارد، مصالح و محيط زيست شورای مرکزی با اشاره به بحران انرژی و ارتباط آن با صنعت ساخت و ساز ادامه داد: صنعت ساختمان يكي از برزرگ ترين صنايع هر كشور از جمله ايران است و بيش از پنجاه درصد انرژي مصرف شده در كل جهان مربوط به بخش ساختمان است.
فرهمند با بیان اینکه تقريباً چهل درصد انرژي کشور در ساختمان ها و از پوسته خارجي آن اتلاف مي شود، گفت: اين مسئله نشان می دهد که مديريت انرژي در گرو ارتقاي معماري و كيفيت ساختمان‌ها است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، با اشاره به قانون ۷۵ ماده ای اصلاح الگوی مصرف در ساختمان ها، تاکید کرد: در اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازي موظف است آيين‌نامـه‌هاي صرفه‌جويي مصرف انرژي در ساختمان ها را با جهت‌گيري به سوي ساختمان سبز و هم چنين شهرسازي را منطبق بر الگوي مذكور با همكاري وزارت خانه‌هاي نفت، نيرو، كشور و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تهیه و به تصويب هيأت وزيران برساند.
فرهمند گفت: در راستای همین قوانین، صـدور گواهي پايان كار توسط شهـرداري ها و يا ساير مراجع مربوط، منوط به رعايت ضوابط، مقررات و آيين‌نامه‌هاي موضوع ماده(۱۸) اين قانون است که كليه مؤسسات دولتي و عمومي موظف هستند ظرف پنج سال پس از تصويب اين قانون با تعبيه سامانه هاي كنترلي لازم براي مصرف انواع حامل‌هاي انرژي در ساختمان هاي اداري خود، مطابق با آيين نامه هاي موضوع ماده( ۱۸) اين قانون اقدام نمايند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: با اجرای قوانین گفته شده و هم‌چنین اجرای مبحث ۱۹ می توان در مسیر کاهش مصرف انرژی و رهایی از ناترازی انرژی در کشور گام برداشت.
فرهمند گفت: از مزیت های اجرای مبحث ۱۹ می توان به كمك به اقتصاد ملي و خانواده، اصلاح الگوي مصرف و افزايش رفاه نسبي، كاهش مصرف سوخت و آلودگي هاي آن، كاهش استهلاك سيستم گرمايش و سرمايش و بكارگيري مصالح استاندارد و با كيفيت اشاره کرد.
وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد ضرورت ارایه برچسب انرژی برای هریک از ساختمان ها تاکید کرد: گواهی نامه برچسب انرژی ساختمان، سندی است که بیان گر میزان کارایی انرژی ساختمان خواهد بود و براساس استانداردهاي ملی ایران و مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان برای كليه ساختمان ها صادر می گردد.
فرهمند، برچسب انرژی ساختمان را روشی موثر و کارا برای فهم و انتقال سطح بهره ¬وری انرژی ساختمان برای مالکان دانست.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مرداد ۰۳
40 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0