تدوین آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی معاونت مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی

تدوین آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی

معاونت مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی، ایجاد تمرکز در مسئولیت کنترل ساختمان و کاهش امضا‌فروشی گرداوری شده است.

کد خبر: 970321008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷ - ۴:۴۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، معاونت مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی، ایجاد تمرکز در مسئولیت کنترل ساختمان و کاهش امضا‌فروشی گرداوری شده است.

تدوین آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی

تدوین آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی

تدوین آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف  شفافیت ‌بخشی

مهرداد فر، معاونت مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در برنامه بیان کرد: آیین‌ نامه کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی و ایجاد تمرکز در مسوولیت کنترل ساختمان، کاهش تعارضات و کاهش صوری‌کاری (معروف به امضا فروشی) در ارائه خدمات مهندسی و اصلاح وظایف سازمان نظام مهندسی از انجام امور اجرایی و مالی در ساخت‌ و ساز گرداوری شده است.
وی ادامه داد: کیفیت ساختمان اکنون اوضاع خوبی ندارد. در وضعیت موجود تعیین امنیت ساختمان سخت است.
مهرداد فر تصریح کرد: طبق شیوه نامه جدید بازرس و ناظر ساختمان مستقل از هم هستند و این می‌ تواند به امنیت ساخت و ساز کمک کند.
معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که باید کمک کنیم این آیین نامه کنترل ساختمان درست انجام شود، افزود: در این طرح بازرسان و ناظران مسئولیت دارند و اگر مشکلی پیش آمد باید جوابگو باشند.
مهرداد فر با تاکید بر این که خدمات و نظارت صوری بهیچ عنوان قابل پذیرش نیست، اظهار داشت: بیش تر مواقع مالک در حال ساخت است و مهندس ناظر در ابتدا و پایان پروژه برای سرکشی حضور پیدا می‌ کند. این نظارت صوری به درد امنیت ساختمان نمی‌ خورد.
وی تاکید کرد: روش کنترلی ساختمان در کشور درست انجام نمی‌ شود. محصولی که به بیرون می ‌آید؛ کیفیت خوبی ندارد.
مهرداد فر با عنوان این که کنترل طراحی نقص دارد، گفت: در مواردی دیده شده که طراح در رده کنترلی پایه ۳، طراحی پایه ۱ را بعهده گرفته است.
وی گفت: مجریان با صلاحیت و بدون صلاحیت به صورت صوری نباید عمل کنند.
معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی برای بهبود کیفت ساختمان ‌ها خواستار راه حل مناسبی برای مهندسی ساز شدن ساختمان ‌های مسکونی شد.
وی گفت: با آسیب شناسی گذشته و طبق مطالعات داخلی و خارجی، طرح آیین نامه کنترل ساختمان ارائه گردیده است و با انجام این طرح خیلی از مشکلات ساختمانی حل می‌ شود.
بدیعی، مشاور ریاست سازمان نظام مهندسی نیز افزود: بخش نامه وزارت راه و شهرسازی برخلاف آئین نامه مصوب دولت است.

تدوین آیین‌ نامه‌ کنترل ساختمان با هدف شفافیت ‌بخشی

بدیعی با عنوان این که آمادگی هر نوع گفت و گو برای اصلاح آئین نامه را داریم، گفت: متاسفانه بیش ترین ساخت و سازها در سطح بساز و بفروش است و حقوق بهره بردار گم شده است.
بدیعی با اشاره به این که بخشی از سازندگان ما پروانه مجری هم دارند، ادامه داد: مالکی که خودش پیمانکار است خودش ناظر انتخاب می‌ کند آیا در این صورت حقوقی برای مردم می ‌ماند؟
مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی خاطر نشان کرد: باید پایبند به لایحه دولت باشیم و ناظر را نظام مهندسی انتخاب کند.
وی با عنوان این که عنوانی تحت محوریت بازرسی فنی را در قانون نداریم، یاد آور شد: عنوان کنترل قرارداد ملی ساختمان در قانون وجود دارد.

منبع : تجارت نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (محاسبات)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ خرداد ۹۷
858 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0