انتخابات نظام مهندسی با یک علامت سوال
راهیابی حدود چهل درصد افراد از لیست رزرو به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، علامت سوالاتی را در اذهان جامعه مهندسی ایجاد کرد که آیا این عملکرد وزارتخانه قانونی بوده یا خیر.
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،راهیابی حدود چهل درصد افراد از لیست رزرو به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، علامت سوالاتی را در اذهان جامعه مهندسی ایجاد کرد که آیا این عملکرد وزارتخانه قانونی بوده یا خیر.
انتخابات نظام مهندسی با یک علامت سوال
در هر دوره از انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی، هیات عمومی براساس قانون باید ۲ برابر تعداد اعضای اصلی و علیالبدل یعنی شصت و چهار نفر را به وزارت راه و شهرسازی معرفی کند و وزیر از بین این افراد سی و دو نفر را انتخاب می کند.
در انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بیست و پنج نفر بعنوان اعضای اصلی و هفت نفر بعنوان علیالبدل انتخاب می شوند. در ادوار گذشته عرف بر این بوده که با لحاظ احترام به انتخاب هیات عمومی، وزرا معمولا سی و دو نفری که بیش ترین رای را کسب کرده بودند، انتخاب می کردند و در مواردی نادر حدود ده درصد از سی و دو نفر دوم موفق به حضور در شورای مرکزی می شدند. امسال اما ۳ موضوع متفاوت اتفاق افتاد: یکی این که رایدهندگان به جای شصت و چهار نفر صرفا میتوانستند به سی و دو نفر رای بدهند. دیگر این که تعداد افراد بیش تری از لیست دوم نسبت به دورههای قبل به شورای مرکزی راه یافتند و سوم این که بجای شصت و چهار نفر شصت و شش نفر انتخاب شدند. تردیدها زمانی بیش تر شد که گفته می شود نفر شصتوششم بعنوان عضو علیالبدل موفق شده به لیست سی و دو نفره اصلی راه پیدا کند.
امسال بعد از برگزاری هشتمین دوره انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی که روز بیست و ششم تیرماه با حضور نود و شش کاندیدا برگزار گردید، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از حق قانونی خود استفاده و نسبت به دورههای قبل، تعداد اعضای بیشتری از لیست سی و دو نفره دوم را وارد لیست منتخب خود کرد. بدین صورت که گفته می شود وزیر حدود شصت درصد افراد را از سی و دو نفر اولیه و حدود چهل درصد را از سی و دو نفر دوم انتخاب کرده است. همانطور که ذکر شد در دورههای قبل این نسبت حدودا نود درصد به ده درصد بود. این سنتشکنی محمد اسلامی با آن که به مذاق بعضی منتخبان از لیست سی و دو نفر اولیه خوش نیامد اما واقعیت این است که جزو اختیارات قانونی او محسوب می گردد.
برگزاری انتخابات برای معرفی شصت و چهار فرد منتخب از تکالیف قانونی هیات عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی محسوب نمی گردد. ولی از دورههای قبل رسم بر این بوده که اعضا برای این که شائبهای ایجاد نگردد، اقدام به برگزاری انتخابات می کردند. هر یک از اعضای هیاتمدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها می توانستند به شصت و چهار نفر رای بدهند و در تمام ادوار گذشته نیز لیست شصت و چهار نفره توسط هیات عمومی، معرفی می شد؛ هر چند بعضی مدعی هستند که انتخاب بر مبنای شصت و چهار نفر در بند الف ماده نوزدهم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده و لذا رفتار انتخاباتی باید بر این مبنا شکل بگیرد ولی گروه دیگر می گویند که هیات عمومی می تواند بدون برگزاری انتخابات لیست بدهد. لذا برگزاری انتخابات توسط هیات عمومی، عرفی است که از گذشته بوده و این فرآیند، تکلیف قانونی نیست.
انتخابات نظام مهندسی با یک علامت سوال
موضوعی که در انتخابات امسال به ایجاد علامت سوال هایی در اذهان منجر شد این بود که هر یک از رایدهندگان صرفا می توانستند به سی و دو نفر رای بدهند. این در حالی است که در دورههای قبل، افراد میتوانستند به شصت و چهار نفر رای بدهند و بهمین لحاظ ائتلافاتی شکل می گرفت که برخی افراد نمیتوانستند در لیست شصت و چهار نفره قرار بگیرند و نهایتا رای نمی آوردند. با تغییر رویهای که امسال صورت گرفت افرادی که پایگاه تشکیلاتی نداشتند و بصورت مستقل، کاندیدا شدند در لیست سی و دو نفره دوم رای آوردند.
عدهای از مهندسان که عملکرد امسال وزارتخانه را نوعی فسادزدایی می دانند معتقد هستند این اقدام سبب شد تا از قدرت برخی افراد و گروههای انحصارگرا در بدنه سازمان نظام مهندسی کاسته شود. در سوی مقابل ولی افرادی می گویند که به بهانهی مبارزه با فساد نباید دموکراسی نادیده گرفته می شد.
منبع: ایسنا
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی