آورده هشتصد و چهل میلیارد تومانی مردم برای مسکن مهر، کجا هزینه گردید؟
در گفتگو با رئیس نظام مهندسی تهران مطرح شد؛ آورده هشتصد و چهل میلیارد تومانی مردم برای مسکن مهر، کجا هزینه گردید؟
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در گفتگو با رئیس نظام مهندسی تهران مطرح شد؛ آورده هشتصد و چهل میلیارد تومانی مردم برای مسکن مهر، کجا هزینه گردید؟
آورده هشتصد و چهل میلیارد تومانی مردم برای مسکن مهر، کجا هزینه گردید
احمد خرم با اشاره به آورده دو هزار میلیارد تومانی متقاضیان مسکن مهر و واریز به خزانه دولت، بیان کرد: هشتصد وچهل میلیارد تومان صرف پروژه عمرانی شد در حالی که اتمام آن در تعهد دولت بوده و ربطی به مسکن مهر نداشت.
وی اظهار داشت، در مورد شیوه بهینه دخالت دولت در ساخت و عرضه مسکن گفت: «بیش از نود و هفت درصد سرمایه گذاری در بخش مسکن توسط بخش خصوصی است؛ ولی اگر دولت در حوزه مسکن مهر دخالت نکرده بود، این پروژه تا سال نود و سه، به اتمام میرسید.»
خرم تصریح کرد: «بخاطر انتقال سامانه بانک تعاون به بانک مسکن، ۱۳ ماه مسکن مهر متوقف شد. از طرفی وزارت راه بالای سر تسهیلات و آورده متقاضیان نشسته بود و از این رو بیش از دو هزار میلیارد تومان در حساب دولت جای گرفت و هشتصد و چهل میلیارد تومان صرف پروژه عمرانی شد که در تعهد دولت بوده و ربطی به متقاضی و مسکن مهر نداشت.»
وی با عنوان این که این رقم هنوز بازگشت داده نشده، افزود: «دخالت دولت در امور تصدی گری و حاکمیتی فاجعه است. تجربه هشتاد ساله دنیا می گوید این امور باید به بخش خصوصی سپرده شود و دولت فقط حمایت کند ولی از حمایت خبری نیست.»
وزیر اسبق راه و ترابری با اشاره به اصل مهم برون سپاری گفت: «متاسفانه برون سپاری را اشتباه گرفتیم؛ در حالی که واگذار کردن تصدی ها را به برون سپاری معنا کرده ایم. برون سپاری ناظر بر امور حاکمیتی است اما دولت این امور را برون سپاری نمی کند و از طرفی بخش عمده تصدی گری هم در اختیار دولت است.»
هم چنین اکبر قلی زاده، کارشناس اقتصاد مسکن ، در پاسخ به این پرسش که آیا پیمانکاران باید درباره قیمت زمین و عرضه مسکن تصمیم بگیرند یا این حوزه باید در حیطه وظایف دولت باشد، ادامه داد: «دخالت مستقیم دولت در حوزه مسکن با شکل گیری مسکن مهر دارای مزایا و معایبی بود که نمی توان از آن غافل شد.»
قلی زاده، تولید انبوه مسکن در راستای مسکن مهر را دارای تبعات اقتصادی متفاوت دانست و گفت: «دولت جدید قصد نداشت مستقیما در بازار مسکن دخالت کند. از طرفی اقتصاد مسکن دارای نسخ از پیش تعیین شده است و دولت به شکل پایه ای باید برای رفع موانع بازار دخالت نماید و در این راستا دولت نقش مکملی و اصلاحی دارد.»
وی گفت: «وقتی بخش خصوصی انگیزه ای برای دخالت در مسکن ندارد، در جایی که منافعش تامین نمی گردد، قدم نمیگذارد و لذا دولت باید عملکرد و مکانیزم بازار را اصلاح کند.»
آورده هشتصد و چهل میلیارد تومانی مردم برای مسکن مهر، کجا هزینه گردید
قیل زاده، با عنوان این مطلب گفت: «مسکن مهر بدون دخالت دولت شکل نمی گرفت ولی بعدها به بخش تعاونی و خصوصی واگذار گردید؛ لذا دولت هم باید مکمل باشد و هم مشکلات بازار را اصلاح کند.»
وی با اشاره به طرح تولید چهارصد هزار واحد مسکونی، بازآفرینی بافت فرسوده شهری را قسمی از این طرح تولیدی دانست و افزود: «در حوزه مسکن استیجاری دولت زمین را واگذار و سازنده سرمایه را تامین می کرد و متناسب با سهم هر کدام، قیمت گذاری صورت میگرفت.»
قلی زاده تصریح کرد: «دولت طبق قانون برنامه سوم باید نود هزار واحد مسکونی را با مشارکت سازندگان تولد کند ولی تا یک سوم این میزان مسکن نیز ساخته نشد. از طرفی ساخت و ساز نیازمند تعامل دستگاه های مختلف و تامین منابع است.»
وی با عنوان این که بازآفرینی شهری نیازمند یک بسته کامل سیاست گذاری در حوزه شهری است، اظهار داشت: «وقتی دولت برنامه گسترده ای را شروع میکند و تمرکز، انرژی و توان کارشناسی خود را صرف آن پروژه میکند، از بازار مسکن معمولی و عادی غافل می شود و لذا دیدیم بزرگ ترین شوک قیمت مسکن در سالهای نود و یک و نود و هفت اتفاق افتاد؛ درست زمانی که مسکن مهر شروع بکار کرد ولی از طرفی شوک بزرگی را شاهد بودیم.»
قل یزاده خاطر نشان ساخت: «این شوک به قدری گسترده بود که ضربه و زیان بسیاری بر پیکره بخش مسکن وارد ساخت. لذا عملیات ایجاد چهارصد هزار واحد مسکونی در دوره کنونی نباید موجب غفلت دولت از بازار مسکن و ساماندهی و کنترل نوسانات گردد.»
وی با انتقاد از هزینه کرد برای تولید مسکن های لوکس با متراژ بالا، یاد آور شد: «در چند سال اخیر سطح زیر بنای واحدهای مسکونی بطور متوسط از صد و بیست به صد و چها و پنج رسیده است و این بسیار عجیب است.»
منبع: فصل تجارت
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی