کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت

کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت

کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت ، محسوس است. در علم معدن‌کاری باید درصدی از درآمد معدن صرف ایمنی شود ولی متاسفانه به دلیل فشارهای اقتصادی وارده و قیمت بالای تجهیزات و یا در اثر نبود نظارت کافی هزینه ایمنی تأمین نمی گردد

کد خبر: 990606042 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ شهریور ۹۹ - ۱۰:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت ، محسوس است. در علم معدن‌کاری باید درصدی از درآمد معدن صرف ایمنی شود ولی متاسفانه به دلیل فشارهای اقتصادی وارده و قیمت بالای تجهیزات و یا در اثر نبود نظارت کافی هزینه ایمنی تأمین نمی گردد

کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت

کاهش تعداد معادن فعال زغال سنگ استان مازندران نسبت به سال نود و هشت

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران بیان کرد:
وضعیت ایمنی معادن مازندران مطلوب نیست
مرتضوی با عنوان این که تعداد معادن فعال زغال سنگ مازندران نسبت به سال نود و هشت، کاهش یافته است، افزود: وضعیت ایمنی معادن از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.
وی از چالش ‌های بوجود آمده در ایمنی معادن کشور بویژه معادن خصوصی خبر داد و گفت: در علم معدن‌کاری باید درصدی از درآمد معدن صرف ایمنی شود ولی متاسفانه به دلیل فشارهای اقتصادی وارده و قیمت بالای تجهیزات و یا در اثر نبود نظارت کافی هزینه ایمنی تأمین نمی گردد.
مرتضوی در باره انواع معادن مازندران افزود: استان مازندران دارای ۲ نوع معادن زیرزمینی و روباز شامل معدن شن و ماسه است که این معادن از لحاظ ایمنی و تعداد کارگران تفاوت ‌هایی دارند.
وی، مشکلات ایمنی معادن روباز را ریزش، رانش و پایداری پله ها دانست و ادامه داد: هم اکنون اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران و سازمان نظام مهندسی استان در تلاش هستند تا با آموزش این حوادث را کاهش دهند.
وی با عنوان این که انفجار یکی از مشکلات ایمنی معادن زیرزمینی مانند معدن زغال سنگ است، گفت: این معادن به علت بیشتر بودن تعداد کارگر نسبت به معدن روباز و هزینه‌ های هنگفت خرید تجهیزات ایمنی از شرایط حساسی برخوردار است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران، از آموزش مداوم کارگران و مهندسان توسط اداره کل صمت مازندران با همکاری اداره کار و انجمن صنفی بهره بردارها در مورد ایمنی معادن زغال سنگ خبر داد و گفت: امسال، سازمان نظام مهندسی استان تمرکز خود را بر روی تامین ایمنی کافی معادن زغال سنگ قرار داد.
مرتضوی با اشاره به اینکه وضعیت ایمنی معادن از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، گفت: بازرسی از معادن به صورت ناگهانی و هم‌چنین با اطلاع قبلی به دستور اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران اتفاق می افتد.
وی، قسمت عمده امکانات ایمنی معادن را وارداتی دانست و گفت: در معادن زغال سنگ به دلیل شرایط متفاوتی که نسبت به دیگر معادن زیرزمینی مانند معدن آهن دارد برای ایجاد ایمنی کافی هزینه بسیار بیشتری را میطلبد.
عضو هیئت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه با عنوان این که دلیل وقوع حوادث اخیر معدن شن و ماسه در حال بررسی است، ادامه داد: خوشبختانه در سال نود و نه، برخلاف سال گذشته حادثه ناگواری در معدن زغال سنگ بوجود نیامد.
مرتضوی، از لزوم انتصاب مسئول فنی در معادن فعال خبر داد و عنوان داشت: امسال نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری از معدنهای مازندران دارای مسئول فنی هستند.
وی در باره مسئول ایمنی که فقط در معادنی با تعداد بیست و پنج کارگر به بالا قرار داده می‌ شود، تصریح کرد: در تمامی تونلهای معادن زغال سنگ استان و معدنهای بزرگ شن و ماسه نیاز به وجود مسئول ایمنی احساس می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران، از پیشنهاد سازمان نظام مهندسی مازندران به اداره کل صمت استان برای ایجاد پایگاه امداد و نجات خبر داد و گفت: این پیشنهاد را معاون جدید اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در سال نود و نه، بطور مجدد مطرح کرد ولی به دلیل شرایط مالی این اداره، پروژه به سمت اجرایی شدن نرفته است.
وی با اشاره به این که شرکت معدنی سامان، اورژانس و هلال احمر در خطرهای ایمنی معدن، آماده به کمک رسانی می ‌شوند، تصریح کرد: این کار غیر استاندارد تلقی شده، زیرا نیاز است نیروهای کمکی در کوتاه‌ترین زمان در محل حادثه حاضر شوند.
عضو هیئت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه، پی‌گیری نماینده‌ها، مسئولان و مدیر کل صنعت، معدن و تجارت مازندران، شخص استاندار به جهت ایجاد و استمرار پایگاه امداد و نجات در غرب و شرق استان را مهم برشمرد و افزود: شرکت دولتی زغال سنگ البرز مرکزی در منطقه سوادکوه بعنوان معین این پروژه قادر خواهند بود همکاری خوبی بعمل آورند.
وی با عنوان این که تلاشهایی در مورد افزایش تعداد معادن زغال سنگ در مازندران انجام می ‌شود، گفت: تعداد معادن فعال استان نسبت به سال نود و هشت، به دلیل مسائل قوانین و روند کاری طاقت فرسا سیر نزولی داشته است، البته حل مسئله مورد نظر مستلزم به خرد جمعی است که متاسفانه وجود ندارد.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ شهریور ۹۹
519 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0