گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی

گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی

گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی ، یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده مسکن در خراسان جنوبی هزینه‌هایی است که توسط مجریان ذی‌صلاح از مالکان و سازندگان حوزه مسکن اخذ می‌ شود

کد خبر: 011203001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ اسفند ۰۱ - ۹:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی ، یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده مسکن در خراسان جنوبی هزینه‌هایی است که توسط مجریان ذی‌صلاح از مالکان و سازندگان حوزه مسکن اخذ می‌ شود

 

گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی

گلایه مردم و پیمان‌کاران از اخذ هزینه‌های بالای نظارت‌ بر ساخت و ساز مسکن در خراسان جنوبی

 

نماینده شهرستان سربیشه در شورای اسلامی خراسان جنوبی و نماینده استان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده مسکن در خراسان جنوبی هزینه‌هایی است که توسط مجریان ذی‌صلاح از مالکان و سازندگان حوزه مسکن اخذ می‌ شود.

حسین فنودی امروز در جلسه شورای اسلامی استان که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی برگزار گردید، با اشاره به اخذ هزینه‌هایی بابت نظارت‌ها، نظام مهندسی مهندسین ناظر و انجمن سازندگان مسکن در خراسان جنوبی، تصریح کرد: پول‌ هایی از مردم و سازندگان مسکن در خراسان جنوبی بابت نظارت گرفته می‌شود که در هیچ کجای کشور این گونه نیست.

وی ادامه داد: مجریان ذی‌صلاح در خراسان جنوبی متری چهارصد هزار تومان بابت ساخت و ساز اخذ می‌ کنند در حالی که این رقم در استان همجوار ما سیستان و بلوچستان  متری صد هزار تومان است.

وی با طرح این پرسش که چرا باید در خراسان جنوبی چنین نرخ‌هایی مصوب گردد، خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: در گفت‌وگو با مجریان ذی‌صلاح عنوان می‌ شود که این نرخ در هیئت چهار نفره استان مصوب شده و بطور مستقیم جنابعالی را خطاب قرار داده که با این نرخ موافقت کرده‌اید.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه مصداقی و بر اساس اطلاعات و داده‌ها این موضوع را مطرح کرده‌ام، ادامه داد: در استان سمنان تا شش طبقه فقط سرپرست کارگاه می‌خواهد، اما در خراسان جنوبی یک واحد ویلایی هم حتما مجری ذی‌صلاح و با قیمت متری ۴۰۰ هزار تومان می‌خواهد.

نماینده شهرستان سربیشه در شورای اسلامی خراسان جنوبی و نماینده استان در شورای عالی استان‌ها گفت: مجریان ذی‌صلاحی هستند که حاضر هستند با قیمت پایین‌تری هم کار کنند، اما می‌گویند پروانه مرا باطل می‌کنند.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای عالی استان‌ها یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن را همین هزینه‌های اخذ شده توسط مجریان ذی‌صلاح اعلام کرد و از مدیرکل راه و شهرسازی استان خواست این موضوع را پی‌گیری کند و در ادامه افزود: قیمت نظام مهندسی در استان خراسان جنوبی با قیمت تمام استان‌ ها تفاوت دارد و ما این مسئله را به مخبر، معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کردیم و ایشان هم نامه را به استاندار جهت رسیدگی زده‌اند.

افزایش قیمت‌ ها از متری ۲۵۰ به ۴۰۰ هزار تومان از ابتدای امسال

فنودی با تأکید بر اینکه بر کسی پوشیده نیست که ناظر و مجری ذی‌صلاح باید در ساخت و سازها حضور داشته باشد، ادامه داد: بحث ما قیمت‌ های منصفانه است و این که هزینه‌های سنگینی برگرده کارفرما، سازنده مسکن و کسانی که می‌خواهند صاحب خانه شود، بار نشود.

وی گفت: هزینه مجری ذی‌صلاح در سال ۹۴ متری صد هزار تومان بوده و الان به چهارصد هزار تومان رسیده و حتی مرام‌نامه امضا می‌شود که اگر کسی کم‌تر از این رقم بگیرد پروانه‌اش باطل می‌ شود.

فنودی ادامه داد: چرا باید هزینه مجری ذی‌صلاح از متری ۲۵۰ هزار تومان از ابتدای سال به متری ۴۰۰ هزار تومان برسد؟

مجری ذی‌صلاح باید پاسخگوی هر گونه اتفاق و حادثه باشد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در قانون نظام مهندسی سه صلاحیت داریم شامل طراحی، نظارت و اجرا که قانونگذار گفته افراد دارای صلاحیت باید این مراحل را انجام دهند.

وحید داعی گفت: در ساخت و سازها یک نفر حقوقی باید پاسخ‌گوی دستگاه‌ های نظارتی و  دادستانی باشد و اگر اتفاقی در این ساختمان بیفتد باید مجری پاسخ بدهد.

داعی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان زلزله خیزی است و باید این گونه قوانین رعایت گردد، گفت: ساختمان باید از سه سقف به بالا مجری ذی‌صلاح داشته باشد و در هیئت چهار نفره هم از مجری ذی‌صلاح خواسته شده به وظایف خود برابر قانون عمل کند.

وی با اشاره به آیین‌نامه و اینکه قرارداد بین مجری و مالک تا سقف ده درصد تعیین شده، گفت: ما به دنبال رعایت این قوانین هستیم و در هیئت چهار نفره اصلا نرخی تعیین نشده و ما گفته‌ایم ساختمانی با چنین مشخصاتی باید مجری ذی‌صلاح داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ما از وظایف مجری ذی‌صلاح به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و کاری هم به میزان توافق بین مالک و مجری هم نداریم، اما از مجری اجرای قانون را خواستاریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه طبق قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان تمام امور مرتبط با ساخت ساختمان باید توسط افراد ذی‌صلاح (افرادی که دارای پروانه صلاحیت از راه و شهرسازی هستند) در بخش‌ های طراحی، نظارت و اجرا انجام شود گفت: در بخش‌ های طراحی و نظارت از ابتدای تصویب قانون نظام مهندسی، کارها توسط صاحبان صلاحیت انجام شده به گونه‌ای که اکنون هیچ کس در این رابطه صحبتی ندارد، اما در بخش اجرا از حدود سال ۸۹ با ابلاغ بخشنامه نحوه فعالیت سازندگان ذی‌صلاح تکلیف اجرا نیز که در مبحث دوم مقررات ملی و از سال ۸۴ مغفول مانده بود، مشخص می گردد.

عامری گفت: در آن بخشنامه اشاره دارد به اینکه تمام ساختمان‌ ها باید بعد از گذشت دو سال از این بخشنامه توسط مجریان ذی‌صلاح ساخته شوند که این نیز بصورت کامل انجام نمی‌ شود تا در آذر ماه ۱۴۰۰ با نامه وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ رای دیوان و دستگاه قضایی کشور لزوم اجرای تمام ساختمان‌ها و درج نام مجری در تمام پروانه‌های ساختمانی لازم الاجرا می‌ گردد.

قرارداد مجریان از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی گفت: در زمینه هزینه مجری ذی‌صلاح در مبحث دوم مقررات ملی تا سقف ده درصد هزینه ساخت، به مجری اجازه داده شده که حق‌الزحمه دریافت کند در صورتی که در حال حاضر قرارداد مجریان ذی‌صلاح از متری دویست هزار تا چهارصد هزار تومان است که که حدود ۲٫۵ تا ۵ درصد هزینه ساخت یک مترمربع ساختمان است و برای یک مجری واقعی با پرداخت حقوق سرپرست کارگاه و سایر هزینه‌ها در مدت زمان قرارداد مبلغ معقول و حداقلی است.

وی ادامه داد: کسانی که صحبت از مبالغ پایین‌تر می‌کنند، یقینا به دنبال گرفتن خدمات واقعی مجری نیستند و فقط امضا و مسئولیت مجری را می‌خواهند که این برای سرمایه ملی و برای مصرف کننده نهایی جز خسارت و زیان چیز دیگری نیست.

مجریان ذی‌صلاح فقط پنج درصد قیمت تمام شده مسکن را می‌گیرند

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان جنوبی، انجمن مجریان فقط قرارداد را به تایید هیئت چهار نفره رسانده و قیمت تعیین شده برای نظارت مجریان ذی‌صلاح هم کف قیمتی است.

فدویان گفت: طبق مرام‌نامه مجریان برای ساختمان‌ های (ج) تا ۵ هزار متر ۴۰۰ هزار تومان، ساختمان‌ های گروه (ب) ۳۵۰ هزار تومان، (ج) ۳۰۰ هزار تومان و برای صنوف آلاینده ۲۰۰ هزار تومان تایید شده است.

فدویان‌ افزود: این قرارداد شامل گرفتن سرپرست کارگاه، مسئول ایمنی و غیره است و در واقع به معنی واقعی  خدمات ارائه می‌دهند و مسئولیت کار را می‌پذیرند.

وی گفت: طبق اطلاعات ما در زاهدان چنین خدماتی ارائه نمی‌ گردد و  صرف یک قراداد و امضا است و در  مشهد هم همین گونه است و در شهرهایی مثل قزوین از ما بیشتر است و در  تبریز متری ۲۵۰ هزار تومان تا مرحله اسکلت است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان جنوبی گفت: طبق قانون باید هر گونه ساخت و ساز توسط افراد دارای صلاحیت که مجریان ملاک است، انجام گردد و اینکه گفته می‌شود ساختمان‌ های کوچک نیازی به مجری ندارند اشتباه است.

وی با بیان اینکه مبلغ قرارداد در هیئت چهار نفره استان هم مصوب شده، تصریح کرد: چهارصد هزار تومانی که در استان اخذ می‌شود، زیر پنج درصد هزینه تمام شده ساختمان است و این در حالی است که در قانون  بین ۰ تا ۱۰ درصد تعیین شده و مجری می‌تواند بگیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان جنوبی با بیان اینکه سرپرست ساختمان ماهانه ده میلیون تومان حقوق بدون بیمه و پاداش و عیدی دریافت می‌کند، افزود: حضور مجریان ذی‌صلاح در استان بسیار تاثیرگذار بوده و ما شاهد رشد کیفیت ساخت و سازها در استان بوده‌ایم.

وی گفت: در حوزه مسکن برخی ادارات ارقامی از مالک می‌گیرند که هیچ گونه خدماتی هم ارائه نمی‌دهند.

فدویان‌ تصریح‌ کرد: مجریان ذی‌صلاح باید در ساخت و سازها حضور داشته باشند و به طور مثال در  یک پروژه دو ساله با یک قیمت ثابت کار می‌کنند و معمولا برایشان صرفه اقتصادی هم ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اسفند ۰۱
157 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0