نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان گزارش نشست هم اندیشی

گزارش نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان ماده بیست و هفت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیست و ششم مهر ماه نود و شش

از سری نشست های هم اندیشی اعضا و هیات مدیره سازمان، در روز 4 شنبه مورخ بیست و ششم مهر ماه نود و شش، هفتمین نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان سازمان با موضوع ماده بیست و هفتم قانون نظام مهندسی در محل سازمان برگزار شد.

کد خبر: 960730001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶ - ۷:۲۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان ، از سری نشست های هم اندیشی اعضا و هیات مدیره سازمان، در روز ۴ شنبه مورخ بیست و ششم مهر ماه نود و شش، هفتمین نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان سازمان با موضوع ماده بیست و هفتم قانون نظام مهندسی در محل سازمان برگزار شد.نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

گزارش نشست هم اندیشی  حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان ماده بیست و هفت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیست و ششم مهر ماه نود و شش

در شروع این نشست مهندس عموشاهی ضمن خوش آمد گویی و تشکر از مدعوین محترم جهت حضور در این هم اندیشی، طی بیان آماری تعداد کارشناسین ماده ۲بیست و هفتم را دویست و چهل و هشت کارشناس و کارشناسان فعال را صد و شصت و هفت نفر اعلام کرد.
عمو شاهی با اشاره به بررسی و تجدید نظر قانون نظام مهندسی در کمیسیونهای مجلس گفت: در هفته های آینده این قانون به صحن علنی میرود و تا پیش از شروع سال جدید تصویب خواهد شد و بمرحله اجرا در می آید که در آن اشاره شده است که وزارت خانه ها، موسسات دولتی، نهادها، نیروهای انتظامی، شرکتهای دولتی، شهرداری ها و دادگاه ها هم میتوانند کارهای کارشناسی شان را علاوه بر همکاران ما در کانون کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسین قوه قضائیه از کارشناسان ماده بیست و هفتم هم استفاده کنند.
وی با ذکر این نکته که سطح آب های تحت الارضی و یا آب های زیرزمینی پایین رفته و زمین در جاهای مختلف در حال نشست است، بحث بحران فرونشست زمین اصفهان را خیلی مهم و جدی ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که مجموعه نظام مهندسی بتواند راهکارهایی برای جلوگیری از این بحران ارایه دهد.
سپس رئیس سازمان از مدعوین دعوت کرد تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد مسائل کارشناسی ماده بیست و هفت اعلام کنند.
در ادامه حاضران در مورد موارد زیر به بحث و تبادل نظر پرداختند:
– استفاده از یک سیستم مکانیزه و الکترونیکی در ارجاعات و تماس ها
– تناسب دستمزد ها با کاری که انجام می دهیم.
– آموزش افراد و سپری کردن دوره های کارآموزی نزد کارشناسان با سابقه
– وجهه شخصیتی کارشناسان ماده بیست و هفت چه از نظر شناسایی افراد و چه از نظر تخصصی حفظ گردد.
– شرح وظایف ماده بیست و هفت مشخص گردد.
– رفع مشکلات و ایرادات در متن قراردادها
– نظارت بر جریان تحول موقت پروژه ها
– گزارش نویسی شبیه وحدت رویه تعریف کنیم.
– تشکیل کارگروه فنی جهت گزارش نویسها بصورت جامع
– بررسی گزارش های کارشناسی در کارگروه
– دقت در نوشتن گزارش و ارائه نظرات و راهکارها توسط کارشناسان ماده بیست و هفت
– داشتن نگاه ویژه به دفاتر نمایندگی شهرستان ها
– استفاده از توان و تجربه و سوابق کارشناسین دیگر
– توسعه دادن موارد کارشناسی و الزام استانداری به اداره ها جهت ارجاع موارد کارشناسی به سازمان
– بحث مسئولیت ها در گزارشاتی که کارشناسین مینویسند با کدام آئین نامه تطبیق دارد؟
– شفاف سازی نحوه ارجاعات به کارشناسین، در سازمان نظام مهندسی نحوه ارجاعات بصورت تخصصی نیست!
– تخصصی شدن ارجاعات
– ارزیابی صلاحیت ها و توان سنجی در کارشناسان ماده بیست و هفت
– مشکل در نحوه گردش کار برای کارشناسین
– عدم تناسب دستمزد با مسئولیتهای سنگین کارشناسی ماده بیست و هفت
– حضور کارشناسین با تجربه و با سابقه بعنوان مشاور به طور روزارنه و یا ماهانه در سازمان
– هماهنگی کارهای ارجاع شده با صلاحیت کارشناس
– کلاس های آموزشی و هماهنگی داشته باشیم در نحوه نوشتن گزارش، شناسایی موارد کارشناسی و شناسایی افراد
– نکات و مواردی بعنوان وحدت رویه تعریف شود و هر شش ماه یک بار با موضوعات جدید بازنگری و ابلاغ گردد
– رفع مشکلات پرداخت دستمزدها
– در هر قسمت و واحدی از سازمان، اگر تخلفی انجام گردد باید به کارشناسان ماده بیست و هفت ارجاع گردد
– توزیع کارطبق تخصص افراد باشد
– تشکیل انجمن و یا کانون برای کارشناسین
– نشست های هم اندیشی و وحدت رویه با دسته بندی موضوعات بصورت ممتد تشکیل گردد
– الکترونیکی شدن بایگانی پرونده های کارشناسی در واحد کارشناسی ماده بیست و هفت

 

نشست هم اندیشی حول پانل پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان


در ادامه خانم شاه منصوری عضو هیات مدیره سازمان ضمن تشکر از حضور مهندسان گرامی و ابراز خوشحالی از استقبال اعضای محترم سازمان از این سری نشست ها افزود :من عضو کوچک ماده بیست و هفت هستم برای همین با مشکلاتی مواجه بودم که برای بر طرف آن ها از مهندس عموشاهی خواهش کردم که موضوع این نشست هم اندیشی را نحوه گزارش نویسی بگذاریم که هم بتوانیم در کنار یک دیگر قرار بگیریم و هم بتوانیم مشکلاتی که وجود دارد را در موردش صحبت کنیم. چون در شورای مرکزی رفت و آمد دارم متوجه شدم که در بسیاری از استان ها در مورد کارشناسی ماده بیست و هفت چنان ارزشی قائل شده اند که دارای کانون کارشناسان ماده بیست و هفت هستند. من در مورد کانون کارشناسی ماده بیست و هفت خواهش میکنم که اگر کسی میتواند اطلاعاتی را جمع آوری کند که نحوه به ثبت رساندن آن به چه صورت هست آنرا به ما ارائه دهد که در این زمینه اقدام کنیم.
وی با نقد گزارش نویسی کنونی در کارشناسی ماده بیست و هفت، خواستار تهیه چک لیستی برای بازدیدهای کارشناسی شد و خواستار تشکیل کمیته هایی با حضور مهندسان در رشته های مختلف شد تا با هم فکری بیش تر چک لیست هایی برای کارهای روتین تهیه و تنظیم شود.
عضو برق هیات مدیره سازمان عدم شفاف بودن ارجاع کارهای کارشناسی ماده بیست و هفت را مشکل بزرگی دانست و ادامه داد: ما فردی را داریم که ظرف نه ماه دویست و چهل و شش کار کارشناسی ماده بیست و هفت به آن ارجاع شده است! چرا؟ باید این نحوه ارجاع کاملا شفاف سازی گردد. باید یک نظام نامه ای در این مورد گرداوری گردد که طبق این نظام نامه به کارشناسان ماده بیست و هفت کار ارجاع شود. لذا خواهش میکنم کسانیکه مایلند در کمیته ی گرداوری نظام نامه نحوه ارجاع حاضر باشند بعد از اتمام این نشست اعلام آمادگی کنند.
موضوع دیگری که شاه منصوری به آن پرداختند بحث دستمزد کارشناسی ماده بیست و هفت بود، ایشان ضمن اشاره به حساسیتهای این نوع کارشناسی و دشواریهای آن خواستار تجدید نظر در دستمزد آن شد. سپس از رئیس سازمان درخواست کرد تا در صورت امکان تشکیل کمیسیون ماده بیست و هفت و آرم مخصوص برای کارشناسان آن در دستور کار نشست هیات مدیره قرار گیرد،
شاه منصوری در انتها خبر برگزاری آزمون کارشناسی ماده بیست و هفت پس از سال ها در اسفند ماه امسال را اعلام کرد .
مهربد عضو هیات مدیره سازمان، با استقبال از نظرات مطرح شده در این نشست تصریح کرد: پیشنهادهای خیلی خوبی مطرح گردید و این تجارب ارزشمندی است که شما بزرگواران داشتید و میتوانید در اختیار سازمان قرار دهید و سازمان باید از این تجارب ارزشمند شما استفاده کند. نقطه نظرات مثبت یا منفی تان را بنویسید و راه حل بدهید.
مهربد با بیان این که از ایجاد کانون کارشناسان ماده بیست و هفت استقبال میکند، اظهار کرد: پیشنهادم اینست که از امروز نطفه کانون در این نشست منعقد گردد و دوستان در مورد این که کانون به چه صورت تشکیل گردد مطالعه نمایند و نظراتشان را ارائه دهند.
در خاتمه نشست، عموشاهی رئیس سازمان ضمن تشکر از اعضا در مورد مواردیکه بصورت ریز به آن ها اشاره کرد گفت: کارشناسی کار دشوار و حساسی است. ما میخواهیم بهر حال یک حقی را مشخص کنیم. امیدوار هستیم که همان طور که اشاره کردیم ارجاع کارشناسی از دادگاه ها هم در قانون جدید اضافه گردد، قاضی به لحاظ این که تخصص لازم را ندارد از ما میخواهد که بر روی آن اظهار نظر کنیم.
عموشاهی ادامه داد: قطعاً باید برای پیشنهاداتی که مطرح گردید نشست های دیگری گذاشته شود و دوستان اگر اطلاعاتی از سایر استان ها دارند آن ها را جمع بندی کنند و در نشست ها مطرح کنند تا در هیات مدیره مطرح گردد و به یک جمع بندی کلی برسیم. اگر میخواهیم تغییری کنیم خودمان باید تغییر را ایجاد کنیم، ما اولا داریم بنایی خوب در این جا میگذاریم، هنوز ابتدای راه هستیم بنظر من ما کار کارشناسی را باید به نحو احسنت انجام دهیم زیرا در اکثر این ارزیابیها یک طرف قضیه بیت المال است و اگر خدایی نکرده توسط رای که من مینویسم حقی از بیت المال ضایع گردد قابل جبران نیست و خواهشمندم که این نشست ها برگزار گردند. خود دوستان محور شوند و هر دفعه یک موضوع را مشخص کنند و پی گیری کنند و این مباحث را مطرح کنند و نشست ها را بصورت ماهیانه و یا فصلی برگزار کنیم.
وی با اعلام این خبر که مشاور حقوقی سازمان ۲ روز در هفته جهت مشاوره و حل مشکلات حقوقی اعضا در سازمان حضور دارد، اظهار کرد: ما از همکاران شورای انتظامی هم خواهش کردیم که اگر میتوانند بیش تر وقت بگذارند برای پاسخ گویی به پرسشهای مهندسان. بهرحال مشکلات مردم مشکل همه ماست و ما هرچه داریم از همین مردم هست.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مهر ۹۶
1127 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0