فرسایش خاک در در ایران ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران بیان کرد:

فرسایش خاک در در ایران

محمدحسین کاظمی اظهار داشت: فرسایش خاک در کشور ما 5 برابر میانگین جهانی است که علت این امر فقر خاک به لحاظ پوشش‌ های حفاظتی است.

کد خبر: 980221015 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸ - ۲:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمدحسین کاظمی اظهار داشت: فرسایش خاک در کشور ما ۵ برابر میانگین جهانی است که علت این امر فقر خاک به لحاظ پوشش‌ های حفاظتی است.

فرسایش خاک در در ایران

فرسایش خاک در در ایران

فرسایش خاک در ایران ۵ برابر میانگین  جهانی است

وی، با عنوان این که میزان خسارت سیل در استان مازندران به اندازه میزان خسارتی که به گلستان وارد شده، نیست، گفت: یکی از مشکلاتی که در این استان با آن روبرو هستیم ساخت و سازهای غیر مجاز است که سبب تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شده‌اند، این عوامل می‌ توانند تهدیدی در جهت بحث تامین امنیت غذایی کشور، بشمار روند.
کاظمی افزود: مهمترین عامل ساخت و سازهای غیر مجاز عدم هماهنگی دستگاه‌ ها با یک‌دیگر و هم‌چنین مشکل مدیریتی است. در سال ‌های گذشته افراد بر این باور بودند که تولید برنج دویست و سی هزار هکتار است و هنوز هم بر این باور هستند که دویست و سی هزار هکتار از اراضی برنج کشت و تولید می ‌شود، در حالیکه این‌گونه نبوده، زیرا در بخشی از این زمین ‌ها ساخت‌وسازهای غیر مجازی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از این زمین ‌ها تغییر کاربری داده و به ساخت و سازهای غیر مجاز تبدیل شده‌اند که در مقابل منجر به کاهش تولید برنج در زمین ‌ها شده است.
این کارشناس حوزه منابع کشاورزی بیان کرد: در کلیه کشورهای توسعه‌یافته الزاما توسعه افقی ملاک نیست، بلکه توسعه عمودی نیز مورد توجه است، ولی این ذهنیت هم‌چنان در کشور ما وجود دارد که توسعه باید بصورت افقی باشد و این توسعه در راستای بافت ‌هایی است که کاربری کشاورزی و کاربری تولید محصولات غذایی را دارد.
کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر هشت واحد مرغداری در استان مشغول بکار هستند، ولی به علت نزدیک شدن واحدهای مسکونی غیرمجاز به آن‌ ها، این واحدها درخواست انتقال می‌ کنند، زیرا نزدیکی به واحدهای مسکونی می‌ تواند مشکلاتی را بهمراه داشته باشد.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: بارندگی در استان دارای معایب و محاسنی بوده، زیرا باران موجب شده که خاک‌شویه بخوبی صورت گیرد. هم‌چنین زه‌کشی خوبی در حوزه شرق استان بصورت طبیعی انجام شده، در غیر اینصورت زه‌کشی نیازمند سرمایه میلیاردی است.
سرریز سد شهید رجایی و سلیمان تنگه، نویددهنده توسه کشت برنج
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: برای نخستین بار در طی ده سال اخیر بود که سد بزرگ شهید رجایی و سلیمان‌ تنگه ساری با صد و پنجاه میلیون متر مکعب سرریز گردید و این نوید خوبی برای توسعه کشت برنج در سال آینده و تامین غذای روزانه مردم کشور بود.
کاظمی اظهار داشت: با این حال نباید از سوءمدیریت ‌ها غافل ماند، زیرا در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌ توانستیم از این حجم عظیم نزولات آسمانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
وی گفت: قوانین این‌گونه به ما نشان داده که اگر ما به حریم طبیعت تجاوز کنیم، طبیعت نیز به حریم ما تجاوز می ‌کند. عمده انحراف رودخانه‌ها در استان مازندران در مناطقی بوده که انسان بستر رودخانه را تصرف کرده و این تصرف مسکونی یا تجاری با تغییر کاربری ‌ها صورت گرفته است.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران عنوان کرد: در برخی از شهرها، شهرداری در بستر رودخانه اقدام به ایجاد پارک کرده، طبق همین اساس پیش از بارندگی‌ ها برای ما قابل پیش‌بینی بود که در صورت حجم عظیم بارش، بستر محدود شده‌ توسط این‌گونه اقدامات، توانایی خروج آب را نخواهند داشت که دقیقا همین اتفاق نیز رخ داد.

فرسایش خاک در در ایران

کاظمی با عنوان این که علت انحراف رودخانه‌ها این بوده که گنجایش خروجی ‌ها به رودخانه‌ها کم شده است، افزود: رودخانه‌هایی که در مسیل‌ ها قرار دارند، نیازمند نگه‌داری هستند و باید در زمان مناسب لایروبی شوند، زیرا آبی که وارد می‌ شود حامل مواد سنگین، مواد شنی، خاک و … است که عمده این مواد به فرسایش خاک مربوط می ‌شود. بهمین جهت فرسایش خاک در کشور ما ۵ برابر میانگین جهانی بوده که علت این امر فقر خاک به لحاظ پوشش ‌های حفاظتی است.
فرسایش خاک در کشور ما ۵ برابر میانگین جهانی است
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، با اشاره به این که ۲ عامل تولید و حیات در کشور ما تاثیرات منفی را ایجاد می‌ کند، گفت: ما دچار فقر خاک هستیم. این موضوع در کشورهای دیگر خیلی مورد توجه بوده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر روی این موضوع انجام می ‌شود، زیرا آب و خاک ۲ رکن اصلی در تولید محصولات کشاورزی بشمار می‌روند.
این کارشناس حوزه منابع کشاورزی تصریح کرد: در واقع این ۲ رکن اساسی هم برای امنیت و تامین مواد غذایی کشور و هم در بحث سلامت مردم و کیفیت محصولات قابل تولید، خیلی تاثیرگذار است. ایران نیز کشوری غنی به لحاظ خاک و آب و هوای متغیر و متنوع بشمار می‌ رود.
وی گفت: متاسفانه در چندسال اخیر نسبت به این موضوع بی ‌توجه بوده‌ایم و زمانی ما متوجه این موضوع شدیم که دیگر راه برگشت برای ما خیلی سخت است.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: سیل ‌های جاری شده در کنار مشکلاتی که بهمراه داشت، دارای فوایدی نیز بود. در استان مازندران که استان مرطوب و پر بارانی است، اگر این باران ‌ها نبود فارغ از خسارات ما حتی برای آب مورد نیاز در جهت تامین برنج استان خود دچار مشکل بودیم.
بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نشده است
کاظمی، با اشاره به بحث صندوق بیمه و عملکرد این سازمان، بیان کرد: در واقع صنعت بیمه، صنعت مولد بوده و در دنیا بعنوان تجارت شناخته شده است. در مورد پرداخت خسارات باید گفت زمانی می‌ توانیم این خسارات را پرداخت کنیم که کشاورز، محصولات خود را بیمه کرده باشد. اشکالاتی که در صنعت بیمه محصولات کشاورزی، دام و طیور در کشور وجود دارد، عمدتا به این موضوع مرتبط است که در کشور ما بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نگردیده است.
وی ادامه داد: عمده این بیمه‌ها از طریق صندوق بیمه کشاورزی انجام می ‌شود که به نوعی وابسته به اعتبارات دولت است و بنظر می‌ رسد که یک کار بزرگ در ارتباط با بحث بیمه می‌ تواند این باشد که بخش‌ها و بیمه‌های خصوصی بتوانند در این بخش‌ها فعال گردند و از سوی دیگر نیز بحث فرهنگ‌سازی است که این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که نتیجه و عملکرد کار ما مثبت باشد.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران کاظمی افزود: سوابق نشان می ‌دهد که در صورت ایجاد خسارت، پرداخت خسارت‌ها با تاخیر و کمتر از مقدار واقعی بوده که این مسائل عاملی در جهت عدم رغبت کشاورز به سمت بیمه کردن محصولات خود است. در این میان پیشنهادی که می‌ توان در حوزه بیمه مطرح کرد، این است که بخش دام، طیور و هم‌چنین کشاورزان را ملزم به بیمه محصولات خود کنیم که با این کار طبیعتا بسیاری از خسارات احتمالی نیز قابل پوشش خواهد بود.
شانزده هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران هستند
کاظمی افزود: اعضای ما در استان مازندران شانزده هزار نفر هستند. این در حالی است که سامانه ما طبق خوداحضاری افراد بوده و رویه فرهنگ نامناسبی که رواج یافته این است که افرادی که شاغل هستند به علت این که ممکن است از برخی امتیازات در آینده محروم گردند، اظهار می ‌کنند جویای کار هستند و در زمانیکه ما بخواهیم پروژه‌ای را اجرایی کنیم، فراخوان می ‌دهیم تا افراد بیایند اما در آن هنگام عملا مشاهده می‌کنیم که تعداد مراجعه‌کننده‌های ما تناسبی با تعداد آماری که ما در دست داریم، ندارد و رقم واقعی می ‌تواند بین سی تا سی و پنج درصد باشد.
این کارشناس حوزه منابع کشاورزی گفت: جدای از بحث بیمه بعنوان فرآیندی که به جبران خسارت منجر می ‌گردد، سیاست وزارت جهاد کشاورزی بحث توسعه کشت گلخانه‌ای بوده که در کشور بسیار پر شتاب در حال انجام است، به علت این که تغییرات آب و هوای متنوع، تنش ‌های خشکی و میزان بارش ‌های کوتاه‌مدت؛ از جمله عواملی هستند که طبیعتا میزان برگشت خسارت و زمان آن را کم می ‌کند.
وی اظهار داشت: با توجه به قیمت ارز نیز تولید ایجاد سازه‌های گلخانه‌ای هزینه‌های خیلی زیادی را می‌طلبد، زیرا مواد اولیه این گلخانه از خارج از کشور وارد و تامین می‌گردد.
هزینه احداث گلخانه با هزینه ساخت یک واحد مسکونی نزدیک است
این کارشناس حوزه منابع کشاورزی گفت: این در حالی است که برای احداث هر گلخانه بین پانصد تا ششصد هزار تومان به ازای هر متر مربع، هزینه صرف می‌ شود که این رقم نزدیک به احداث یک واحد مسکونی هزینه دارد و توجیه اقتصادی کار را کم می ‌کند.
کاظمی یاد آور شد: ما زمانی می‌ توانیم اقدام به ترویج فرهنگی در کشور کنیم که خودبستر لازم را در این راستا فراهم آوریم، زیرا تا زمانیکه بستر مناسب وجود نداشته باشد نمی ‎توان در جهت تشویق مردم برای امر بیمه موفق بود، در واقع عمده افرادی که در بخش تولیدی گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری می ‌کنند، افرادی هستند که سرمایه‌های بازار دارند و با هزینه ‌های شخصی خود اقدام به ساخت گلخانه می ‌کنند.
منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اردیبهشت ۹۸
742 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0