جاي خالي متخصصان در معادن نا ايمن استان مازندران جاي خالي متخصصان

جاي خالي متخصصان در معادن نا ايمن استان مازندران

کارشناسان و مسئولان در حالي بيش تر معادن استان مازندران را بي بهره از ايمني فضا و تجهيزات ميدانند که هنوز از ظرفيت نيروهاي تحصيلکرده دانشگاهي مرتبط براي سر و سامان دادن و نظارت بر ايمني اين مجموعه ها استفاده نشده است .

کد خبر: 970426002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷ - ۹:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، کارشناسان و مسئولان در حالي بيش تر معادن استان مازندران را بي بهره از ايمني فضا و تجهيزات ميدانند که هنوز از ظرفيت نيروهاي تحصيلکرده دانشگاهي مرتبط براي سر و سامان دادن و نظارت بر ايمني اين مجموعه ها استفاده نشده است .

جاي خالي متخصصان در معادن نا ايمن استان مازندران

جاي خالي متخصصان در معادن نا ايمن استان مازندران

جاي خالي متخصصان در   معادن نا ايمن  استان مازندران

کار در معدن بعنوان حرفه اي سخت و تخصصي همواره با آسيبها و خطرات ناشي از عدم رعايت اصول و نکات ايمني قبل و حين کار کشف و استخراج همراه است، حرفه اي که استفاده از نيروهاي تخصصي تحصيلکرده در آن بعنوان يک الزام قانوني ميتواند بخش زيادي از مشکلات را حل کند.
۲ منطقه مهم معدني کشور در سلسله جبال البرز و زاگرس قراردارد و مازندران بعنوان استاني که بخشي از کوه هاي البرز را در خود جاي داده است حدود دویست و پنجاه معدن دارد که هم اکنون صد و بیست مورد آن فعال است و شانزده نوع ماده معدني از آن ها استخراج مي گردد .
بنا به اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، سالانه دوازده ميليون تن مواد معدني از معادن استان توسط بيش از ۳ هزار معدن کار استخراج مي گردد و اين استان از حيث دارا بودن معدن و توليد مواد معدني جزو استانهاي برتر کشور است .
هم چنين همسو با ميزان بالاي وجود معادن در مازندران که ظرفيتي براي اين استان بشمار ميرود، تعداد بالاي تحصيلکردگان دانشگاهي رشته هاي معدني هم ظرفيت ديگري است که در اين استان وجود دارد اما بلااستفاده مانده است .
آمار سازمان نظام مهندسي معدن استان مازندران تعداد تحصيلکردگان دانشگاهي رشته هاي معدني استان را حدود يک هزار و پانصد نفر برآورد ميکند که عضو اين نظام مهندسي هستند و از اين تعداد چهارصد نفر پروانه اشتغال از اين سازمان دارند يعني اين که طبق اين پروانه، صلاحيت تخصصي آن ها مورد تاييد است .
عدم استقبال بهره برداران معادن از دستور قانوني مبني بر الزام بکارگيري ناظر و مسئول فني در معادن سبب شده تا علاوه بر پايين آمدن مسائل ايمني معادن در مازندران، دانش آموختگان دانشگاهي اين رشته شغلي نيز بيکار بمانند تا در مشاغل ديگر مشغول کار گردند.
عباس غفاري _ دانش آموخته رشته مهندسي معدن شاخه اکتشاف است که حدود ۴ سال و نيم در دانشگاه کرمان تحصيل کرد و با مدرک کارشناسي رشته مهندسي معدن شاخه استخراج فارغ التحصيل گردید .
وي که با اطلاع از وجود معادن پرشمار در استان مازندران رشته دانشگاهيش را انتخاب کرده، بیان داشت : پیش از انتخاب رشته تمام زير و بم وضعيت معادن استان را در آوردم تا از نظر شغلي احساس امنيت کنم .
وی گفت: در مدت تحصيل با توجه به نوع رشته تحصيلي، روزها و ماه ها را در زير زمين و معادن بصورت کاربردي و عملي کار کردم تا با فضاي کار در اين مجموعه ها آشنا شوم و حتي بخاطر اين رشته تحصيلي در يک تور دانشگاهي از تمامي معادن کشورمان هم بازديد کرديم .
غفاری افزود: بازديد از معادن کشور سبب شد تا با نقاط ضعف و قوت فعاليت در معادن آشنا شويم و بخاطر اين که خود را نيروي مهندس و کار آينده در معادن ميديدم همواره تلاشم بر کسب بيش تر تجربه و آگاهي بود، اما افسوس هم اینک که حدود بیست سال از فارغ التحصيليم از دانشگاه ميگذرد، هنوز موفق نشدم در معدن مشغول کار گردم .
وی تصریح کرد: افراد تحصيل کرده رشته معدن نه تنها ميتوانند راندمان کار را در معادن افزايش دهند، بلکه بخاطر تخصصشان ضريب امنيتي کار در معادن را نيز بالا خواهند برد و در واقع حضور اين افراد در معادن ميتواند تضمين امنيت جاني کارگران شاغل در اين بخش باشد
اين دانش آموخته رشته معدن خاطر نشان کرد: بسياري از حوادثي که در معادن رخ ميدهد بخاطر ناآشنايي کارگران با مسايل ايمني چند وجهي است در حاليکه يک تحصيلکرده دانشگاهي معدن بارها و بارها بصورت عملي و کاربردي در معادن حضور داشته و ميتواند در زمينه ايمن سازي معادن حلال مشکلات باشد .
وی، اکنون در يک مجموعه اداري در خارج از مازندران بکار اشتغال دارد . او بعد از نااميدي براي يافتن شغلي در معادن استان مازندران در رشته مهندسي صنايع براي مقطع کارشناسي ارشد ادامه تحصيل داد و اکنون نيز در زمينه اي سرگرم کار است که شايد به هيچيک از ۲ شاخه تحصيل دانشگاهي نيازي نداشت .
کارشناسان دلیل بي توجهي معدن داران به الزام قانوني در جذب متخصصان را ناشي از محاسبه نادرست سود و زياد ميدانند، محاسبه اي که متاسفانه در ساير زمينه ها مانند بيمه کشاورزي و باغي هم وجود دارد .
به اعتقاد اين کارشناسان، شايد طبق حساب و کتاب بهره بردار معدن، دادن حقوق بالاي ميليون تومان در هر ماه به يک کارشناس معدن هزينه اش را بالا ببرد، ولی اين محاسبه کامل نيست براي اينکه بودن چنين فردي ميتواند از وقوع حوادثي جلوگيري کند که در صورت وقوع صاحب معدن را به خاک سياه مينشاند.
يکي از بهره برداران معدن نيز علت بکار نگرفتن مسئولان فني و يا ديگر نيروهاي تحصيلکرده را در معادنش تنها نبود صرفه اقتصادي دانست و افزود: براي بکار گرفتن يک ناظر يا مسئول فني در معدن ميبايست ماهانه حدود دو ميليون تومان حقوق پرداخت کنيم در حاليکه اين تحصيلکردگان، تجربه کافي و لازم را ندارند .
اين معدن دار که خواست نامش در گزارش عنوان نگردد، ادامه داد: تحصيلکردگان رشته معدن زماني ميتوانند کمک کار معدن داران باشند که واقعا اندوخته هاي علمي آن ها در دانشگاه ها شکل کاربردي داشته باشد.
اين بهره بردار معدن از آن چه که ناپختگي و بي تجربگي ناميد بعنوان اصلي ترين علت خود و ديگر همکارانش براي زير بار نرفتن استفاده از نيروهاي تحصيلکرده دانشگاهي در معادن عنوان کرد .
وي در زمينه چگونگي کنترل امنيت معدن تاکید کرد: طبق آموخته هاي دوره هاي آموزش کوتاه مدت سازمان صنعت، جسته و گريخته موارد ايمني را اجرا ميکنند.
** ايمني ، ذخيره کمياب معادن استان مازندران
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم با اشاره بوجود دویست و پنجاه معدن در استان بیان کرد: از اين تعداد صد و سی معدن فعال است و سالانه دوازده ميليون تن انواع مواد معدني از آن ها استخراج مي گردد .
يزدان برسام، تعداد نيروهاي شاغل در معادن استان را هم حدود ۳ هزار نفر ذکر کرد و گفت: ايمني اصلي ترين مساله اي است که در کار معادن بايد مورد توجه قرار بگيرد .
برسام، در مورد ايمني فضا و تجهيزات معادن استان مازندران گفت: اگر بخواهيم وضعيت ايمني معادن استان حرفي بزنيم ايمني صد در صدي به ندرت در آن ها ديده ميشود .
وی عنوان داشت: شايد بتوان گفت فقط نيمي از معادن فعال استان از فضا و تجهيزات ايمني محدود برخودار هستند .
معاون معدن مازندران گفت: برغم وجود تحصيلکردگان دانشگاهي رشته هاي معدني در مازندران، ولی بهره برداران معدن به علت به صرفه نبودن فعاليتشان از بکارگيري اين افراد خودداري ميکنند .

جاي خالي متخصصان در معادن نا ايمن استان مازندران

وی تصریح کرد: طبق قانون، بهره برداران معدن موظف به داشتن مسئول فني در معدن هستند، ولی عملا اين قانون بخاطر ملاحظه کاري و نبود درآمد کافي بهره برداران اجرايي نمي گردد و مورد اغماص قرار ميگيرد.
اين مسئول با اين وصف اظهار داشت: در صورت مشاهده تخلف در زمينه ايمني معادن که خطر آفرين باشد بدون هر گونه مماشاتي با معدن داران برخورد ميکنند و تا پلمپ معدن جلو ميروند .
وی، وجود تحصيلکردگان دانشگاهي را ظرفيت خوبي براي ايمن سازي معادن دانست و افزود: اگر چه اين نيروها کم تجربه هستند اما با برگزاري دوره هاي آموزشي و کاربردي از طرف سازمان نظام مهندسي معدن، ميتوانند به نيروهاي کاربلد تبديل گردند .
ریاست سازمان نظام مهندسي معدن استان مازندران نیز بیان داشت: در حال حاضر يک هزار و چهارصد و چهل تحصيلکرده دانشگاهي در رشته هاي معدني، فرآوري، متالوژي و نقشه برداري عضو اين سازمان هستند .
هادي حميديان گفت: از اين تعداد چهارصد نفر پروانه اشتغال از اين سازمان اخذ کردند که پروانه اشتغال، صلاحيت آن ها در رشته ها را مشخص ميکند .
حمیدیان تصریح کرد: تحصيلکردگان رشته هاي معدني بعنوان مسئول ايمني بهره برداري، مسئول فني، نقشه بردار، مسئول فرآوري، مسول فني اکتشاف، ناظر فني معادن، ناظر چاه هاي آب و ناظران استاندارد سازي مصالح ساختماني ميتوانند در معادن مشغول کار گردند تا از تخصصشان استفاده گردد .
وی ادامه داد: در هر معدني با توجه به نياز انجام يک سري کارهاي تخصصي اکتشاف و بهره برداري و لحاظ کردن ايمني، به ۳ تا ۴ نيروي متخصص رشته هاي معدني نياز است .
رئيس سازمان نظام مهندسي معدن استان مازندران، حضور نيروهاي متخصص تحصيلکرده دانشگاهي معادن، قبل و حين انجام کارهاي معدني از قبيل اکتشاف و استخراج را براي ايمن سازي محيط کار و فعاليت معدن کاران الزامی دانست و گفت: اين افراد بعنوان مسئولان و ناظران فني و ايمني معدن علاوه بر کنترل وضعيت تجهيزات و ايمني محيط کار ميتوانند از بروز حوادث حين کار جلوگيري کنند .
وی با اشاره به اين که طبق قانون در صورت نبود مسئول فني، ظرف ۱ ماه بايد معدن بسته شود، عنوان داشت: ولی اين قانون بخاطر برخي ملاحظه کاريها به نفع بهره برداران معادن ، ناديده گرفته ميشود .
حمیدیان با اشاره به اين که حدود نيمي از معادن فعال استان بدون مسئول فني فعاليت ميکنند، گفت: خطر در معادن زير زميني با توجه به بسته بودن فضا و احتمال بروز انفجار چندين برابر بيش تر از معادن روباز است .
رئيس نظام مهندسي معدن مازندران، هم چنين حوزه فعاليت تحصيلکردگان معدن را تنها به بخش معدن ندانست و خاطر نشان کرد: اين افراد با توجه به رشته تحصيلي تخصصي شان ميتوانند در زمينه ارزيابي استاندارد مصالح ساختماني فعاليت کنند .
وی یاد آور شد: استفاده از تجربيات و آموخته هاي تحصيلکردگان معدن جدا از مساله اشتغالزايي براي جوانان در ايمن سازي فضاي فعاليت کارگران در معادن تاثير بسزايي دارد و حضورشان ميتواند در جلوگيري از حوادث معدني تاثير داشته باشد .

منبع : خبرگزاری آریا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۷
1551 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0