قوانین حاکمیتی در جهت تسهیل فعال‌سازی معادن در پنل دوم همایش رونق تولید با احیای معادن کوچک عنوان گردید؛

قوانین حاکمیتی در جهت تسهیل فعال‌سازی معادن

پنل دوم همایش احیا و فعال‌سازی معادن کوچک با حضور خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، جعفر سرقینی معاون امور معادن وزارت صمت، داریوش اسماعیلی ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران، علیرضا شهیدی ریاست سازمان زمین شناسی و عسگری عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن برگزار گردید.

کد خبر: 190731009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸ - ۲:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،پنل دوم همایش احیا و فعال‌سازی معادن کوچک با حضور خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، جعفر سرقینی معاون امور معادن وزارت صمت، داریوش اسماعیلی ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران، علیرضا شهیدی ریاست سازمان زمین شناسی و عسگری عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن برگزار گردید.

قوانین حاکمیتی در جهت تسهیل فعال‌سازی معادن

قوانین حاکمیتی در جهت تسهیل فعال‌سازی معادن

قوانین حاکمیتی در جهت تسهیل  فعال‌سازی معادن

ریاست پنل دوم همایش رونق تولید با احیا و فعال‌سازی معادن کوچک برعهده غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو بود و در این پنل مسائل حاکمیتی از قبیل قوانین و مقررات حاکم بر بخش معدن، نقس سازمان‌ های دولتی و غیر دولتی و تامین مالی بخش معدن بررسی گردید.
در این پنل جعفر سرقینی، سخنرانی مختصری داشت و صحبت‌ های خود را با شعری شروع کرد و افزود: ارزش تولیدات معدنی کشور در سال گذشته به بیست میلیارد دلار رسیده است و می‌ توان گفت به معنای واقعی سحر از سینه معدن بیرون آمده است.
سرقینی در توضیح اهمیت فعال‌سازی معادن کوچک افزود: این معادن در استان‌ های محروم قرار دارند و درخواست می‌ کنم مناطق محروم در اولویت قرار گیرند. معادن کوچک در مناطق محروم باید به‌ عنوان ابزاری برای اشتغال در این مناطق مورد توجه قرار گیرند.
وی تصریح کرد: شصت و پنج درصد از اشتغال کلی معادن کشور به معادن کوچک اختصاص دارد. اهمیت این موضوع به‌اندازه‌ای است که دکتر رحمانی وزیر محترم صمت سفر خود را به اصفهان لغو کرد و به ما محلق خواهد شد.
اسماعیلی، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن نیز به‌ عنوان دیگر سخنران این پنل گفت: نقشه راه معدن و صنایع معدنی به صورت مشترک میان مجلس و وزارت صمت مطرح و در سال نود و هفت تصویب گردید. یکی از مباحث مطروحه در آن فعال‌سازی معادن متروکه و غیرفعال است.
اسماعیلی به بیان مسائل و مشکلات فعال‌سازی معادن پرداخت و افزود: نخستین قدم، فعال‌سازی معادن کوچک تقویت صندوق بیمه معادن است زیرا بانک‌ ها تاکنون کم تر زیر بار تامین مالی این معادن رفتند.
وی، موضوع حقوق دولتی معادن کوچک مساله دیگری دانست که باید با فرمول علمی، مشخص و توافق همه گرداوری گردد.
وی، موضوع دیگری عنوان کرد که معادن کوچک با آن درگیر هستند و در این رابطه گفت: در این مساله دولت و شرکتهای بزرگ مانند آن چه که در مورد محصولات کشاورزی انجام میدهد، وارد شوند و خرید از معادن کوچک را تضمین کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، به زیرساخت‌ ها به‌ عنوان دیگر مشکل معادن کوچک اشاره کرد که وظیفه ایمیدرو و دولت ایجاب می‌کند که این مشکل را برطرف کنند.
وی با اشاره به آموزش نیروی متخصص به‌ عنوان موضوع دیگر پرداخت و گفت: این مساله به جد از سوی سازمان نظام مهندسی معدن و ایمیدرو پی گیری می گردد و در سال گذشته ششصد معدن بخش خصوصی آموزش دیدند.
اسماعیلی تصریح کرد: قرار است متخصصان سازمان نظام مهندسی معدن با حضور در معادن کوچک و شناسایی نیازهای این معادن، مساله را با اساتید دانشگاهی مطرح و راه حل آن را پیدا کنند. چرا که براسا قانون باید بخشی از حقوق دولتی به تحقیق و پژوهش اختصاص یابد.

قوانین حاکمیتی در جهت تسهیل فعال‌سازی معادن

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، در نهایت پنجره واحد را مساله دیگری دانست که باید از طرف دولت و وزارت صمت پی گیری گردد.
شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به‌عنوان دیگر سخنران این پنل اظهار داشت: سازمان زمین شناسی توانسته طبق وظایف حاکمیتی خود دوبار نقشه های یک‌۲۵هزارم و یک۱۰۰هزارم کشور را تهیه کند.
شهیدی در توضیح تعاریف معادن کوچک گفت: در تعریف و آمار بانک جهانی معادن سنگ‌ های قیمتی بیشتر از معادن فلزی برای معادن کوچک مورد توجه قرار می‌ گیرند. به جز طلا که معادن کوچک بیست و پنج درصد از تولیدات جهانی را تشکیل می‌ دهند، سایر معادن فلزی مانند مس، سرب، روی و قلع کمتر از ده درصد را تشکیل می‌ دهند.
وی ادامه داد: چهل میلیون نفر در سال گذشته در معادن کوچک مقیاس دنیا اشتغال داشتند.
وی در مورد اکتتشافات گفت: عمق اکتشافات در ایران نیم متر و در آمریکا بیش از چهارصد متر است. سازمان زمین‌شناسی قصد دارد با انجام اکتشافات ژئوفیزیک هوایی عمق اکتشافات را افزایش دهد.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در خاتمه گفت: چندین پهنه به این سازمان واگذار شده و قرار است صد و نود و دو هزار کیلومتر مربع اکتشاف گردد.
عسگری، عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن نیز به‌ عنوان سخنران پایانی این پنل در مورد تامین مالی معادن بیان داشت: نخستین محل تامین مالی پروژه‌ها در ایران از طریق بانک است و آمارها نشان می‌ دهد نرخ تامین مالی بانکی در ایران هشتاد درصد است. در حالیکه در دیگر کشورها سیستم بانکی تنها بیست درصد از تامین مالی پروژه‌ها را انجام می‌ دهد.
عسگری اظهار داشت: مسیر اشتباه طی شده گذشته باعث شده تا بانک‌ ها کارایی خود را برای تامین مالی از دست بدهند. دنیا هشتاد درصد از روش‌های غیربانکی استفاده می‌کند و باید به این سمت برویم.
وی، علت عدم تامین مالی بانک‌ها برای فعال‌سازی معادن کوچک را عدم شناخت سیستم بانکی و ترس از ریسکهای احتمالی دانست و یاد آور شد: با شناخت و آکاهی مدیران و سیستم بانکی از بخش معدن می‌ توان روند تامین مالی را آسان‌ تر کرد.
عسگری به ریسک های معدنکاری اشاره کرد و افزود: ریسک‌ های معدنکاری شامل ذی‌نفعان و مسائل زیست محیطی، عدم شفافیت صورت‌ های مالی به ویژه دارایی‌های معدن هستند. تکنولوژی‌ های معدن و تخصص معدنکاران دیگر ریسک‌ها را برای تامین مالی از بانک‌ ها تشکیل می‌ دهند.
نماینده بانک صنعت و معدن تصریح کرد: ایمیدرو، وزارت صمت، تشکل‌ها و صندوق بیمه معادن می‌ توانند به سیستم بانکی آگاهی دهند.
وی با اشاره به این که متاسفانه مدلی برای تامین مالی معادن کوچک وجود ندارد، افزود: ایمیدرو و صندوق بیمه معادن می‌توانند با سیستم بانکی این مدل را ترسیم کنند. در این رابطه حتی می‌ توان از مشارکت‌ های مردمی هم کمک گرفت.
در خاتمه این پنل حاضران در گردهمایی، پرسش های خود را به‌صورت شفاهی و کتبی بیان کردند و مسئولان نیز به این سوالات پاسخ دادند.
منبع: فلزات آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مرداد ۹۸
883 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0