سکونت در مسکن ایمن، حق همه مردم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد

سکونت در مسکن ایمن، حق همه مردم 

سیدکاظم مجابی اظهار داشت: سکومت در مسکن ایمن و مطمئن حق همه مردم است که با افزایش آگاهی بهره‌برداران از حقوق خود در حوزه مسکن این مطالبه گری در جامعه ایجاد خواهد شد.

کد خبر: 190929003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ مهر ۹۸ - ۳:۳۵ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،سیدکاظم مجابی اظهار داشت: سکومت در مسکن ایمن و مطمئن حق همه مردم است که با افزایش آگاهی بهره‌برداران از حقوق خود در حوزه مسکن این مطالبه گری در جامعه ایجاد خواهد شد.

سکونت در مسکن ایمن، حق همه مردم

سکونت در مسکن ایمن، حق همه مردم

سکونت در مسکن ایمن،  حق همه مردم

وی در جلسه خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که با موضوع برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در قزوین برگزار گردید، تصریح کرد: عدم اطلاع رسانی درست به مردم سبب شده است تا بسیاری از بهره‌برداران ساختمانی از حقوق اولیه خود که سکومت در مسکن ایمن و مطمئن است ناآگاه باشند و از این رو ما شاهد سوء استفاده‌های زیادی از این غفلت عمومی مردم هستیم.

مجابی ادامه داد: آگاهی از پیچیدگی ‌های حوزه ساختمان نیازمند دانشی تخصصی است که متاسفانه بسیاری از مردم به آن دسترسی ندارند از این رو سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک نماینده مطمئن و منصف در این حوزه وارد شده و با مهندسی متخصص برای اجرای سکونت‌گاه های ایمن و مطمئن در کشور تلاش می ‌کند.

وی ادامه داد: اما با این وجود تا زمانیکه ایمن سازی ساختمان به یک مطالبه‌عمومی در بین مردم تبدیل نگردد نمی ‌توان از دستگاه ‌های متولی انتظار معجره در این مورد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تصریح کرد: در شرایطی که تنها چند ماه از زمین لرزه کرمانشاه در کشور نگذشته است و همه شاهد خسارات عظیمی که به زندگی مردم وارد شد بودیم ولی بنظر می ‌رسد نتوانستیم بخوبی ابعاد این ماجرا را برای مردم تبیین کنیم چرا  در واقع در همین حادثه و تطبیق آن با موارد مشابه میزان خسارات به ساختمان کم‌تر بود و نشان از ایمن سازی داشت ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است.

مجابی افزود: هنوز ایمنی ساختمان، کیفیت سازه و موارد این چنینی برای مردم به اولویت تبدیل نشده است و تا زمانیکه مردم مطالبه‌گری در این حوزه نداشته باشند قطعا سودجویانی وجود خواهند داشت که از این جریان استفاده کنند.

وی گفت: امروز قیمت تمام شده ساختمان، کیفیت سازه و مصالح استفاده شده و نوع ساخت آن عمدتا در قیمت گذاری بی تاثیر است و فعالین این عرصه علاقه مندی برای افزایش کیفیت ندارند در حالیکه در تمام دنیا از شاخص ‌های قیمت گذاری در ساختمان میزان امنیت و پدافندی آن است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تصریح کرد: همین مسئله موجب شده تا عمر ساختمان ‌ها در ایران از میانگین ‌های موجود پایین‌تر باشد چرا که طبق اطلاعات موجود عمر مفید ساختمان در تمام دنیا نزدیک به صد سال و در ایران بین پانزده تا بیست سال است که استفاده از مصالح نامرغوب، عدم توجه به کیفیت در سخت و سازه مهم ‌ترین دلیل این مسئله است.

مجابی افرود: از این رو سال جاری نمایشگاه صنعت ساختمان استان قزوین با نگاهی تازه و با شعار« بهره برداران» تلاش کرده تا با آگاهی بخشی به مردم و حقوق این افراد بتواند با ایجاد دغدغه برای سلامت و ایمنی مردم قدم بردارد.

وی خاطر نشان ساخت: در این دوره از نمایشگاه تلاش شده از تا با فاصله گرفتن از نگاه اقتصادی با برگزاری برنامه‌های جنب، ایجاد جذابیت برای عموم و برگزاری کارگاه ‌های آموزشی مختلف در حاشیه نمایشگاه آگاهی بخشی به مردم در مورد ایمنی ساختمان و مصالح و کیفیت مواد صورت گیرد تا این مطالبه گری در بین جامعه ترویج شود.

سکونت در مسکن ایمن، حق همه مردم

وی گفت: هم‌چنین در این دوره تلاش شده است تا با ایجاد زیرساخت ‌های مورد نیاز زمینه برای ارتباط بین فعالین این صنعت و پژوهشگران دانشگاهی این حوزه ایجاد گردد و از طرف دیگر مردم بصورت بدون واسطه با فعالین این عرصه در ارتباط باشند تا در کنار آگاهی بخشی بتوانند پرسش های خود را در این زمینه پاسخ گویند.

مجابی تصریح کرد: مردم باید بدانند استفاده از خدمات فنی و تخصصی در بخش صنعت ساختمان در ایمنی میتواند بسیار موثر باشد و بهمین منظور اگر زمین لرزه منجیل و زمین لرزه کرمانشاه را مورد بررسی قرار دهیم تفاوت در نوع سازه و ایمنی را در تعداد تلفات و خسارات براحتی می ‌توان مشاهده کرد.

مجابی ادامه داد: از طرف دیگر امروز مسئله تخلف فروشی به مردم مطرح است که در برخی از ساختمان ‌های ساخته شده تخلفاتی صورت می ‌گیرد که ناامین احداث شده ولی با پرداخت جریمه مشکل آن رفع می‌ شود از این رو بهره بردار در ساختمانی است که قسمتی از آن کیفی ساخته شده و قسمتی از آن با کیفیت نیست  و در حوزه تاسیسات عمدتا دچار مشکل می‌گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین عنوان کرد: اگر دقت کرده باشید عمده تخریب‌ ها در زمان زمین لرزه بحث تاسیسات و دیوارهاست و در حوزه سازه به علت الزامات قانونی به ایمن سازی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مجابی با اشاره به اتهاماتی که به این سازمان وارد شده است، تصریح کرد: اشتغال‌زایی برای مهندسین اهداف ما نیست اما به هر حال هر چقدر خدمات کیفی در ساختمان را توسعه دهیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد و نگاه ما این است که بهره بردار بتواند از منزل خود حداکثر استفاده را ببرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مهر ۹۸
554 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0