عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران مستقر در محل پلاسکو

پلاسکو انبار مهمات از لحاظ آتش بود

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ساختمان پلاسکو ایمنی کامل را نداشت و گویا یک انبار مهمات از لحاظ آتش بوده و این حادثه رخ داده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که شاید نیاز به تخریب پاساژ کویتی‌ها باشد. اما بعد از اینکه در منطقه مستقر شدیم، این ریسک را پذیرفتیم که نیازی به تخریب در این مرحله نیست. وی از حجم آب جمع شده در زیر فونداسیون که نیروهای آتش‌نشانی تمام مدت برای اطفای آتش در محل می‌ریزند تا بتوانند فضا را خنک و آتش را مهار کنند ابراز نگرانی کرد. در سازمان نظام مهندسی مهندسان هم قسم شده‌اند تا در «طرح جهادی بازرسی از ساختمان‌های ناایمن» شرکت کنند و مالکان اگر بخواهند از ساختمان آن‌ها بازرسی شود. در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم که حتی اگر نتوانستیم در ساختمان‌های زیادی حضور داشته باشیم، حداقل از ساختمان‌های عمومی بازدید کنیم.

کد خبر: 6429 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵ - ۲:۳۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، ارزیابی خود را از حادثه پلاسکو چنین بیان کرد: دو موضوع در این زمینه مطرح است که اولی دلیل این حادثه است و ممکن است وسعت آن زیاد باشد که نیاز دارد بعد از گذر از بحرانِ امدادرسانی و آواربرداری، با گروه‌های کارشناسی بررسی شود.پلاسکو انبار مهمات از لحاظ آتش بود

پلاسکو انبار مهمات از لحاظ آتش بود

پلاسکو انبار مهمات از لحاظ آتش بود

پلاسکو انبار مهمات از لحاظ آتش بود

همچنین، درباره نظرات کارشناسی پراکنده و متفاوتی که درباره دلایل وقوع این حادثه داده می‌شود بیان کرد: باید در فضای آرامی بتوانیم این نظرات را جمع‌بندی و اعلام ‌نظر کنیم. ولی در مرحله اول به نظر می‌رسد که قدرت ساختمان‌های اسکلت فلزی فاقد محافظ ضدحریق و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، در برابر آتش کم است و وقتی به نقطه نرمی ستون در یک طبقه‌ای برسد، فروریزش اتفاق می‌افتد. این نظریه یکی از قوی‌ترین نظراتی است که تاکنون کارشناسان ارائه داده‌اند. ساختمان پلاسکو ایمنی کامل را نداشت و گویا یک انبار مهمات از لحاظ آتش بوده و این حادثه رخ داده است.

اولویت اول، امنیت ساختمان‌های مجاور

خطیبی در ادامه افزود: در حال حاضر موضوع مهم‌تر بحث آواربرداری، امدادرسانی، کشف شهدا و یا حتی افراد زنده از زیر آوار و امنیت ساختمان‌های مجاور و محلی است و بررسی دلایل و مقصران این حادثه در اولویت دوم است. هسته مرکزی پلاسکو یک برج ۱۵ طبقه بود و این مرکزیت ۱۵ طبقه ریزش کرده و آوار شده است. ساختمان همجوار یعنی پاساژ کویتی‌ها که در راستای آن امتداد داشت هم صدماتی دیده است. لذا از شب اول حادثه که ستاد مدیریت بحران از ما درخواست کرد تا نظرات خود را در این رابطه به صورت کارشناسی اعلام کنیم، بحث تخریب ادامه پلاسکو و تخریب پاساژ کویتی‌ها مطرح بود. خطیبی اظهار کرد: در مرحله اول دستور تخلیه این دو پاساژ به جد صادر شد و مردم و کسبه هم برای تحقق امدادرسانی همکاری کردند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که شاید نیاز به تخریب پاساژ کویتی‌ها باشد. اما بعد از اینکه در منطقه مستقر شدیم، این ریسک را پذیرفتیم و اعلام کردیم که نیازی به تخریب در این مرحله نیست. چون تخریب این پاساژ لطمات اجتماعی و مادی به‌وجود می‌آورد و آواربرداری پلاسکو را عقب می‌اندازد. بنابراین بعد از برگزاری جلسات کارشناسی در محل پروژه و نظرخواهی از صاحب‌نظران، به این جمع‌بندی رسیدند که نظر نظام‌مهندسی درست است و نیاز به تخریب پاساژ کویتی‌ها در این مرحله نیست. اما اعلام کرده‌ایم که پس از اتمام عملیات آواربرداری، حتما باید تیم‌های کارشناسی بررسی و آنجا را بازبینی کنند و درصورت نیاز مقاوم‌سازی یا بهسازی انجام شود.

خطیبی همچنین درباره تخریب ادامه پاساژ پلاسکو گفت: شب اول حادثه، ضمن بازدید دستور تخلیه دادیم و چون به دلیل دود غلیظ و نبود نور کافی شرایط بسیار بحرانی بود، به نظرمان رسید که بعضی از ستون‌ها و تیرها اعوجاجی پیدا کرده است. حتی از این نقطه امکان عملیات امدادرسانی نبود و لذا پاساژ تخلیه شد و نیروهای انتظامی همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

به مرور که جلوتر رفتیم و آوار و ستون‌ها را که بررسی کردیم، پیش‌بینی شد که ساختمان پلاسکو هم نیاز به تخریب کامل ندارد و این موضوع را به‌طورشفاف در جلسات کارشناسی اعلام کردیم. با پائین آمدن سطح آوار با تلاش چند روزه امدادگران، یکی از تیرهای اصلی در بین دو بخش شمالی و جنوبی پلاسکو، خیز بسیار شدیدی داشت ولی به نقطه نهایی و پایدار خود رسید، ولی خطرناک است. باز اعلام کردیم که به هیچ‌وجه عملیاتی روی دهنه آخر پلاسکو انجام نشود و کسی نزدیک آن نباشد تا عملیات آواربرداری به‌طور کامل انجام شود تا بررسی نهایی انجام و درصورت نیاز دهنه بسیار کوچکی را که نیاز به تقویت یا تخریب دارد، انجام شود و در غیر این صورت ادامه پلاسکو می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد و همه اینها منوط به این است که بعد از اتمام آواربرداری تیم کارشناسان اعزام شوند. ولی در حال حاضر، نه ادامه پلاسکو و نه پاساژ کویتی‌ها نیاز به تخریب ۱۰۰ درصدی دارد، مگر اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد.

وی همچنین از حجم آب جمع شده در زیر فونداسیون که نیروهای آتش‌نشانی تمام مدت برای اطفای آتش در محل می‌ریزند تا بتوانند فضا را خنک و آتش را مهار کنند ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانیم که این آب به کجا سرایت می‌کند و تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به همین خاطر به نیروهای انتظامی اعلام شده که از ورود افراد به داخل باقی‌مانده پلاسکو و کویتی‌ها تا اطلاع ثانوی جلوگیری کنند و بعد از اتمام عملیات، بررسی نهایی را انجام و گزارش آن را به ستاد بحران اعلام خواهیم کرد.

بازار داغ شایعات

خطیبی درباره اظهارات ضدونقیضی که درخصوص دریافت پیامک از سوی محبوس‌شدگان وجود دارد گفت: بازار شایعات در فضای مجازی بسیار داغ است. مردم شایعه‌سازی می‌کنند و در فضای مجازی هم دست‌به‌دست می‌چرخد و به منبع خبری تبدیل می‌شود. نمی‌دانیم که اصلا پیامکی در کار بوده است یا خیر و با وجود اینکه چهار روز به صورت تمام‌وقت در آنجا وقت سپری کردم، منبع خبری برای موضوع گرفتن پیامک پیدا نکردم. حتی بسیاری از افراد می‌گفتند که دستگاه زنده‌یاب پالس داده، در حالی که در آن شلوغی و سروصدا دستگاه زنده‌یاب نمی‌تواند امواج صدا را دریافت کند. حتی گفته می‌شد که به دیوار زده‌اند در حالی که از دیوار بتنی ۵۰ سانتی‌متری مابین پاساژ کویتی‌ها و پلاسکو صدا به گوش‌نمی‌رسد. به دلیل این شایعات اطلاع‌رسانی واحد و دقیق در رابطه با تعداد فوتی‌ها و مصدوم‌شدگان برعهده سخنگوی سازمان آتش‌نشانی است و اگر هم جایی اشتباه کرده، به‌صراحت اعلام کرده که گزارش قبلی ایراد داشته و آن را اصلاح کرده است.

آمادگی برای اجرای طرح جهادی بازرسی از ساختمان‌های ناایمن

خطیبی درباره برنامه سازمان نظام مهندسی تهران برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در ساختمان‌های بلندمرتبه گفت: بحث بلندمرتبه و کوتاه‌مرتبه مطرح نیست، ما ساختمان‌های متنوع و متفاوتی در تهران اعم ازساختمان‌های عمومی، تجاری، بلند، کوتاه و کوچک در شهر تهران ناایمن است. ما امروز به‌طور جدی این موضوع را اعلام می‌کنیم و یکی از دلایل اینکه می‌گوئیم یک فرد ذی‌صلاح باید ساخت‌وساز را انجام دهد، همین موضوع است.

خطیبی اظهار کرد: ساختمان پلاسکو با بیش از ۵۰ سال قدمت، در زمان خود با کیفیت خوبی ساخته شده و از سازه بسیار خوبی برخوردار بود. در سازمان نظام مهندسی مهندسان هم قسم شده‌اند تا در «طرح جهادی بازرسی از ساختمان‌های ناایمن» شرکت کنند و مالکان اگر بخواهند از ساختمان آن‌ها بازرسی شود، قطعا نظام مهندسی در خدمت آنها خواهد بود و می‌توانند با روابط عمومی سازمان تماس بگیرند و درخواست آن را بدهند.

وی در ادامه بیان کرد: چالش پیش‌رو در این زمینه این است که ما در سازمان نظام مهندسی حق ورود به منازل مردم برای بازرسی و بازبینی را ندارند و مردم، بهره‌برداران و مالکان باید مطالبه کنند. امیدواریم رسانه‌ها طرح جهادی سازمان نظام مهندسی در رابطه با بازرسی از ساختمان‌ها را به‌طور گسترده نشر دهند و نظام مهندسی با دسترسی به مهندسان مجرب و دارای صلاحیت برای این کار اعلام آمادگی می‌کند. در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم که حتی اگر نتوانستیم در ساختمان‌های زیادی حضور داشته باشیم، حداقل از ساختمان‌های عمومی بازدید کنیم و به عنوان بازوهای مشورتی به شهرداری و شورای شهر تهران و قوه قضائیه کمک کنیم.

منبع: سازه نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ بهمن ۹۵
1205 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0