علت حادثه پلاسکو از زبان عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران

سازه فولادی ساختمان پلاسکو عامل کاهش مقاومت آن در برابر حرارت

وقتی حرارت به 700 درجه سانتیگراد برسد، مقاومت فولاد 20 درصد می‌شود و مقاومت آن به شدت کاهش می‌یابد. باید اقدامات پیشگیری از حریق و مقاوم‌سازی در ساختمان‌های قدیمی صورت گیرد. سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت، طراحی، اجرا و نظارت در دوره ساخت، خدمات خود را به جامعه ارائه می‌دهد. هزینه تعمیر و تقویت ساختمان‌ها 10 درصد ارزش کل ساختمان است. متاسفانه دیدگاه مردم به بحث بازسازی تنها در بخش زیباسازی بنا و نازک کاری است. مبحث سوم مقررات ملی ساختمان درباره حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق است که نیاز به تأییدیه آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بلندمرتبه و نوساز دارد.


کد خبر: 6220 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ بهمن ۹۵ - ۲:۲۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مهدی روانشادنیا، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران، درباره علت ریزش پلاسکو بیان کرد: وقتی حرارت به ۷۰۰ درجه سانتیگراد برسد، مقاومت فولاد ۲۰ درصد می‌شود و در این شرایط قابل پیش‌بینی است که ساختمانی این چنینی با خطر ریزش مواجه شود. ساختمان پلاسکو، ساختمانی فلزی بود؛ رفتار فولاد در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد متفاوت می‌شود به گونه‌ای که اگر از این میزان دما عبور کند، مقاومت آن به شدت کاهش می‌یابد.سازه فولادی پلاسکو عامل کاهش مقاومت آن در برابر حرارت

سازه فولادی پلاسکو عامل کاهش مقاومت آن در برابر حرارت

سازه فولادی پلاسکو عامل کاهش مقاومت آن در برابر حرارت

سازه فولادی پلاسکو عامل کاهش مقاومت آن در برابر حرارت

وی اشاره کرد: برج‌های دوقلوی ۱۱ سپتامبر مانند پلاسکو سازه‌های فولادی بودند و نقطه ضعفی در حوزه پوشش ضد حریق داشتند.

در ادامه افزود: در ساختمان‌های قدیمی از مصالح بنایی که ۲۰ درصد در مقابل آتش مقاوم است استفاده می‌شد که باید برای مقاوم‌سازی فولاد از عایق‌های ضد حریق استفاده می‌کردند.

روانشادنیا تشریح کرد: ساختمان پلاسکو با زیر بنای حدود ۳۰ هزار متر مربع مقاوم‌سازی نشده بود و ساختمان‌هایی بیش از ۹ طبقه که از پوشش‌های ضد حریق استفاده نشده‌اند، فشار باعث ریزش بنا می‌شود.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: باید اقدامات پیشگیری از حریق و مقاوم‌سازی در ساختمان‌های قدیمی صورت گیرد. درساختمان‌های کنونی در دوره ساخت باید ضوابط مربوط به پیشگیری از حریق رعایت شود اما در ساختمان‌های با قدمت چندین دهه که مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده است باید اقدامات مقاوم‌سازی و پیشگیری از حوادث صورت گیرد.

وی بیان کرد: قوانین لازم برای مقاوم‌سازی از ساختمان‌های در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد. مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در مورد مقررات نگهداری ساختمان‌ها است که در آن عنوان شده است، برای ساختمان‌هایی مانند پلاسکو باید بازرسی سالانه از تجهیزات، نگهداری و … انجام شود و باید یک مسئول نگهداری از ساختمان وجود داشته باشد. این ساختمان در بحث نگهداری، تجهیزات و پیشگیری از اطفای حریق با مشکلاتی روبرو بوده است.

در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت، طراحی، اجرا و نظارت در دوره ساخت، خدمات خود را به جامعه ارائه می‌دهد و درباره ساختمان‌های درحال بهره‌برداری مسولیتی ندارد. مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی اگر نظری درباره ساختمان‌های در حال ساخت که ناظر آن هستند، دارند می‌توانند مشکلات را به سازمان نظام مهندسی اعلام کنند و نظام مهندسی به سازمان مرجع صدور پروانه صدور اعلام می‌ کند.

وی بیان کرد: در قانون مقرارات ملی ساختمان، مبحثی با عنوان تعمیر و تقویت سازه‌ها وجود دارد که به ارزیابی وضع موجود می‌پردازد و با توجه به ان تعمیر و تقویت سازه‌ها و مقاوم‌سازی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران اشاره کرد: در تهران ساختمان‌های زیادی احتیاج به تعمیر و تقویت دارد که در مقطعی دولت اقدام به تعمیر و تقویت مدارس کرد که باید مقاوم‌سازی به عموم ساختمان‌ها تسری پیدا کند.

روانشادنیا افزود: هزینه تعمیر و تقویت ساختمان‌ها ۱۰ درصد ارزش کل ساختمان است. در تمام نقاط مختلف دنیا ساختمان‌های در حال بهره‌برداری بیمه هستند و ساختمان‌هایی با قدمت بالا از پوشش‌های برای نوسازی و تعمیر در زمینه‌های سازه، تاسیسات، بازسازی و… استفاده می‌کنند. در مقاوم‌سازی ساختمان‌های مانند پلاسکو نیازی به تخریب بنا نیست و اگر همه ساختمان‌ها تنها ۱۰ درصد هزینه ساختمان را برای مقاوم‌سازی هزینه کنند از این اتفاقها صورت نمی‌گرفت.

روانشادنیا گفت: متاسفانه دیدگاه مردم به بحث بازسازی تنها در بخش زیباسازی بنا و نازک کاری است. ایمنی در برابر آتش درصد کوچکی از عدد تعمیر و تقویت سازه‌ای را شامل می‌شود و باید در استقرار سیستم اعلام حریق در این ساختمان‌ها مانعی وجود نداشته باشد و بهره‌برداران به این ظرفیت برسند تا هزینه را انجام دهند. ۴۰۰ ساختمان بزرگ مقیاس در تهران وجود دارد که اگر مقاوم‌سازی نشود امکان ریزش انها نیز وجود دارد.

روانشادنیا در ادامه گفت: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در سال ۹۲ تدوین شده و این مبحث درباره مراقبت و نگهداری ساختمان‌ها است. و تاکید کرد برای اجرایی شدن مبحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان باید بین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و وزارت کشور هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا در کلیه ساختمان‌های کشور مسئول نگهداری و سیستم بازرسی دوره‌ای داشته باشیم.

روانشادنیا بیان کرد: مبحث سوم مقررات ملی ساختمان درباره حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق است که نیاز به تأییدیه آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بلندمرتبه و نوساز دارد که باید به ساختمان‌های در حال بهره‌برداری تسری دهیم.

وی افزود: در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان علاوه بر بحث نگهداری ساختمان‌ها نکات مهمی ازجمله قابلیت دسترسی‌ها در زمان بحران، امدادرسانی مطرح شده است و به خوبی در مقررات ملی ساختمان دیده شده است. در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بیش از ۵ طبقه در شهر تهران به صورت نظارتی تأییدیه ساختمان‌های ساخته شده را صادر می‌کند که این موضوع باید به کلیه ساختمان‌ها تسری پیدا کند.

روانشادنیا در ادامه اشاره کرد: در اینده باید دیدگاهمان افزایش عمر ساختمان‌ها باشد. با استفاده از افراد دارای صلاحیت در زمان ساخت ایمنی و عمر ساختمان‌ها را افزایش دهیم. ساختمان پلاسکو با قدمت بیش از ۵۵ سال و سازه فولادی به مدت ۳۰ سال یکی از ساختمان‌های بلند مرتبه تهران بود، ساختمان پلاسکو که کاربری تجاری دارد از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت است.

منبع: خبرگزاری صدا  سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ بهمن ۹۵
1175 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0