ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه در صحن علنی شورای شهر مهرداد خواجه پور

ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه در صحن علنی شورای شهر

عصر ۲شنبه شانزدهم مهرماه نمایندگان سازمان،  مهرداد خواجه‌پور _ دبیر هیئت رئیسه سازمان، علی رضا حکمت‌آرا _ ریاست گروه تخصصی عمران سازمان، امیر تابع‌بردبار و علی رضا میرزایی سرپرست و کارشناس دفتر ترویج و تحقیق مقررات ملی سازمان با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه پرداختند.

کد خبر: 970725015 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷ - ۷:۴۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس،عصر ۲شنبه شانزدهم مهرماه نمایندگان سازمان،  مهرداد خواجه‌پور _ دبیر هیئت رئیسه سازمان، علی رضا حکمت‌آرا _ ریاست گروه تخصصی عمران سازمان، امیر تابع‌بردبار و علی رضا میرزایی سرپرست و کارشناس دفتر ترویج و تحقیق مقررات ملی سازمان با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه پرداختند.

ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه در صحن علنی شورای شهر

ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه در صحن علنی شورای شهر

ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه در صحن  علنی شورای شهر

مهرداد خواجه پور در آغاز بعد از ارائه گزارش بازدید سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس از زلزله کرمانشاه، با اشاره به اینکه تمام کارهای ما در زمینه زلزله واکنشی بوده نه کنشی، عنوان داشت: متاسفانه با توجه به تجربیات سال ‌های اخیر، در صورت بروز زلزله به هیچ وجه امکان دسترسی به عمق منطقه وجود ندارد. وی نسبت به شناسایی نقاط حادثه خیز و ایجاد مناطق امن در آن ‌ها جهت مدیریت بحران تأکید کرد. وی همچنین تعیین حرائم گسل ‌های شیراز را یکی از موارد خیلی مهم در راستای کاهش مشکلات دانست.
خواجه پور گفت: به علت عدم تعیین حرائم این گسلها، ساخت و ساز در مجاور شیراز ادامه یافته و شهرداری باید هرچه سریع تر نسبت به این مهم اقدام کند.
وی ضمن انتقاد از شهرداری بابت عدم الزام مردم به استفاده از ظرفیت خدمات مهندسی بطور کامل و حذف سازندگان ذیصلاح از چرخه ساخت و ساز، ورود افراد بدون صلاحیت به صنعت ساخت و ساز و عدم نظارت بر کیفیت مصالح ارائه گردیده در بازار را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: ورود افراد بدون صلاحیت در صنعت ساختمان باید جرم تلقی گردد.
عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس ادامه داد: نحوه موضعگیری ‌های کمیسیون ماده صد و نظارت بر آرای صادره توسط این کمیسیون می‌ تواند از بروز نابسامانی ‌ها در ساخت و ساز جلوگیری کند.
وی در ادامه از افزایش پنجاه برابری زمین لرزه های بالای شش ریشتر در کشور طی یک سال گذشته (نسب به یک دوره ده ساله در گذشته) خبر داد و خاطر نشان ساخت: هفت زمبن لرزه بالای شش ریشتر در فارس (در صد سال گذشته) نشان می ‌دهد که این استان یکی از زلزله خیزترین مناطق کشور است و باید قبل از وقوع حادثه در راستای ایمن سازی شهرها و مناطق مختلف اقدام کرد.
خواحه پور همچنین به میزان خسارات در بیمارستانها و مراکز درمانی در زمین لرزه کرمانشاه و مدارس تخریب شده در این زلزله اشاره کرد و افزود: باید دید آیا بیمارستانهای بزرگی مانند نمازی و … در صورت بروز اتفاقی مشابه توان خدمت رسانی بی وقفه دارند یا خیر؟
وی، استفاده از منازل مسکونی بعنوان مدارس غیرانتفاعی را یکی از چالش ‌های بزرگ پیش روی شهر عنوان کرد و افزود: اگرچه ساخت مدارس در فارس از کیفیت مناسبی برخوردار است ولی تغییر کاربری منازل فرسوده به آموزشی از طرف مدارس غیرانتفاعی چالش بزرگی است که در صورت بروز زمیت لرزه می ‌تواند به فاجعه ای بزرگ تبدیل گردد.

ارائه گزارش بازدید از مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه در صحن علنی شورای شهر

وی، تعیین طرح جامع مدیریت بحران شهری، جلوگیری از ورود افراد بدون صلاحیت به صنعت ساخت و ساز، ایجاد اتاق فکر از طرف شهرداری با همکاری ارگان‌ های ذی ربط، تعیین حریم گسل ‌های شیراز، جلوگیری از تولید و توزیع مصالح ساختمانی بدون کیفیت و ارتقای آگاهی مالکین و کارفرمایان را از جمله راه کارهای پیشنهادی برای جلوگیری از تشدید بحران در وقایع این چنینی ذکر کرد.
علی رضا حکمت‌آرا، ریاست گروه تخصصی عمران سازمان با ارائه تصاویری از تخریب ‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای در زمین لرزه کرمانشاه، به علل این تخریب‌ ها از جمله ضعف ‌ها و ابهامات مقررات ملی و آیین‌ نامه‌های داخلی، عدم دقت در کنترل ضوابط و مقررات توسط دستگاه‌ های ذیربط و ضعف در خدمات مهندسی در زمینه‌ های طراحی، نظارت و اجرا اشاره کرد و خواستار همکاری ارگان ‌های مربوط در راستای حل این مسائل شد.
ریاست گروه تخصصی عمران سازمان به توانمندی این گروه با در اختیار داشتن حدود ۱۰۰ نفر از متخصصین باتجربه حرفه‌مند و اساتید دانشگاه در کمیته‌های فنی ۷‌گانه اشاره کرد و توضیحاتی درمورد چند سال اخیر در زمینه ارائه مشاوره به دستگاه ‌های ذی‌ ربط از جمله معاونت فنی شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و شورای فنی استان ارائه کرد و در انتها برای افزایش همکاری‌ ها برای بهبود کیفیت ساخت و ساز اعلام آمادگی کرد.
امیر تابع‌بردبار نیز در پنجاه و هفتمین نشست علنی شورای شهر ضمن اشاره به قانون و وظیفه شورای اسلامی شهرها در مقاوم‌ سازی ساختمان ‌ها، اظهار داشت: حوادث پیچیدگی خاص خود را دارند و در صورت عدم آمادگی زمان پاسخگویی درست به بحران در زمان طلایی از دست می ‌رود.
سرپرست دفتر ترویج و تحقیق مقررات ملی سازمان بروز حوادثی مانند سیل، زمین لرزه، رانش زمین و حریق را در استان فارس دارای اولویت دانست و پیشنهاد تشکیل کارگروه بحران در استان و شهر شیراز را ذکر کرد و با نمایش چارت به تشریح کمیته پیشنهادی مدیریت و سیاست‌گذاری بحران پرداخت.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی مکانیک

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ مهر ۹۷
1428 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0