تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد:

تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در باره برگزار نشدن نشست این کمیسیون برای بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: به علت این که قرار شد سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در نشست های مشترک به یک نتیجه واحد در این رابطه برسند، این موضوع در دستور کار کمیسیون عمران قرار نگرفت.

کد خبر: 970331004 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ - ۱۲:۵۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در باره برگزار نشدن نشست این کمیسیون برای بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: به علت این که قرار شد سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در نشست های مشترک به یک نتیجه واحد در این رابطه برسند، این موضوع در دستور کار کمیسیون عمران قرار نگرفت.

تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی

تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی

تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون  نظام مهندسی/ چگونگی هزینه کرد میلیاردها تومان پول در نظام مهندسی شفاف نیست

سید احسن علوی گفت: از آن جا که مقرر گردیده سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی بررسیهای بیش تری را برای حل و فصل اختلافات موجود انجام دهند و به یک نتیجه واحد برسند، بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در موعد مقرر در دستور کار کمیسیون عمران قرار نگرفت.
وی ادامه داد: شاید نتوان به شکل دقیق در مورد زمان بررسی اصلاح این قانون اظهار نظر کرد ولی از آن جا که موضوع بسیار مهمی است، حتما در هفته های آتی در دستور کار کمیسیون عمران قرار خواهد گرفت.
علوی اظهار داشت: یک نظر این است که قانون نظام مهندسی و قانون نظام فنی و اجرایی یکی شود و در بحثهایی که در کمیسیون عمران مجلس مطرح گردید، اغلب اعضای این کمیسیون موافق بودند که این دو نظام با هم یکی شوند که هم در گرداوری آیین نامه‌ ها و دستورالعمل‌ ها مشکلی پیش نیاید و هم در اجرا یکی باشند که ناهماهنگی بین این دو ایجاد نگردد.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با عنوان این که در نشست های گذشته کمیسیون عمران مجلس، اخوندی به شکل مستند تغییرهای موجود در قانون نظام مهندسی ساختمان را تشریح کرد، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی به شکل مستند مساله را موشکافی کرد و استدلالش این بود که وزیر قبلی مقداری دست سازمان نظام مهندسی را در دریافت پنج درصد از حق نظارت مهندسان ناظر باز گذاشته و حالا وزیر فعلی این اجازه را دارد که نظارت فائقه داشته باشد و در این کارها ذیمدخل باشد که البته این استدلالهای وزیر درست بنظر می‌ رسد.

تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی

وی تصریح کرد: در باره قانون نظام مهندسی مقداری این نگاه وجود دارد که شاید حق به حق دار نرسیده و باید سیستمی در سازمان نظام مهندسی حاکم گردد که حق به حق دار برسد. بنظر می ‌رسد که در سیستم نظام مهندسی و هم چنین شهرداری‌ ها برخی فرآیندها بدرستی اجرا نمی گردد و کارها در قدرت یک عده خاصی است و بنابراین وزیر می ‌خواهد این وضعیت را نظام ‌مند کند و شرایط به گونه‌ ای گردد که هر کسی به حق و حقوق خود برسد.
این نماینده مجلس با عنوان این که یکی دیگر از استدلال های وزیر راه و شهرسازی در باره نحوه و چگونگی اخذ پنج درصد از حق نظارت مهندسان است، اظهار داشت: این سوالات مطرح است که پولی نظام مهندسی از این بابت می ‌گیرد و مبلغ آن سالانه میلیاردها تومان می ‌شود، دست چه کسی است و به جیب چه کسی می‌ رود و بنابراین چگونگی هزینه کرد این پول شفاف نیست.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت در مورد چگونگی هزینه کرد این پول در نظام مهندسی، گفت: استدلال عباس آخوندی هم اینست که در این سازمان هر کسی برای خودش حق و حقوقی دارد و باید در این نظام به حق خود برسد و شفافیت تنها راهی است که می ‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.
علوی خاطر نشان کرد: در عین حال که قاعدتا نظام مهندسی باید استقلالی هم داشته باشد، ولی باید این اصلاح و شفافیت به گونه ‌ای ایجاد گردد که حتی اگر قرار شد هم چنان نظام مهندسی پنج درصد از حق نظارت مهندسان را بگیرد، مشخص باشد که این پول بابت چه چیزی هزینه می‌ شود و به کجا می‌ رود.

منبع : اقتصاد آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ۹۷

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۷
819 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0