رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز

سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیمات مدیریت شهری مغفول مانده

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز گفت: در خصوص اینکه شورای شهر کرج از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمک بگیرند تفاهمنامه هایی به امضا رسیده. علی رغم پیگیری ها و درخواست هایی که از جانب ما ابلاغ شده، متاسفانه تا کنون هیچ نقش به ما داده نشده و نظری نیز از ما پرسش ننموده اند که بنظر می رسد عدم هماهنگی میان دستگاه ها وجود دارد.

کد خبر: 10056 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ فروردین ۹۶ - ۲:۲۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،محمد قنبری رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در خصوص مقاوم سازی ساختمان ها در بحث زلزله عنوان کرد: با توجه به این که استان البرز یکی از کانون هایی است که روی گسل زلزله قرار دارد، متاسفانه برخی از مناطق مانند حسن آباد در زمان وقوع زلزله ساختمان های منطقه بگونه ای است که راهی جهت امداد رسانی وجود ندارد.سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیمات مدیریت شهری مغفول مانده

سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیمات مدیریت شهری مغفول مانده

سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیمات مدیریت شهری مغفول مانده

سازمان نظام مهندسی ساختمان در تصمیمات مدیریت شهری مغفول مانده

وی افزود: بهرحال اتفاقات اینچنین بی شک اتفاقات بزرگ و غیر قابل جبرانی خواهد بود. چرا که واقعه پلاسکو نشان داد که ما امکانات قابل بحثی نداریم و هر آن امکان این را دارد که، اتفاقی اینچنین در منطقه دیگری از کشور نیز بیافتد.

قنبری با بیان این موضوع که اصول شهرسازی رعایت نشده تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که هیچ انسانی با انسان دیگر در منطقه دیگری تفاوت ندارد. کسی که در نظرآباد زندگی می کند با کسی که در منطقه عظیمیه زندگی می کند از حیث حق رعایت اصول ایمنی ساختمان فرقی ندارد و باید احساس ایمنی ساختمان را بطور ملموس حس نمایند. هر چند شاید گفته شهردار مبنی بر این که در برخی مناطق قیمت ساخت و سازپایین تر و ملک ارزانتر است، اما کل مجموعه ای مهندسی خدمات که می گیرد ۴درصد هزینه ای ساخت در هر متر مربع است.

وی با اشاره به این که، یک مقنی درآمدی بیشتر از درآمد مهندس برق دارد گفت: من از این موضوع واقعا گله مند هستم ومتاسفانه ما این را نمی بینیم که یک مهندس برق بابت کار خود در یک ساختمان می بایست پنج سال و یا ده سال تعهد داشته باشد اما یک مقنی تنها کارش این است که یک چاه حفر کند وبرود و هیچ تعهد دیگری نسبت به موضوع ندارد. باید نگاه خودمان را در این موضوع قوی و بازتر نماییم.

اولویت و مبنا برای ما کسی است که در ساختمانی قرار است زندگی کند یا بنوعی مصرف کننده در این حوزه است،مطلبی بود که قنبری به آن پرداخت و افزود: مصرف کننده ساختمان حق و حقوقی دارد که باید رعایت این حق و حقوق شود. تا جایی هم که در توان داشتیم به مهندسان این موضوع را گوشزد کرده ایم .

وی خاطرنشان کرد: در هر صنفی امکان تخلف وجود دارد اما به جد می گویم که، درصد تخلف میان مهندسان ما بسیار پایین است و همه توجیه به مسائل حقوقی شده اند و بنده از آنان بنابر گزارشات شان دفاع می کنم. چرا که عملکرد سازمان عملکرد موفقی بوده است.

قنبری در بخش دیگری به کمیسیون ماده صد اشاره کرد و عنوان نمود: کمیسیون ماده صد هیچ ارتباطی با ما ندارد، برگرفته از قانون است و توسط شهرداری امضا، مدیریت و اجرا می شود. یک بخش منابع درآمدی شهرداری نیز توسط ماده صد تامین می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر موضوع تغییر نگاه به ماده صد یادآور شد: باید نگاه ها به ماده صد عوض شود. مادامی که نگاه درآمدی تغییر نکند ماده صد به همین شیوه ادامه پیدا می کند وتخلفات ادامه دار خواهد بود.

ترافیک، محور دیگر سخنان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بود که در این رابطه اظهار داشت: درصد رشد جمعیت در البرز رو به افزایش است و نسبت به کل کشور از میزان بالایی برخوردار است و با خود مشکلاتی را به همراه دارد. در این راستا ما خواهش کردیم در پروژه هایی که در حال احداث و اجرا است نظر ما را نیز لحاظ کنند. چرا که دست سازمان پر است بدلیل واحدهای پژوهشی که در سازمان داریم می توانند بازوی مکملی برای شهرداری و شورای شهر باشند.

وی تاکید کرد: هر چند در این خصوص تفاهمنامه هایی نیز به امضا رسیده که شورای شهر از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمک بگیرند. علی رغم پیگیری ها و درخواست هایی که از جانب ما ابلاغ شده، متاسفانه تا کنون هیچ نقش به ما نداده اند و نظری نیز از ما پرسش ننموده اند که بنظر می رسد عدم هماهنگی میان دستگاه ها وجود دارد.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث مربوط به تجاری سازی های مهرشهربود که قنبری به آن پرداخت و تاکید کرد: در بحث تجاری سازی منطقه مهرشهرهمه معضلات برمی گردد به ماده صد . باز هم می گویم تا نگاه عوض نشود تخلف را لمس خواهیم کرد. بهر حال باید فرهنگ سازی نمود.

وی با بیان این که مالک را رها کرده ایم و به دیگران چسبیده ایم اذعان داشت: در دیدار با استاندار، ایشان حرف قشنگی زدند، عنوان کردند ما، مالک را رها کرده ایم و تشویق هم می کنیم .۹۹درصد پروانه هایی که کسب می شود متاسفانه آن چیزی که قرار بوده است ساخته شود، ساخته نمی شود.اولین متخلف سازنده است باید جرم شناسی نماییم .ناظر کارش نظارت است وظیفه اش جلوگیری از کار نیست بلکه گزارش کار است که در این راستا ۸۵درصد گزارشاتشان درست ارائه می گردد.

قنبری خاطرنشان کرد: باید نگاه به ماده صد تغییر کند. نگاه به کمیسیون ماده صد باید نگاهی کارشناسانه باشد. ساختمانی که شهرداری از آن حمایت نکرده نباید روی آن طرح داد.بنظر شما چه کسی باید جلوی این معضلات را بگیرد؟ مهندس موظف به جلوگیری است؟ جواب مشخص است. در بحث ماده صد برای ما دعوتنامه می فرستند اما علنا ما حق رای نداریم. متاسفانه زمان تصمیم گیری اصلا نظر سازمان را پرسش نمی کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش دیگری به اصول شهرسازی در کرج و بافت های فرسوده اشاره داشت و تصریح نمود: کرج یک شهر نوپا می باشد و قدمتش به حدود ۴۰ سال می رسد. که ناگهان دهکده های کرج با هجوم جمعیت تبدیل به شهر شد. و ناگفته نماند با این تفاسیر بافت های فرسوده زیادی نیز دارد.

احیای بافت های فرسوده در دستور کار شهرداری و استانداری مطلبی بود که قنبری روی آن تاکید داشت و افزود: احیای بافت های فرسوده از جمله موضوعاتی است که استانداری و شهرداری روی آن تاکید بسیار دارند. تخصیصات ویژه ای نیز از جانب ما صورت گرفته که سازنده رغبت به بازسازی داشته باشد. اما متاسفانه کشوربا بحث رکود اقتصادی مواجه شده است که در این خصوص مالک خیلی رغبت به ساخت وساز ندارد.

بحث شناسنامه ساختمان نیز از جمله موارد بود که رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن اشاره داشت و خاطرنشان کرد: حدود یک سال است که در حال اجرا می باشد و دادستان نیز روی این موضوع تاکید فراوان دارد .

 

منبع: شعار سال

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ فروردین ۹۶
1203 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0