توضیحات
جزوه موتور القایی
موتور القایی، نوعی موتور جریان متناوب (AC) غیرهمزمان (آسنکرون) است که توان مورد نیاز در قسمت متحرک (روتور) آن از القای الکترومغناطیسی تأمین می گردد. موتورهای القایی از پرکاربردترین موتورهایی هستند که در سامانه های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی به کار گرفته می شوند.
آزمون نظام مهندسی برق الکترونیک
جزوه نظام مهندسی برق pdf
برای مشاور تماس بگیرید: ۰۲۱۶۶۴۰۴۱۸۶
مزایا و معایب موتورهای القایی سه فاز
نحوه کار موتور القایی
تئوری میدان گردان
تحلیل رفتار موتور القایی سه فاز
مدار معادل کلی در موتور القایی و سادهسازی آن
محاسبه پارامترهای موتور القایی
توان و گشتاور در موتور القایی
گشتاور ماکزیمم
راه اندازی موتور القایی با رتور سیم پیچی شده
راه اندازی موتور القایی قفس سنجابی
موتورهای القایی از نوع شیار عمیق
موتورهای القایی از نوع ۲ قفسه ای
کلاس های مختلف موتورهای القایی
حل مسئله
موتورهای القایی یا اسنکرون را در واقع ترانسفور ماتور گردان هم می نامند، علت این مقایسه شباهت زیاد کار این الکتروموتور با ترانسفورماتور است که هر دو طبق القا کار می کنند و با تفاوت که روتور در ان اتصال کوتاه شده و سبب چرخش روتور می گردد.
طراحی ساده و عملکرد پایدار، بهای ارزان، هزینه نگه داری کم و اتصال آسان و کامل به یک منبع برق AC (تکفاز و سهفاز) برتری های بنیادی موتورهای القایی هستند. انواع گوناگونی از موتورهای القایی برای کاربردهای گوناگون در بازار هست. با این که طراحی موتورهای القایی آسان تر از موتورهای DC است، کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی نیازمند درک ژرفتر از عملکرد و طراحی و ساخت این نوع موتورهاست.
یک موتور الکتریکی در روتور خود انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. برای تأمین توان مورد نیاز روتور راه های گوناگونی وجود دارد. در موتور DC توان آرمیچر مستقیماً به وسیله یک منبع جریان مستقیم تأمین می شود، در حالی که در موتور القایی این توان از استاتور در روتور القا می شود. موتورهای القایی را به دلیل شباهت زیاد به ترانسفورماتور، ترانسفورماتور دوار نیز می نامند چرا که استاتور این موتورها از نظر عملکرد شباهت زیادی به سیم پیچ اولیه و روتور آن ها به سیم پیچ ثانویه ترانس دارد. از موتورهای القایی به ویژه موتورهای القایی سهفاز بهطور گستردهای در صنعت استفاده می گردد.
قدرت بالا، ساختار ساده و بینیاز بودن از جاروبک ها (که به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارند) و قابلیت بالای موتورهای القایی برای کنترل سرعت از جمله دلایل استفاده از آن هاست.
موتورهای القایی یا اسنکرون را در واقع ترانسفور ماتور گردان هم می نامند، علت این مقایسه شباهت زیاد کار این الکتروموتور با ترانسفورماتور است که هر دو طبق القا کار می کنند و با تفاوت که روتور در ان اتصال کوتاه شده و سبب چرخش روتور می گردد.
طراحی ساده و عملکرد پایدار، بهای ارزان، هزینه نگه داری کم و اتصال آسان و کامل به یک منبع برق AC (تکفاز و سهفاز) برتری های بنیادی موتورهای القایی هستند. انواع گوناگونی از موتورهای القایی برای کاربردهای گوناگون در بازار هست. با این که طراحی موتورهای القایی آسان تر از موتورهای DC است، کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی نیازمند درک ژرفتر از عملکرد و طراحی و ساخت این نوع موتورهاست.
یک موتور الکتریکی در روتور خود انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. برای تأمین توان مورد نیاز روتور راه های گوناگونی وجود دارد. در موتور DC توان آرمیچر مستقیماً به وسیله یک منبع جریان مستقیم تأمین می شود، در حالی که در موتور القایی این توان از استاتور در روتور القا می شود. موتورهای القایی را به دلیل شباهت زیاد به ترانسفورماتور، ترانسفورماتور دوار نیز می نامند چرا که استاتور این موتورها از نظر عملکرد شباهت زیادی به سیم پیچ اولیه و روتور آن ها به سیم پیچ ثانویه ترانس دارد. از موتورهای القایی به ویژه موتورهای القایی سهفاز بهطور گستردهای در صنعت استفاده می گردد.
قدرت بالا، ساختار ساده و بینیاز بودن از جاروبک ها (که به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارند) و قابلیت بالای موتورهای القایی برای کنترل سرعت از جمله دلایل استفاده از آن هاست.