0 تومان 0نمایش سبدخرید
جزئیات محصول کد محصول : ( FBL00083 )

جزوه دستورالعمل اجرای سیستم زمین در ساختمانها

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۹۸ تعداد بازدید: 1561 امتیاز محصول:

عنوان: جزوه دستورالعمل اجرای سیستم زمین در ساختمانها

ویژه رشته: برق

نوع محصول: جزوه

تعداد صفحات: 17

نویسنده: سلیمان شیرزادی

سال چاپ: 1395

نحوه ارسال: دانلودی

کد محصول: FBL00083

قیمت (تومان): رایگان!

توضیحات

جزوه دستورالعمل اجرای سیستم زمین در ساختمانها

 

خصوصیات سیستم اتصال زمین باید از طرفی با الزامات حفاظتی سیستم و از طرف دیگر با مقررات ایمنی در برابر برق گرفتگی در اثر تماس غیرمستقیم، مطابقت داشته باشد. در ایجاد سیستم اتصال زمین از دیدگاه مقررات ملی ساختمان سه هدف زیر مورد توجه قرار می گیرد:

تامین امنیت در برابر برق گرفتگی انسان یا سایر موجودات زنده در زمان بهره برداری از سیستم الکتریکی

عایق بندی سیستم یا ایجاد مسیری برای جریان های اتصال کوتاه جهت عملکرد به موقع لوازم حفاظتی

تامین اجتماعی سازگاری الکترومغناطیسی در موارد لازم

[/infobox]

نظام مهندسی برق مخابرات

آزمون نظام مهندسی برق قدرت

close

برای مشاور تماس بگیرید: ۰۲۱۶۶۴۰۴۱۸۶

سرفصلها

 

انواع الکترودهای زمین

الکترودهای قائم

الکترودهای افقی

الکترودهای صفحه‌ای

الکترود بتون مسلح در شالوده ساختمان

دریچه بازدید

تزریق رطوبت

الکترود ساده و اساسی

انواع دیگر الکترود اساسی

الکترود اساسی به صورت الکترودهای قائم موازی

الکترود اساسی با استفاده از الکترود افقی

الکترولیت ها

 

آنچه به آن مسلط می شوید

مقاومت الکتریکی الکترود زمین به عوامل فراوان و مخصوصاً به مقاومت ویژه خاک، ابعاد و شکل الکترو بستگی دارد. برای حجم معینی از فلز الکترود یکی از ابعاد الکترود بزرگتر از دو بار دیگر بوده و تماس الکترود در این بعد با خاک بیشتر باشد، مقاومت الکتریکی نسبت به جرم کلی زمین کمتر خواهد شد. بنابراین یک الکترود میله ای یا تسمه ای که به صورت قائم یا افقی نصب شده باشد، نسبت به الکترود صفحه‌ای ارجحیت محیط دارد. در نتیجه الکترود صفحه ای غیر اقتصادی ترین الکترودها است. امروزه در اغلب کشورها استفاده از بتن مسلح در شالوده ساختمان همراه با الکترودهای های متعدد موازی، پرطرفدارترین و اقتصادی ترین روش های اجرای سیستم زمین محسوب می‌شوند. به همین دلیل استفاده از واژه چاه ارت امروزه دیگر جامعیت لازم را ندارد و بایستی از عبارت صحیح سیستم اتصال زمین استفاده گردد.

با توجه به اقلیم خشک بسیاری از نقاط ایران، اغلب خاک محل به خودی خود دارای کیفیت الکتریکی کافی نیست. به همین دلیل برای کم کردن مقاومت الکترود زمین در این موارد، می‌توان نسبت به تعویض خاک اطراف الکترال و جایگزین کردن با الکترولیت های دارای کیفیت الکتریکی خوب و پایدارتر اقدام نمود.

این الکترولیت عبارتند از:

بنتوییت

بتن معمولی

بتن هادی

سایر مواد کاهنده حایز شرایط استاندارد

در گذشته از مخلوط زغال و نمک به عنوان الکترولیت استفاده می شد. امروزه با توجه به مضرات شناخته شده این الکترولیت، به ویژه به لحاظ ایجاد خوردگی، در کاربردهایی مانند برق ساختمان که دوام طولانی سیستم زمین مورد نظر می باشد، کاربرد آن منسوخ شده است. متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌شود برخی افراد سودجو در تولید الکترولیت هایی مانند بنتوییت لیز برای کاهش مصنوعی و موقتی مقاومت مخصوص اقدام به افزودن نمک می کند که همان زیان ها را در پی دارد به همین دلیل اطمینان از کیفیت الکترولیت در اجرای سیستم اتصال زمین و به دست آمدن نتیجه مورد نظر، بسیار مهم است.

به دلیل مشابه، نصب الکترود زمین در چاه آب، چاه فاضلاب و خاک دستی ممنوع است و امکان نصب در صورت امکان نباید در حوزه نفوذ پساب فاضلاب قرار گیرد. در هر صورت محل نصب الکترود باید طوری انتخاب شود که شهر فاضلاب یا آب در حوزه ولتاژ آن قرار نگیرد.

اگر چاه آبی از قبل در محل موجود بوده باشد، به شرط آن که از این پس به منظور این غیر از اتصال زمین الکتریکی استفاده نشود می‌توان آن را جهت احداث الکترود زمین به کار برد.

قرار گرفتن الکترودهای اتصال زمین در مجاورت تاسیسات مکانیکی و اجزای فلزی مفهوم شده در خاک و هم بندی آنها اجتناب ناپذیر است. جهت جلوگیری از تشکیل پیل الکتروشیمیایی توصیه می گردد ضمن رعایت به فاصله مناسبی بین الکترود با این اجزا، نکات مهم به انتخاب نوع فلز الکترو رعایت گردد.

با توجه به آنکه وجود رطوبت در خاک ساعت معینی بوده است و به ازای مقادیر بیش از آن، ممکن است منجر به شکسته شدن املاح مفید خاک و ضعیف شدن هدایت الکتریکی آن شود. زمین های اشباع و یا مملو از آب، بستر رودخانه‌ها، مسیل ها، مسیر عبور آب‌های جاری و زیرزمینی و مانند آن برای احداث الکترودهای اقتصاد زمین مناسب نیستند. در صورت اجبار به احداث الکترود در این زمین ‌ها، باید تمهیدات ویژه برای جلوگیری از شسته شدن خاک اطراف الکترود و هر نوع آسیب احتمالی به اجزای سیستم زمین، اندیشیده شود.

۶ اردیبهشت ۹۸
1561 بازدید
0
امتیاز به این خبر:
0 0

نظر خود را بگذارید