ممنوعیت انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالکان مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی

ممنوعیت انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالکان

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی از ابلاغ شیوه نامه‌ها و بخش‌نامه‌های جدید در حوزه نظام مهندسی ساختمان خبر داد و افزود: از این پس انتخاب مهندسان ناظر توسط مالکان ممنوع است.

کد خبر: 980212005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸ - ۹:۴۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی از ابلاغ شیوه نامه‌ها و بخش‌نامه‌های جدید در حوزه نظام مهندسی ساختمان خبر داد و افزود: از این پس انتخاب مهندسان ناظر توسط مالکان ممنوع است.

ممنوعیت انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالکان

ممنوعیت انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالکان

انتخاب مهندس ناظر ساختمان  توسط مالکان ممنوع گردید/تغییرات جدید در حق الزحمه‌ها

منصور نویریان، در باره بخش‌نامه‌های جدید ابلاغی به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: اواخر سال نود و شش با توجه به یکسری مشکلات و بعضاً تخلفاتی که در برخی از سازمان‌ های نظام مهندسی استان ‌ها رخ داده بود، وزارت راه و شهرسازی وقت تصمیم می‌ گیرد، شیوه‌نامه‌ای را ابلاغ و در آن شیوه‌نامه ۲ موضوع مهم مطرح و ابلاغ می گردد.
نویریان ادامه داد: نخستین موضوع مهم ارجاع کار در بخش مهندسین ناظر این بود که از سازمان ‌های نظام مهندسی گرفته می ‌شود و به مالک و کارفرما سپرده می‌ شود، یعنی مالک و کارفرما اختیار پیدا می ‌کنند که ناظر را انتخاب کنند.
وی افزود: موضوع دوم این بود که به هر حال طبق قانون سازمان‌ های نظام مهندسی درصدی از حق‌الزحمه نظارت را بابت هزینه‌هایی که براساس قانون به عهده آنها بوده است دریافت می ‌کردند که متأسفانه در این شیوه‌نامه این درصد را هم حذف کرده بودند.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این دو موضوع شروع یکسری کشمکش و اختلافات بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ‌های نظام مهندسی و حتی وزارت کشور می ‌شود و عملاً در طول سال نود و هفت این کشمکش ‌ها ادامه پیدا می‌کند و با تغییر مدیریتی که در وزارت راه و شهرسازی رخ می ‌دهد. یک آسیب‌شناسی روی موضوع انجام می‌شود و با خبرگان و سازندگان، مهندسان و ذینفعان مشورت می ‌شود.
نویریان مطرح کرد: وزارت راه و شهرسازی در نهایت طبق این مشورت‌ها و با توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های موجود یک اصلاحیه‌ای را تنظیم می‌ کند که این اصلاحیه بعد از اخذ مجوز از وزیر راه و شهرسازی امروز به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ ها ابلاغ گردید.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این ابلاغیه همان اصلاحیه شیوه‌نامه تبصره دوم ماده چهارده آیین‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان‌ است و آن شیوه‌نامه‌ای که قبلاً ابلاغ شده بود، روی آن شیوه‌نامه اصلاحیه‌ای زده شد.

ممنوعیت انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالکان

وی گفت: این اصلاحیه «ارجاع کار» به مهندسان ناظر را مجدداً به سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان البته برای شروطی برمی‌گرداند، یعنی شرط اصلی اینست که باید همکاران در سازمان‌ های نظام مهندسی کار را به ترتیب یعنی اول به همه اعضای سازمان نظام مهندسی یک کار توزیع گردد و بعد از آن کار دوم بعد از این که در صف قرار گرفتند به آن ها ارجاع گردد و گزارش ارجاع را بصورت ماهانه به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهند کرد.
نویریان یاد آور شد: شاید مهم‌ترین تصمیمی که گرفته شده است این است که ظرف سه ماه یک سامانه واحد برای ارجاع کار مهندسان توسط شورای مرکزی نظام مهندسی تهیه گردد و با این سامانه خیال همه از عدالت و شفافیت راحت گردد. تا زمان این سه ماه چون خیلی از سازمان‌ های نظام مهندسی سامانه‌های خوبی داشتند، می‌ توانند از همان سیستم استفاده کنند تا این سامانه مرکزی تهیه گردد و طبق آن اساس یک وحدت رویه‌ای برقرار گردد.
*تغییر در حق الزحمه مهندسان
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی افزود: بخشنامه دیگر این است که آن درصدی که باید براساس ماده سی و هفت طبق قانون به نظام مهندسی داده می‌ شد، مجدداً البته بصورت پلکانی برقرار گردید.
وی ادامه داد: ساختمان ‌های «الف و ب» که همان سقف پنج درصد را می‌ توانند سازمان ‌های نظام مهندسی بابت هزینه‌ های خود برداشت کنند و در ساختمان‌ های گروه «ج» که ساختمان ‌های متوسط هستند این عدد حق‌الزحمه مهندسی چهار درصد می‌شود و نهایتاً در ساختمان ‌های گروه «د» این حق‌الزحمه به سه درصد می‌ رسد.
نویریان اظهار داشت: بنابراین موضوع و رویکردی که در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیگیری می ‌گردد، در وهله اول، حفظ سرمایه مردم و رضایت‌مندی مردم است تا یک ساختمان به شکل استاندارد ساخته و خریداری گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اردیبهشت ۹۸
548 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0