صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان

صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان

صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان ، ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه وجود دارد که نیازمند تقویت مهارت مهندسان و تسهیل ضمانت‌نامه‌ها است

کد خبر: 991213004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹ - ۹:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان ، ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه وجود دارد که نیازمند تقویت مهارت مهندسان و تسهیل ضمانت‌نامه‌ها است

صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان

صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان استان زنجان
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان بیان داشت:
صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بالقوه اشتغال مهندسان زنجانی
یحیی نصیرا ادامه داد: ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه وجود دارد که نیازمند تقویت مهارت مهندسان و تسهیل ضمانت‌نامه‌ها است.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان بیش از شش هزار عضو دارد و از آن جایی که نیروی انسانی یکی از مولفه‌های مهم توسعه به‌شمار می ‌ورد، می ‌توان ظرفیت اشتغال این قشر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در دو بخش نیازهای فنی و مهندسی داخل کشور و صدور خدمات مهندسی به خارج از کشور بررسی کرد.
نصیرا با اشاره به این که در بخش ظرفیت‌ های داخلی اشتغال می‌ توان به حوزه نظام فنی و اجرایی زیر نظر سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد، افزود: مجموعه‌ هایی که در این رسته فعالیت می‌ کنند، می‌توانند در قالب طراح، ناظر و مجری (پیمانکار) در پروژه‌ های دولتی که بودجه آن‌ها از محل اعتبارات عمرانی و عمومی تامین می‌شود، مشغول به‌کار گردند.
وی تصریح کرد: بخش دیگر ظرفیت‌های اشتغال به پروژه‌های ذیل قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تحت نظر وزارت راه و شهرسازی مربوط می‌ گردد که سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز جزو زیرمجموعه‌های آن است. در این حالت طراح، ناظر یا مجری در پروژه‌ های خصوصی که هزینه آن را بخش خصوصی و مردم می‌پردازند، وظایفی را بر عهده می ‌گیرند.
وی عنوان کرد: برای فعالیت در این رسته‌ها فرد هم می‌تواند به شکل حقیقی و هم به شکل حقوقی پروانه فعالیت اخذ کند. البته در نظام فنی و اجرایی سیاست ‌ها بیشتر به این نحو است که افراد را به سمت تاسیس شرکت سوق می‌ دهد و فرد باید دارای سابقه بیمه باشد. طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز افراد باید از طریق آزمون صلاحیت ورود به حرفه مهندسان پروانه اشتغال اخذ کنند و بعد می ‌توانند نسبت به تاسیس شرکت اقدام کنند، هر چند بعد از اخذ پروانه اشتغال می ‌توانند به شکل حقیقی نیز به فعالیت بپردازند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به اینکه صنعت ساختمان سالانه هفت هزار میلیارد تومان گردش مالی بابت پروژه ‌های خصوصی در استان زنجان دارد، افزود: این در حالی است که تنها دو تا سه درصد هزینه تمام شده ساختمان به دستمزدهای طراح، ناظر و مجری اختصاص دارد و نود و هفت درصد باقی‌مانده در هزینه مصالح، تعرفه انشعابات، دستمزدهای اجرا و سایر موارد هزینه می ‌گردد.
وی با عنوان اینکه فاز اجرایی ساختمان از تخریب، گودبرداری و پی‌کنی آغاز می ‌شود، گفت: ساخت یک بنا عملیاتی از جمله آرماتوربندی، بتن‌ریزی، دیوارچینی، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی و … را سپری می ‌کند و در نهایت به نازک‌کاری و دکوراسیون داخلی می‌ رسد. بیشترین سود در این مراحل است که مهندسان کم‌ترین حضور را در آن دارند در حالی که می ‌توان با به‌کارگیری سیستم‌ های نوین ساخت و تلفیق دانش، ابزار پیشرفته و نیروی ماهر، کیفیت ساختمان را ارتقا و هزینه را کاهش داد و زمان اجرا را تسریع بخشید.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به اینکه رونق ساخت و ساز با اجرای پروژه‌ هایی همچون طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ممکن است استان را با کمبود تکنسین و کارگر ماهر مواجه کند، افزود: تکنولوژی ‌های ساخت بیشتر از ۲۰ سال است که در کشور ما تغییر چندانی نکرده و بیشتر تکنولوژی ‌های نوین در قسمت تاسیسات مکانیکی و برقی در ساختمان ‌ها وارد شده است هرچند در اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی مشکلاتی داریم ولی با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته در فناوری ساخت می‌توان این چالش ‌ها را برطرف کرد.
وی، خدمات فنی و مهندسی در بخش ‌های مختلف مانند دکوراسیون داخلی، تولید سقف و پنل ‌های ساختمانی، سیستم‌های پیش‌ساخته، تعمیر و نگهداری ساختمان، مقاوم‌سازی و روش ‌های اصولی گودبرداری را از جمله موارد مغفول واقع شده ظرفیت اشتغال مهندسان دانست و افزود: کشورهای پیشرفته دنیا با به‌گارگیری فناوری‌ های نوین، روش‌های خوبی برای ساخت بنا و درآمدزایی ایجاد کردند که مهندسان ما می ‌توانند با تقلید، بومی‌سازی و نوآوری این روش‌ها را در پروژه‌ها پیاده‌سازی کنند.
نصیرا گفت: در حوزه ظرفیت اشتغال خارجی نیز فرصت خوبی برای استان فراهم است. بطور مثال اگر از زنجان دایره‌ای به شعاع پانصد کیلومتر ترسیم کنیم، به عراق، آذربایجان و ارمنستان دسترسی پیدا می ‌کنیم، اگر شعاع این دایره را هزار کیلومتر در نظر بگیریم تا نیمی از سوریه پیش رفته‌ایم و اگر شعاع آن را به هزار و پانصد کیلومتر افزایش دهیم به دریای مدیترانه می‌رسیم.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان تصریح کرد: به اذعان مسئولان کشورهای عراق و سوریه، جنگ در این کشورها سه هزار تا چهار هزار میلیارد دلار خرابی به بار آورده است. بعنوان مثال نخاله‌ها و بازمانده‌ها دست کم هزار میلیارد دلار ارزش دارد و این کشورها بودجه‌های کلانی برای بازسازی در نظر گرفته‌اند که می‌ توان با صدور خدمات فنی و مهندسی زمینه اشتغال مهندسان زیادی را فراهم کنیم و یکی از ملزومات این مهم تولید صنعتی ملزومات ساختمانی از جمله سازه‌های پیش‌ساخته برای فروش محصول و نصب تجهیزات در محل است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث‌های مالیاتی و ارائه ضمانت‌نامه‌ها سخت‌گیرانه بوده و کار صدور خدمات فنی و مهندسی را دشوار کرده است، افزود: باید مرکزی برای صدور خدمات فنی و مهندسی با مشارکت راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ های ذی‌ربط تاسیس گردد و در این بین آموزش مهندسان، آشنایی با سلایق بومی و منطقه‌ای، شرایط اقلیمی و فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌ توان با تیم‌سازی و انسجام آن‌ها در یک فعالیت تخصصی از این ظرفیت اشتغال خارجی بهره برد.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اسفند ۹۹
450 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0