واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید

واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید

واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید ، صورت می گیرد. یکی از مسائل مهم در موضوع مجریان ذی‌صلاح، ارجاع نظارت و خدمات مهندسی است

کد خبر: 991205002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ اسفند ۹۹ - ۱۱:۰۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید ، صورت می گیرد. یکی از مسائل مهم در موضوع مجریان ذی‌صلاح، ارجاع نظارت و خدمات مهندسی است

واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید

واگذاری ارجاع نظارت به نظام مهندسی از طرف شهرداری شیراز از ابتدای سال جدید
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس بیان کرد:
شهرداری شیراز ارجاع نظارت را به نظام مهندسی می‌ سپارد
سیف زاده گفت: بعد از چند دهه که شهرداری شیراز راسا کار ارجاع نظارت فنی بر ساخت و ساز را در شیراز انجام می ‌داد، همانند سایر نقاط کشور، این کار تخصصی به نظام مهندسی استان واگذار شده است و از ابتدای سال جدید این اقدام اجرایی می‌ گردد.
وی در یک کنفرانس خبری ضمن تبریک روز مهندس، به نقش سازمان نظام مهندسی در ارتقاء ایمنی صنعت ساختمان و بهبود روند شهرسازی، بیان داشت: یکی از مسائل مهم در موضوع مجریان ذی‌صلاح، ارجاع نظارت و خدمات مهندسی است که طی دهه‌ های اخیر و برخلاف روال معمول در سراسر کشور، در شیراز بر عهده شهرداری گذاشته شده بود.
سیف زاده، یکی از محورهای مهم و اصلی قانون مقررات ملی ساختمان را مبحث نظارت بر ساخت و ساز دانست و افزود: با همکاری خوب شورا و شهرداری، زمینه واگذاری بحث ارجاع نظارت و خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی فراهم شده و هم اینک در حال انجام کار انتقال مسئولیت هستیم و از ابتدای سال آینده، این اقدام تخصصی توسط نظام مهندسی انجام می‌ شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان، با اشاره به طراحی نرم‌افزاری جامع در راستای اجرایی شدن هرچه بهتر ارجاع نظارت، تصریح کرد: طبق قانون در بحث طراحی و اجرا، مالک می ‌تواند شخصا در مورد واگذاری کار تصمیم‌گیری کند اما در بحث نظارت نباید هیچ ارتباط مالی بین مالک و مهندس ناظر وجود داشته باشد؛ ارجاع نظارت بر ساخت و ساز در سراسر کشور و همه نقاط استان فارس جز شیراز، توسط نظام مهندسی انجام می ‌شده اما از سال‌ ها قبل، شهرداری این کار را در شیراز عهده دار بوده است.
تفاهم با سازمان ثبت اسناد
سیف زاده، یکی از اقدامات ارزشمند در راستای واگذاری اقدامات تخصصی به متخصصان را انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان‌های نظام مهندسی و ثبت اسناد و املاک در سطح کشور دانست و افزود: طبق این تفاهمنامه، کار تفکیک آپارتمان‌ های ساخته شده، توسط مهندسان نقشه بردار عضو نظام مهندسی انجام می ‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس، هم‌چنین از به حداقل رسیدن مشکلات ناشی از تفکیک املاک در فارس خبر داد و افزود: اکنون با استفاده از ظرفیت سیصد مهندس نقشه‌بردار، کار تفکیک املاک در سراسر استان فارس با دقت انجام می‌ شود.
تفاهم با شرکت گاز
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس، یکی دیگر از اقدامات اثرگذار سازمان نظام مهندسی را انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ملی گاز برای طراحی، اجرا و تایید شبکه گاز در ساخت و سازها اعلام و بیان کرد: در این رابطه بالغ بر هشتصد مهندس مکانیک در سراسر فارس فعال هستند.
سیف زاده ادامه داد: خوشبختانه و به واسطه تعامل مناسب با شرکت ملی گاز فارس، این استان در انجام مفاد تفاهمنامه ذکر شده در کشور، پیشرو محسوب می‌ شود. از طرفی حوادث ناشی از انفجار و گازگرفتگی به حداقل رسیده و مردم نیز از این اقدام رضایت کافی را دارند.
تفاهم برای احیا و حفظ بافت تاریخی
وی در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه ای با میراث فرهنگی خبر داد و افزود: طبق این تفاهمنامه، نظام مهندسی با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری، عمارت‌ های دارای ارزش تاریخی که اکنون به اشکال مختلف از آنها استفاده می ‌شود را به لحاظ ایمنی و اصالت ارزیابی خواهد کرد.
وی گفت: این اقدام موجب زمینه سازی برای پیش‌گیری از بروز مخاطرات برای ساختمان‌ های تاریخی و احیا و بازسازی و حفظ این ساختمان‌ ها از یک سو و ارتقاء ایمنی در بافت فرهنگی و تاریخی ارزیابی کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس، هم‌چنین از انعقاد تفاهم‌نامه ای برای نظارت مهندسان عضو نظام مهندسی بر روند طراحی و ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت و مراکز خدمات بین‌راهی خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه بین نظام مهندسی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، منعقد و مبادله شده است.
وی با عنوان اینکه برای کاهش حوادث و تلفات در کارگاه‌های ساختمانی، تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس مبادله شده است، تصریح کرد: متاسفانه حوادث ساختمانی جزو پر تعدادترین حادثه‌ها در کشور محسوب می ‌گردد و از این حیث، جلوگیری از آنها در اولویت قرار دارد.
وی ادامه داد: در بحث ایمنی ساختمان ‌ها و کارگاه‌ های ساختمانی، طبق تفاهم‌نامه مبادله شده، انجام بازدیدهای مشترک از کارگاه‌ها و آموزش مهندسان جوان و پرداخت کمک هزینه به آنان، در دستور کار قرار گرفته است.
وی با قدردانی از همکاری مدیرکل تعاون استان، افزود: اقدامات انجام شده در سطح کشور بی‌نظیر بوده و منجر به آموزش صد مهندس جوان و پرداخت بین هفتصد تا نهصد هزار تومان کمک هزینه به ازای هر یک از این مهندسان شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس یکی از اقدامات شاخص سازمان نظام مهندسی کشور را تلاش برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست و ادامه داد: بزودی با کشور افغانستان بر سر صدور خدمات فنی و مهندسی به تفاهم خواهیم رسید، این موضوع به دلیل شیوع کرونا با تاخیر مواجه شد اما در حال نهایی شدن است.
سیف زاده ادامه داد: استان فارس نیز در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی، گام ‌های خوبی را برداشته و این اقدامات هم‌چنان تداوم خواهد داشت.
وی با اشاره به الکترونیکی شدن کل خدمات ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی فارس، تصریح کرد: با فراهم شدن زیرساختهای لازم، اکنون تنها کم‌تر از ده درصد خدمات این سازمان در فارس نیازمند مراجعه حضوری است.
عاقبت هتل آسمان
سیف زاده هم‌چنین افزود: ارائه نظر کارشناسی نهایی در مورد هتل آسمان شیراز، به یک شرکت دارای تخصص سپرده شده است تا با بررسی همه جانبه آن، در مورد وضعیت سازه و امکان تداوم فعالیت ساخت و ساز در آن، اظهار نظر کند.
وی هم‌چنین از همکاری سازمان نظام مهندسی فارس در موضوع رانش کوه‌ در ارتفاعات شمال و شمالغرب شیراز، با دیگر دستگاه‌ها خبر داد و افزود: بررسی ‌های لازم در محدوده منصورآباد انجام و منطقه به ۳ بخش قرمز، نارنجی و آبی تقسیم شده که در منطقه قرمز، ساخت و ساز کاملا ممنوع و در بخش نارنجی انجام کار عمرانی با ایمن‌سازی تحت نظارت مهندسان بلامانع اعلام شده است.
وی از تداوم بررسی‌ها توسط مشاور در مورد موضوع رانش کوه در محدوده بلوار جمهوری اسلامی خبر داد و اظهار نظر را به اعلام نظر رسمی مشاور در این مورد، موکول کرد.
برخورد با صد و سی مورد تخلف
رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس همچنین، یکی از اقدامات مهم سازمان نظام مهندسی را نظارت دقیق بر روند ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط اعضا عنوان و بیان کرد: سال گذشته بیش از صد و پنجاه مورد شکایت به شورای انتظامی ارائه شده بود که در صد و سی مورد پس از محرز شدن تخلف، برخورد قانونی با متخلف انجام شده است.
سیف زاده در عین حال، تخلفات در این حوزه را بسیار محدود دانست و افزود: یکی از مسائل مهم که در کاهش تخلفات نقش اثرگذاری دارد، مبحث آموزش است که در این مورد سازمان، تمدید و ارتقاء پروانه نظام مهندسی را منوط به طی دوره‌های آموزشی کرده است
منبع: پیام فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۹
412 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0