همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق

همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق

همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق ، روز 2 شنبه بیست و هفتم بهمن ماه به همت انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران در هتل همای تهران برگزار گردید

کد خبر: 991130002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ بهمن ۹۹ - ۳:۱۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق ، روز ۲ شنبه بیست و هفتم بهمن ماه به همت انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران در هتل همای تهران برگزار گردید

همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق

همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق
در همایش آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق بیان شد:
نهاد متولی ایمنی، حلقه گمشده شهرها/ نظام جامع ایمنی کشور گرداوری شود
همایش «آینده پژوهی و زیست پذیری شهر تهران در حوزه ایمنی و مهندسی حریق» روز ۲ شنبه بیست و هفتم بهمن ماه به همت انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران در هتل همای تهران برگزار گردید.
در این همایش اعضای شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، سازمان ملی استاندارد ایران، مدیران بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان اتاق اصناف تهران و تشکل های تخصصی دخیل در حوزه ایمنی شهری حاضر بودند.
هم‌چنین سعید زارع حقیقی رییس تعاونی انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی کشور، داریوش حاجی محمدی وامیر زمانی نژاداز سازمان ملی استاندارد ایران، رضا عبداللهی نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات الکترونیک شهر، علی طبرستانی دبیر پویش جمعیت متخصصان، تولیدکنندگان و کارآفرینان تهران و مهدی هاشمی از سازمان آتش نشانی نهران از جمله مهمانان حاضر در این همایش تخصصی بودند.
لزوم اصلاح آیین نامه تعیین صلاحیت شرکتهای ایمنی
در این همایش رییس انجمن ایمنی و مهندسی حریق با انتقاد از این که در ساختار مدیریتی کشور و مدیریت شهری همانند شهرداری ها، مدیریت شورای شهر، سازمان آتش نشانی و حتی سازمان نظام مهندسی ساختمان، بخش خصوصی جدی گرفته نمی شود، بیان کرد: در فرآیندها و تصمیم سازی ها از جایگاه مشورتی و نظر دست اندرکاران تخصصی امر استفاده نمی شود.
مجتبی حاجتی گفت: این در حالی است که برخی شرکتهای عضو این انجمن سابقه ای پنجاه ساله در عرصه مهندسی حریق دارند و بعبارتی سابقه فعالیت آنها مقدم بر سابقه ورود برخی نهاد های مدیرتی در این عرصه است.
حاجتی ادامه داد: با تاکید بر لزوم اصلاح و بازنگری در آیین نامه تعیین صلاحیت شرکتهای ایمنی در جهت ارتقای ایمنی شهر و تقویت جایگاه نظارتی سازمان آتش نشانی گفت: دانش، تخصص و تکنولوژی این حرفه را شرکتهای فعال و با سابقه به کشور انتقال داده و راهبری کردند. درواقع همان دانشی که در اوایل دهه هفتاد و هم‌زمان با تبیین جایگاه سازمان آتش نشانی بعنوان متولی امر ایمن سازی و پس از آن سازمان نظام مهندسی ساختمان در جایگاه نظارت بر ساختمان سازی وارد کشور شد، اما اکنون پس از دو دهه با شرایطی روبرو هستیم که در تصمیم سازی ها حلقه مفقوده این زنجیره هستیم.
در ادامه وی با اشاره به تحریمهای موجود و نقش آفزینی شرکتهای توانمند در زمینه تولید تجهیرات ایمنی و آتش نشانی که موجب کاهش وابستگی کشور به تجهیزات وارداتی و ایجاد اشنغال و تولید محصولات ایرانی شده است، تصریح کرد: قطعا ظرفیت نقش آفرینی و اثر گذاری در تصمیم سازیها نیز مهیا بوده و چنانچه به دنبال دست‌یابی به نتایج جدیدی هستیم، باید از این ظرفیت ها استفاده شود، در غیر این صورت ار انجام روش های گذشته نتایج تازه تری به وجود نخواهد آمد.
ضرورت تدوین نظام جامع ایمنی کشور
در ادامه این همایش نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر ضرورت گرداوری نظام جامع ایمنی کشور بیان کرد: برون سپاری وظایف دولتی به انجمنهای صنفی و تشکل های بخش خصوصی اقدام بسیار درستی است. چون هر چه سازمان های دولتی را کوچکتر و امور را به خود مردم واگذار کنیم، بسیار موثر و ارزشمند است.
سید محمد هاشمی با بیان اینکه در مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان به مباحث نگه‌داری و تعمیرات ساختمان ها تاکید شده است، گفت: با این حال ما در زمینه بهره برداری درست و نگه‌داری و تعمیرات ساختمان ها بسیار ضعیف عمل کرده ایم.
هاشمی با تاکید بر اینکه مسئله ایمنی و حریق بسیار مهم است، ابراز امیدواری کرد: سرویس و نگهداری بخشهای مختلف ساختمان با کمک بخش خصوصی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رابطه تنگاتنگ توسعه با ارتقای سطح فرهنگ ایمنی
هم‌چنین سپیده عابدی، مشاورکمیسون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری در این همایش با تاکید بر الزام به بکارگیری از شاخصهای ایمنی در سطح شهر، عنوان کرد: ارتقای سطح فرهنگ ایمنی در جوامع، رابطه تنگاتنگی با توسعه دارد.
وی ادامه داد: حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته تلاش می کنند تا با توسعه بخش ایمنی در جوامع خود، بتوانند به حداکثر توسعه دست یابند و توجه به مقوله ایمنی در بسیاری از کشورها جایگاه بسیار ویژه ای دارد. موضوعی که ما از آن فاصله داریم و در بسیاری از برنامه ریزی های ما مغفول مانده است.
عابدی با بیان اینک حلقه مفقوده ما در محیطهای شهری متولی ایمنی است، افزود: شهر تهران در دودهه اخیر با توجه به تنوع فعالیتها و تمرکز بالای جمعیتی در آن، در حوزه های مختلف شهری مثل ساختمان ها، بهداشت، محیط زیست، HSE و… با بحث ناایمنی مواجه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از ساخت و ساز در حریم مسیل ها بیان کرد: فرسودگی ابنیه و شریانهای حیاتی، عدم انطباق توسعه شهر بر پهنه های خطرپذیری شهر باعث شده که تهران تحت شرایط خاص و ویژه ای قرار گیرد. هم‌چنین فرسودگی بازار و سیستمهای برق رسانی غیراستاندارد و معابر کم عرضی که امدادرسانی را با مشکل روبرو می کند، از جمله مسائل پایتخت است که ایمنی آن را دچار چالش می کند.
رعایت مقررات، ضامن ایمنی افراد و ساختمان ها است
دبیر کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این گردهمایی بیان کرد: بعد از حادثه پلاسکو و آتش سوزی که برای ساختمان های مرتفع پیش آمد، بحث ایمنی ساختمان ها در برابر حریق بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.
علی اکبر نبی ئی گفت: در سازمان نظام مهندسی بحث ایمنی به سه بخش شامل ایمنی در زمان طراحی، ایمنی در حین اجرا و ایمنی پس از ساخت و در دوره بهره برداری شامل می شود که مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان به آن می پردازد.
نبئی با تاکید بر اینکه رعایت ضوابط و مقررات ضامن ایمنی افراد و ساختمانها است، بیان داشت: بحث ایمنی از دید ما یک فرآیند است و در هرلحظه و هر قسمت، از اکیپهای طراحی گرفته تا تعمیر و نگهداری؛ افرادی باید متولی این امر باشند و آن را کنترل کنند.
با شیب فزاینده ای به تعداد ساختمان های ناایمن می افزاییم
در ادامه این گردهمایی، بهداد آهنگری پس از ارایه محتوا و محورهای همایش و آسیب شناسی روند دو دهه گدشته ایمنی در کشور و ارائه ی راه‌کارهای پیشنهادی انجمن بیان کرد: هیچ ضمانت اجرایی در قوانین بالادستی ما جهت حفظ و تعمیر و نگهداری سیستمهای ایمنی دیده نشده و عملا دست سازمان آتش نشانی در خصوص این موضوع بسته است.
عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق گفت: درنتیجه با توجه به بررسی یازده هزار پروانه ساختمانی صادر شده در سطح شهر تهران در سال نود و هفت، با توجه به آخرین آمار، می بینیم که هم‌چنان با شیب فزاینده ای به تعداد ساختمانهای ناایمن می افزاییم.
آهنگری ادامه داد: هر چند ممکن است سیستم ایمنی در یک ساختمان ایجاد شده باشد، اما به دلیل اینکه آموزش کافی داده نشده و قوانین لازم برای تعمیرات و نگهداری دیده نشده، عملا ممکن است این سیستم ها خاموش شود یا از مدار خارج گردد.
وی گفت: بنابراین عملا ساختمان های ناایمن زیادی را به ساختمان ها و بافتهای فرسوده اضافه می کنیم.
استفاده از تشکلها در اصلاح و بازبینی مبحث سوم
علی طبرستانی دبیر پویش جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان بیان کرد: مدیران هر نهاد و سازمانی ازجمله شهرداری، شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و یا آتش نشانی به نظرخواهی و مشورت با بخش خصوصی اهمیت قائل نیستند و لازم است به این موضوع توجه کنند.
وی با اعلام یک خبر افزود: در مجموعه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تهیه یکسری سرفصل ها و پژوهشهایی در حال تعریف است که یکی از این سرفصلها و پژوهشها با حدود بیست و پنج موضوع قرار است در بین استانهای کشور توزیع تبدیل شود. کاری که با راهبری تشکل ها و استفاده از ظرفیت آنها می تواند به سرانجام برسد.
طبرستانی ادامه داد: یکی از موضوعات مربوط به مبحث سوم و موضوعات اصلاح، تکمیل و بازبینی مقررات در مبحث سوم است که جزو سرفصل هایی است که قرار است به استانها ارائه نگردد و در قالب ستاد راهبری شود. در این طرح به جهت اهمیت موضوع، خواسته اند ظرفیت همه استان ها را در نظر بگیرند و از تشکل ها هم استفاده شود.
دبیر کمیته مشورتی خدمات مهندسی شورای مرکزی نطام مهندسی ساختمان کشور افزود: لازم است که انجمن مهندسی حریق در زمینه این فرآیند اصلاحی و تکمیلی در این بخش همکاری کنند و ما استقبال می کنیم که از ظرفیت این انجمن در قالب همکاری استفاده کنیم.
تدوین آیین نامه هوشمند سازی ساختمان ها در برابر حریق
امیر نیک کار از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این همایش با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه هوشمند سازی ساختمان ها در برابر حریق بیان کرد: سازمان نظام مهندسی آماده هرگونه همکاری با شرکتهایی است که سیستمهای هوشمندسازی را پیاده می کنند و ما در کمیته مبحث سوم مقررات ملی ساختمان پذیرای نقطه نظرات راهبردی شرکتهای فعال در این زمینه هستیم.
وی گفت: هم‌چنین آماده همکاری با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در جهت همفکری هستیم تا این را به صورت یک آیین نامه و مصوبه ای ارائه دهیم.
در آیین نامه هایی که در حال حاضر در حال تصویب است، باید نقاط مبهمی را که در مبحث سوم دیده نشده، به شیوه جدید و براساس مطالعات خودمان شفاف سازی کنیم، نه اینکه ضوابط کشورهای دیگر را در این بخش ترجمه کنیم.
نظارت بر اجرای ضوابط ایمنی وظیفه نظام مهندسی است
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز در این همایش بیان کرد: ما از سال ۹۲ مبحث ۲۲ را داریم و همواره در حال کشمکش هستیم که اجرای آن وظیفه سازمان نظام مهندسی است یا سازمان آتش نشانی.
بیژن خطیبی، رییس کمیسیون مبحث بیست و دوم با ابراز تاسف از اینکه حمایت از بخش خصوصی شعار است، بر لزوم توجه به عملگرایی تاکید و بیان کرد: به ایده ها و نظرات هیچ کدام از انجمنهای بخش خصوصی توجه نشده است، در حالیکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد کشور است.
خطیبی ادامه داد: در مباحث ۲۲ و ۳ مقررات ملی ساختمان گفته شده که ما مکلفیم از دستورالعملهای سازمان آتش نشانی تبعیت کنیم. درواقع وظیفه نظارتی و اجرا بر رعایت ضوابط ایمنی برعهده نظام مهندسی است، ولی وظیفه تهیه و تدوین دستورالعملهای آن برعهده آتش نشانی است.
قابل ذکر است؛ از مهم‌ترین محورهای این همایش می توان به موضوعاتی از قبیل بررسی قوانین در حوزه ایمنی شهری، صنایع و نظام فنی اجرایی کشور، لزوم تعریف شاخه مهندسی حریق و تربیت متخصصان این حوزه، ضرورت ارتقای سطح دانش تخصصی اعضای سازمان نظام مهندسی در حوزه ایمنی، بررسی نقش آفرینی بیمه ها در فرآیند ایمن سازی، ضرورت به روزرسانی استانداردهای کیفی تجهیزات ایمنی، ضرورت به روزرسانی مقررات در حوزه مرکز تحقیقات ساختمان، بررسی راه‌کارهای ایجاد درآمدهای پایدار مدیریت شهری در حوزه ایمنی، بررسی راه‌کارهای قانونی برخورد با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات تقلبی و هم‌چنین بررسی عدم پایداری ایمنی و معضلات مرتبط با نگه‌داری اشاره کرد.
منبع: خبرگزاری برنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۹
516 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0