میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان

میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان

میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان ، است. در شهر‌ها به طور میانگین شش تا شش و نیم میلیون تومان و در روستا‌ها سه تا سه و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه می‌ گردد

کد خبر: 991118002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ بهمن ۹۹ - ۵:۵۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان ، است. در شهر‌ها به طور میانگین شش تا شش و نیم میلیون تومان و در روستا‌ها سه تا سه و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه می‌ گردد

میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان

میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان
سالانه صد میلیون مترمربع ساختمان می‌ سازیم
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: سالانه صد میلیون مترمربع ساختمان در شهر و روستا می‌ سازیم و معادل چهارصد میلیارد تومان گردش مالی داریم.
احمد خرم گفت: میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان است.
خرم ادامه داد: در شهر‌ها به طور میانگین شش تا شش و نیم میلیون تومان و در روستا‌ها سه تا سه و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه می‌ گردد.
وی ادامه داد: در دنیا پنج تا هشت درصد هزینه ساخت ساختمان خرج خدمات مهندسی می ‌شود، اما در کشورمان حتی یک درصد هم صرف خدمات مهندسی نمی‌ شود.
خرم افزود: در دنیا ده تا پانزده درصد بیشتر از هزینه ساخت، ساختمان به فروش می‌ رسد در حالی که در ایران اگر به طور میانگین پنج میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه شود، هفده میلیون تومان به فروش می‌ رسد یعنی سه دهم درصد هم خرج خدمات مهندسی نمی ‌شود.
خرم به وجود اشکال جدی در مقررات و قوانین ساختمان اشاره کرد و گفت: تناسب نداشتن مجازات با تخلف در ساخت ساختمان مشکلی است که درصدد اصلاح قانون و آیین نامه‌ها و مقررات آن هستیم و در حال حاضر متخلف با استفاده از کمیسیون نود و نه و صد مثلا ساختمانی به ارزش متری سی تا چهل میلیون تومان می ‌سازد و با پرداخت شش میلیون تومان تخلف را قانونی می‌کند، پس این جریمه با تخلف تناسب ندارد، چون جریمه باید بیش از ارزش هر متر مربع ساختمان باشد و وقتی این رقم کمتر است یعنی متخلف را تشویق می‌ کنیم.
وی ادامه داد: ایراد دیگر در قوانین و مقررات ساختمان این است که اجازه برخورد با تخلف مشهود را نداریم و در صورت مشاهده تخلف اول باید به شهرداری‌ ها گزارش گردد و در صورتی که شهرداری تایید کند امکان برخورد وجود دارد و اغلب شهرداری‌ها به خاطر کسب درآمد گزارش تخلف را نمی ‌پذیرند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: اگر هم پذیرفته شود پرونده به کمیسیون نود یا صد می‌رود و بین ۱ تا ۳ سال روند رسیدگی به آن طول می ‌کشد که در این مدت مراحل ساخت ساختمان تمام و اصل موضوع به فراموشی سپرده می‌ شود.
وی گفت: هر تصمیمی که برای مبارزه با فساد در کشورمان گرفته می ‌شود دو تا سه ماه بیشتر عمر ندارد در حالی که باید تداوم و پایداری در برخورد با تخلف و جرم وجود داشته باشد تا به نتیجه برسد و در کنار آن کار فرهنگی انجام شود.
خرم گفت: مردم برنامه‌های اصلاحی و مثبت را می ‌پذیرند بنابراین باید با مردم هماهنگ شویم، چون فکر دولتی و اصلاح امور توسط دولت و نادیده گرفتن بخش خصوصی و سازمان ‌های غیردولتی و نهاد‌های مدنی این مشکلات را به وجود می‌آورد.
وی در مورد مصالح به کار رفته در ساختمان گفت: حتی یک کاشی غیراستاندارد نباید وارد هیچ کارگاهی حتی ساختمان ‌های روستایی شود چه برسد به میلگرد، تیرآهن و ورق غیراستاندارد.
وی گفت: اما متاسفانه مصالح غیراستاندارد استفاده می ‌شود و چشم ‌ها هم آن را نادیده می‌ گیرند، گرچه آمار دقیقی نداریم، اما درصد قابل ملاحظه‌ای مصالح غیراستاندارد در ساختمان‌ها استفاده می‌ شود.
خرم ادامه داد: سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها و شورا‌ها بعنوان مرجع صادر کننده پروانه موظف هستند در اصلاح امور هماهنگ عمل کنند و همکاری جدی و هم فکری داشته باشند که این همکاری و هماهنگی در حال حاضر وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: برای حصول این همکاری و هماهنگی اخیرا با وزارت کشور یعنی شورا‌ها و شهرداری ‌ها جلسه‌ای برگزار گردید تا مبداء یک حرکت و اصلاح در این موارد شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ بهمن ۹۹
426 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0