تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح

تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح

تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح ، امضا شد. تقاضای ما از شهرداری این است که طبق تفاهمنامه، مجریان دارای صلاحیت به‌ صورت واقعی در ساختمان‌سازی حضور داشته باشند

کد خبر: 991116008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ بهمن ۹۹ - ۱۱:۰۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح ، امضا شد. تقاضای ما از شهرداری این است که طبق تفاهمنامه، مجریان دارای صلاحیت به‌ صورت واقعی در ساختمان‌سازی حضور داشته باشند

تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح

تفاهم نامه نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بیان کرد:
پروانه ساختمانی از اول اسفند فقط برای سازنده ذیصلاح صادر می ‌گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران، روز گذشته در نشست خبری از امضای تفاهم نامه این سازمان، شهرداری و شورای شهر برای الزام ساخت و ساز فقط توسط سازندگان ذیصلاح خبر داد و افزود: از اول اسفندماه، پروانه ساختمانی فقط برای ساخت وسازهایی صادر می ‌گردد که نام سازنده دارای صلاحیت در آن قید شده باشد.
علیرضامیرجعفری گفت: تقاضای ما از شهرداری این است که طبق تفاهمنامه، مجریان دارای صلاحیت به‌ صورت واقعی در ساختمان‌سازی حضور داشته باشند و حضور آنان صوری نباشد. طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال هفتاد و چهار به تصویب مجلس رسید، باید ظرف ده سال پس از تصویب قانون، تمام کسانی که فعالیت ساخت و ساز داشتند از طرف وزارت راه و شهرسازی یا وزارت کار صلاحیت آنها تأیید شده باشد اما این قانون تا کنون اجرا نشده است. افزایش کیفیت ساختمان ‌ها، مهم ‌ترین هدف این قانون بود اما این بند از قانون نظام مهندسی بیست و پنج سال معطل اجرا مانده است.
وی، بزرگ‌ترین معضل ساختمان را ساخت و ساز بودن حضور سازنده دارای صلاحیت دانست و افزود: کاهش کیفیت ساختمان‌ سرمایه‌های ملی را هدر داده است.
براساس ماده چهار قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، هر گونه فعالیت در حوزه ساخت مسکن و اشتغال در امور فنی در ساختمان‌سازی باید با حضور سازندگان با صلاحیت باشد.
به گفته وی، با اینکه الزام قانونی برای افزایش کیفیت ساخت وجود دارد اما این قانون اجرا نمی‌ شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: بیش از یک سال است که جلسات مختلفی با شهرداری و شورای شهر برگزار می ‌کنیم تا بالاخره تفاهم‌نامه ای بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری امضا گردید که صدور پروانه ساختمانی و صدور پایان کار برای ساختمان فقط به شرط ساخت توسط سازندگان دارای صلاحیت باشد.
وی در پاسخ به پرسشی در باره افزایش هزینه ساخت با اجرای این تفاهم‌نامه بیان کرد: حضور واقعی ناظران و سازندگان دارای صلاحیت در ساختمان‌سازی هزینه‌ای را بر هزینه ‌های کنونی اضافه نمی‌کند یا این هزینه بسیار ناچیز خواهد بود.
نوسازها با کیفیت شدند
موضوع افزایش کیفیت در ساخت و ساز در مبحث بیست و دوم آیین نامه مقررات ملی ساختمان آورده شده است. اما به گفته میرجعفری، در دو سال اخیر نقش نظام مهندسی در ساخت و ساز افزایش یافته است.
میرجعفری ادامه داد: نود درصد ساختمان ‌هایی که در ۲ سال گذشته ساخته شده است دارای کیفیت بالایی است و این ساختمان‌ ها در برابر زلزله مقاوم هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران، بزرگ‌ترین نگرانی در ساختمان ‌های بی‌کیفیت را مقاوم نبودن در برابر زلزله و حوادث دیگر عنوان کرد و افزود: آتش سوزی ساختمان‌ ها نیز معضل دیگری است که در این چند سال افزایش یافته است. البته نمی‌ توان گفت این آتش سوزی به ‌خاطر بی‌کیفیت بودن ساخت است بلکه بیشتر آتش‌سوزی در ساختمان‌ها بویژه در ساختمان ‌های نوسازتر به ‌خاطر تغییر کاربری ساختمان است که در حال حاضر شاهد افزایش این تخلف هستیم.
علاوه بر ماده چهار قانون نظام مهندسی، هم‌چنین طبق سیاست ‌های کلی نظام در بخش مسکن در بند هفت و بند ۲-۶ و۳-۶ که اهمیت زیادی دارد، جهت اجرای مقررات ملی ساختمان و جلوگیری از حضور افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت‌وساز است. در سیاست‌ های کلی نظام دو ابلاغیه مهم وجود دارد که تابه‌حال به آنها پرداخته نشده است. متولیان در بخش نظام مهندسی معتقد هستند طبق این ابلاغیه‌ها تمام آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مغایر با نظام‌مهندسی را می‌توان لغو کرد.
برای افزایش کیفیت ساخت، با توجه به اینکه شهرداری ‌ها مسئول صدور پروانه و تأییدیه پایان کار هستند، بهمین علت، به‌گفته رئیس سازمان نظام مهندسی تهران شهرداری باید انتخاب مجری ذی‌صلاح را برای ساخت‌وساز اجباری کند، همان‌طور که در تبصره ماده ده آیین‌نامه اجرایی ماده سی و سوم قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و بند ۱۴-۴-۳ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شروع هر گونه عملیات ساختمانی را منوط به داشتن مجری و معرفی وی به ناظران را الزام دانسته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران گفت: طبق قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مجریان ذی‌صلاح مسئولیت انجام عملیات اجرایی ساختمان، رعایت مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی، اجرای محتوای مندرج در پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوب، کیفیت در ساخت‌وسازها، رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه و مسائل زیست‌محیطی، بهره‌گیری از مصالح استاندارد، استفاده از مهندسان و کاردان ‌های فنی رشته‌های مختلف ساختمان و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال و کارگران، استادکاران و هم‌چنین عوامل فنی ماهر دارای پروانه مهارت فنی، ارائه بیمه‌نامه تضمین کیفیت را بر عهده‌دارند.
وی گفت: تبصره ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان تکلیف شهرداری ‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را در این زمینه مشخص کرده و صراحتاً مقرر داشته شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظف هستند نام و مشخصات مجری واجد شرایط را که توسط مالک معرفی شده و نسخه‌ای از قرارداد منعقد شده با او را که در اختیار شهرداری و سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان استان قرار داده است در پروانه قید نماید. مالکانی که دارای پروانه اشتغال به‌کار در زمینه اجرا می‌باشند نیازی به ارائه قرارداد ندارند.
وی، منسجم نبودن قوانین و تصمیم‌گیری‌های مراجع مختلف را علت اصلی اجرا نشدن مباحث مربوط به مقررات ساختمان دانست و افزود: در بسیاری موارد شاهد هستیم مدیران رده بالا در شهرداری قوانین و الزامات را در باره مقررات ساخت و ساز ابلاغ می‌ کنند اما با امضای مدیران میانی، تمام این الزامات نادیده گرفته می‌ شود.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه جدید با شهرداری برای اجرای قانون ساخت توسط سازنده دارای صلاحیت بیان کرد: با توجه به اینکه در این تفاهمنامه صدور پروانه ساختمان منوط به قید نام سازنده معتبر و دارای صلاحیت شده است، انتظار ما این است قانون به‌ صورت کامل اجرا شود و از اول اسفند پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز بدون ذکر نام سازنده دارای صلاحیت صادر نشود.‌ما امید داریم با اجرای این قانون، از این به بعد شاهد کاهش حوادث ساختمانی باشیم. در واقع طبق قانون قبلی حضور مجری ذیصلاح در ساخت و ساز الزامی است اما طبق تفاهمنامه جدید نام مجری باید حتماً در پروانه ساختمانی آمده باشد.سازندگان ذیصلاح با تأیید وزارت راه و شهرسازی و از طریق سازمان نظام مهندسی معرفی می‌ شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران تصریح کرد: البته برای افزایش کیفیت ساخت عوامل دیگر مانند مصالح ساختمانی با کیفیت و اجرای مبحث بیست و دوم بسیار اهمیت دارد.
میرجعفری در خاتمه افزود: صدور پروانه‌های ساختمانی امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
منبع: ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۹۹
533 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0