استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی

استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی

استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی ، الزامی است. المان یا نشان شهری می بایست طبق شناخت از ابعاد مختلف شهر حاصل آید

کد خبر: 991026002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۶ دی ۹۹ - ۱۰:۱۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی ، الزامی است. المان یا نشان شهری می بایست طبق شناخت از ابعاد مختلف شهر حاصل آید

استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی

استفاده از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی

شورای شهر و شهرداری باید از ظرفیت مهندسان برای معماری، زیباسازی در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی استفاده کنند.
در دیدار رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در محل سازمان مطرح گردید:
علی اکبر رمضانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در این دیدار که بنا به درخواست شورای شهر و در راستای دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی برای تهیه المان و نشان مبادی ورودی شهر و با حضور رئیس و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار گردید، بیان کرد: این طرح در گذشته توسط سازمان نظام مهندسی در دستور کار قرار گرفته و نتایج اولیه برای معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ارسال شده است و ما آمادگی ادامه همکاری، هم فکری و مشارکت را در این مورد و در سایر زمینه هایی که پتانسیل آن در سازمان استان وجود دارد را داریم.
رمضانی گفت: المان یا نشان شهری می بایست طبق شناخت از ابعاد مختلف شهر حاصل آید و مفاهیم محلی، فرهنگی و سایر مفاهیم مربوطه را دارا باشد و خوانایی آن قسمتی از هویت شهر است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ادامه داد: ما در دوران قبل یک طرحی تحت عنوان طرح پژوهشی ساماندهی ورودی شهر بجنورد را تهیه کردیم و از این طرح خیلی استقبال شد ولی برای اجرای آن با وجود اینکه در دستور کار کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر هم قرار گرفت هیچ اقدامی عملی نشد.
وی ادامه داد: برای اینکه زحمات تیم پژوهشی ثمر بخش شود این طرح به کتابی تحت عنوان “مبادی ورودی شهر ، حلقه گمشده بافت شهری” تبدیل شد و خوشبختانه بعنوان رفرنس دانشگاهی استفاده شد اما این کتاب در استان چندان مورد توجه قرار نگرفت‌.
رمضانی با اشاره به اینکه امروزه می توانیم از ظرفیت حدود پنج هزار عضو مهندس در سازمان استان در حوزه های مختلف مدیریت شهری و عمرانی استفاده بهینه کنیم ، افزود: تعامل میتواند کارساز باشد و به پیشرفت و توسعه استان کمک کند، بنابراین شورای شهر و شهرداری باید از ظرفیت مهندسان برای معماری و زیباسازی و سایر نیازهای شهری در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی استفاده کنند.
وی با عنوان اینکه پی‌گیری شورای شهر در راستای بهینه شدن و اجرایی شدن این طرح به ما انگیزه می دهد، ادامه داد: ما آمادگی لازم را داریم که دبیرخانه ای در محل سازمان مستقر کنیم و کارگروهی تشکیل دهیم که با مشارکت مهندسان عضو سازمان و نمایندگان شورای شهر، را ه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری و سایر نهادهایی که میتوانند مؤثر باشند در این کارگروه حضور داشته باشند و برگزاری مسابقه هایی را در راستای کمک به ارتقاء مؤلفه های کیفیت زندگی، در این کارگروه در دستور کار خود قرار دهیم.
عضو شورای مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در بحث شهری این است که مردم احساس میکنند ساختمانی که احداث می گردد، مرجع و متولی خاصی ندارد و متولیان مختلف بعضاً حرف قانون را گوش نمیکنند و حرف واحدی ندارند، لطمه زیادی به ترویج و رعایت مقررات ملی ساختمان زده است.
وی افزود: پروژه های بزرگ در سطح شهر مانند هماگ، طلای سفید، پروژه بافت فرسوده و برخی از بانکها به هیچ عنوان برای مراحل اجرایی ساخت و ساز به سازمان نظام مهندسی مراجعه نکرده اند و سابقه مشخصی در سازمان ندارند و مهم‌تر از همه وضع مقررات ملی در آن ها از نظر سازمان ابهام دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با عنوان اینکه موضوع تعارض منافع در نحوه صدور پروانه در نظام مسئولیتی این پروژه ها موج میزند، گفت: کارفرما طراح، ناظر و مجری را خودش انتخاب میکند و مصالح هم خودش میخرد، بنابراین متولی کنترل و نظارت نمی تواند هیچ نظارتی براین پروژه ها داشته باشد، در صورتیکه هیچ عاملی برای رعایت حقوق بهره بردار و حقوق عمومی شهروندان دیده نشده تا گزارش درست به مراجع صدور پروانه ارائه دهند.
وی افزود: بالغ بر نود و پنج درصد گزارش های تخلفات ساختمانی به شهرداری می رسد، اما از آنجایی که شورای شهر و استانداری یکی از سرفصلهای بودجه سالانه شهرداری ها را درآمد از محل کمیسیون ماده صد تعریف کرده عملا نمی توانند اقدام عملی انجام دهند.
رمضانی در خاتمه گفت: سایت زمین های حاصل از خروج پادگان از داخل شهر، می توانست با تهیه طرح جامع، به یک الگوی شهرسازی در سطح ملی تبدیل گردد، ولی متاسفانه در این پروژه حتی نتوانستند خط آسمان را در سایت درست اجرا کنند و منظر مجموعه از نظر نمای ساختمان و پیش آمدگی و … نیز رعایت نشده است.
رئیس شورای شهر بجنورد نیز در این دیدار بیان کرد: مباحث شهری و شهرسازی از ابتدای دوره پنجم مدنظر ما بود اما متاسفانه به نتایج مورد نظر نرسیدیم که شاید علت آن عدم تعامل با سازمان نظام مهندسی باشد.
بهمن جباری با اشاره به این که باید از ظرفیت مهندسان استان در ساخت و سازهای شهری استفاده کنیم، گفت: باید اجرای پروژه های شهری را به سمت و سوی سازمان نظام مهندسی ببریم و طرح ها را با مشارکت نظام مهندسی ساختمان انجام دهیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ دی ۹۹
388 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0