ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس

ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس

ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس ، میزان نیاز به دریافت خدمات مهندسی متناسب با تعداد مهندسان فعال نیست

کد خبر: 991022008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ دی ۹۹ - ۱۰:۳۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس ، میزان نیاز به دریافت خدمات مهندسی متناسب با تعداد مهندسان فعال نیست

ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس

ارائه حرفه ای خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز با حداکثر دو هزار مهندس
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی بیان کرد:
میزان نیاز به دریافت خدمات مهندسی متناسب با تعداد مهندسان فعال نیست
علی طوماری با اشاره به وجود سی و سه هزار مهندس حوزه ساختمان در آذربایجان شرقی، بیان کرد: براساس بررسی‌ها، با حداکثر دو هزار مهندس نیز می ‌توان خدمات مهندسی حوزه ساخت و ساز را بطور حرفه‌ای ارائه داد، در حالی که میزان نیاز به دریافت خدمات مهندسی متناسب با تعداد مهندسان فعال نیست.
وی گفت: شاید تورم در بازار مسکن اختلافات قیمتی شدید برای ساخت و سازهای قبلی و جدید ایجاد کرده و قدرت خرید مردم کاهش یابد، ولی عملیات حوزه‌ی ساخت و ساز متوقف نشده و این امر باعث افزایش واحدهای خالی در شهر شده است،.
طوماری ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال‌جاری و سال ۱۴۰۰ با رکود و کاهش ساخت و ساز روبرو شویم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با اشاره به اثرات تورم در حوزه ساخت و سازها، تصریح کرد: مصالح ساختمانی نیز متاثر از وضعیت تورم اقتصادی در جامعه بوده و متاسفانه، قیمت مصالح ساختمانی بصورت لگاریتمی افزایش پیدا کرده و به تبع آن، قیمت واحدهای ساختمانی و زمین برای ساخت نیز به شدت افزایش یافته است.
طوماری با بیان این‌که قیمت واحدهای آپارتمانی نیز متاثر از تورم بوده و افزایش یافته است، ادامه داد: اصولا و با وجود تورم در جامعه نباید اقبالی به ساخت و ساز باشد، اما آمارها شرایط عکس این وضعیت را نشان می ‌دهد و میزان ساخت و ساز در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در استان کاهش نیافته و مردم در حوزه‌ی مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی گفت: زمانی که قدرت خرید مردم افزایش یابد، سرمایه گذاری در حوزه‌ی ساخت و ساز نسبت به سایر حوزه‌ها از نظر اقتصادی امن‌تر بوده و مردم علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه هستند.
طوماری در بخش دیگر سخنان خود، چالشی‌ترین موضوع در سازمان نظام مهندسی را بحث ارجاع نظارت دانست و افزود: این موضوع چالش برانگیز، از سال نود و سه، عملیاتی شده و مهندسان و سازمان نظام مهندسی را تحت تنش قرار داده است؛ ارجاع نظارت در حال حاضر قانونی بوده و همه باید آن را پذیرفته و نسبت به آن عمل کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با عنوان این‌که موضوع بازرسی در ارجاع نظارت بطور کامل در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ارجاع نظارت کمک زیادی به موضوع عدالت محوری می‌کند، اما پرسش اساسی این است که؛ آیا ارجاع نظارت با توجه به شرایط کمی و کیفی مهندسان قابل انجام است یا خیر؟
وی گفت: تعداد مهندسان نسبت به پرونده‌های ساخت و ساز بسیار زیاد است، در نتیجه در موضوع ارجاع کار برقرای عدالت امکان پذیر نخواهد بود.
طوماری افزود: هر چند در برخی موارد مهندسان سازمان بطور حرفه‌ای عمل نمیکنند و ارجاع نظارت باعث نارضایتی مالکان می‌شود، اما در هر صورت اجرایی کردن آن ضروری بوده و باید شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای آن تدابیری بیندیشند.
وی در مورد مشارکت مهندسان و سازمان نظام مهندسی در مناطق زلزله زده‌ی استان نیز تشریح کرد: با توجه به این‌که آذربایجان شرقی از نظر گریدبندی و لرزه خیزی جزو مناطق پرخطر محسوب شده و زلزله‌ های بزرگی در ادوار گذشته در این منطقه رخ داده است، مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان جزو نخستین نیروهایی هستند که در پی وقوع هر زلزله‌ای همراه نیروهای هلال احمر در منطقه حضوردارند تا در ارائه‌ی خدمات کارشناسی و ارزیابی خسارت کمک کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی گفت: امیدوار هستیم با همکاری مردم و مسئولان، ساخت و سازها بطور مقاوم و قابل اطمینان انجام شود تا در وقوع زلزله‌، دچار خسران نشویم.
طوماری با عنوان این‌که سازمان نظام مهندسی از نظر فنی برخی پارامترهای ساخت و سازها را در مناطقی از شهرها اعمال می ‌کند، افزود: همکاران نظام مهندسی اقدامات لازم را در آزمایشات خاک منطقه انجام می‌دهند، اما رسیدگی به توسعه‌ی ساخت و ساز شهر در جهات خاص، خارج از مسئولیت سازمان است.
وی با عنوان این ‌که ساختمان پدیده‌ و معلولی فیزیکی بوده و تابع شرایط متعدد است و جنس خاک، نوع ساخت، نقشه و اجرا در ساخت و ساز بسیار تاثیرگذار است، عنوان کرد: برخی از ساختمان ‌ها در داخل شهر جزو بافت فرسوده‌ی شهری بوده و قبل از آیین نامه ساخته شده است، اما در حال حاضر تمامی ساختمان‌ها طبق آیین نامه و با نظارت کافی احداث می ‌گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه مقاومت ساختمان ‌های احداث شده طبق آیین نامه سازمان نظام مهندسی استان، قابل قبول بوده و با توجه به وقوع زلزله‌ی اخیر در میانه، ساختمان ‌هایی که حتی در ساخت آن‌ها کم‌ترین میزان آیین نامه اعمال شده بود، دچار آسیب جزئی معماری شده بود.
طوماری با اشاره به اصلی‌ترین دغدغه‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه‌ی بافت فرسوده و ساختمان‌ های مناطق حاشیه نشین و روستایی، اظهار داشت: عمده نگرانی ما از وجود ساختمان ‌هایی است که در بافت فرسوده، روستایی و حاشیه نشین احداث می ‌گردد، چرا که این نوع بافت‌ها در حین وقوع زلزله‌، دچار آسیب شده و آسیب را به صورت دومینویی به سایر واحدها منتقل می ‌کنند.
وی با عنوان این‌که برای ساخت ساختمان سه موضوع طراحی نقشه، اجرا کننده‌ی نقشه و نظارت در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: موضوع اجرا توسط شخص حقیقی یا حقوقی در ساخت ساختمان بسیار مهم است، بر همین اساس باید دست افراد بدون صلاحیت از مرحله اجرا کوتاه شود؛ متاسفانه هر سرمایه گذاری در زمینه‌ی اجرای ساختمان ورود کرده و نکته نظرات این افراد بیش از مهندسان، در حوزه ساخت و ساز اعمال می ‌گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی گفت: وزارت راه و شهر سازی باید تدبیری بصورت کلان اعمال کند تا از ورود افرادی که صلاحیت در اجرا و ساخت ساختمان را ندارند، جلوگیری شود.
طوماری با عنوان این‌که مشکل چندانی در موضوع طراحی ساختمان‌ها نداریم، تصریح کرد: تمامی نقشه‌های ساختمان‌ها توسط مهندسان امر کنترل می‌ گردد، بحث نظارت در سازمان نظام مهندسی نیز توسط تیم‌ها و اکیپ ‌های متخصص در مراحل مختلف انجام می‌ شود.
وی با عنوان این‌که موضوع ایمنی و حوادث و اتفاقات ناشی از کار جزو اولویت ‌های سازمان است، ادامه داد: کمیته‌ی ایمنی در این زمینه نظارت می‌کند و مهندسان ناظر از لحظه‌ی صدور پروانه به طور مادام العمر دارای مسئولیت بوده و برخلاف سایر حرفه‌ها مسئولیت مهندسان ناظر با اتمام کار به پایان نمی ‌رسد.
طوماری افزود: سال گذشته در جشن گلریزان، مهندسانی که به علت مشکلات ناشی از کار زندانی بودند، با کمک سازمان نظام مهندسی آزاد شدند.
در صادرات خدمات مهندسی چندان موفق نیستیم
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در بخش دیگر اظهارات خود با عنوان این‌که در مورد صادرات خدمات مهندسی در سطح کشور چندان موفق نیستیم، ادامه داد: فرصت ‌های بسیار خوبی در حوزه ساخت و ساز در کشور آذربایجان بویژه منطقه قره باغ وجود دارد، ولی ساز و کار و ساختار اداری آن‌ها به گونه‌ای است که ما نمی ‌توانیم از آن بهره برداری کنیم.
وی گفت: توانمندی زیادی در مهندسان استان برای ارائه‌ی خدمات مهندسی به کشورهای همسایه وجود دارد که با سازماندهی اعضا و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه با همکاری وزارت خارجه، می‌توان از این پتانسیل و توانمندی استفاده کرد.
طوماری با عنوان این‌که باید از صادرات نفتی مهاجرت کنیم، افزود: پتانسیل خوبی در مسائل نرم افزاری داریم، اما نمی ‌توانیم از آن بخوبی بهره برداری کنیم، در حالی که کشورهای منطقه نیاز شدیدی نسبت به این موضوع دارند؛ برای تحقق این موضوع تفاهم و همکاری بین تشکیلاتی لازم است تا بتوان این امر را ساختاری و نظام مند کرد.
طوماری با تاکید بر اینکه توصیه می‌کنم تفاهم نامه‌ای بین استانداری، شهرداری و اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی در این زمینه برقرار گردد، گفت: شیوه‌ی کار و نحوه‌ی برقراری ارتباط بین کشورها از طریق استانداری برای مهندسان استان فراهم گردد.
وی با عنوان این‌که میزان ساخت و ساز در سال نود و هفت برابر با ۲۴۱۹ واحد بوده است، ادامه داد: این میزان در سال نود و هشت، به تعداد ۳۵۰۱ واحد افزایش یافته بود که در نه ماه سال جاری، به ۳۰۰۲ واحد کاهش یافته است.
طوماری در خاتمه اظهاراتش با عنوان این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برابر قانون نظام مهندسی مصوبه سال ۷۴، بصورت هیئت مدیره‌ای اداره می‌شود، گفت: دوره‌ی هیئت مدیره‌ای این سازمان ۳ ساله بوده و از هر ۳ سال یک‌بار هیئت مدیره‌ی آن انتخاب می گردد.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ دی ۹۹
974 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0