ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز

ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز

ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز ، ایمن‌سازی این ساختمان، بعد از ارائه دستورکار توسط سازمان نظام مهندسی، شروع می‌ شود

کد خبر: 991016004 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ دی ۹۹ - ۱۰:۳۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز ، ایمن‌سازی این ساختمان، بعد از ارائه دستورکار توسط سازمان نظام مهندسی، شروع می‌ شود

ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز

ضرورت تسریع در ایمن‌ سازی ساختمان حادثه ‌دیده انفجار گاز در اهواز

شهردار منطقه ۲ اهواز، در پی درخواست برخی اهالی خیابان ۱۵ کیانپارس برای تسریع در ایمن‌سازی ساختمان حادثه دیده در انفجار گاز، بیان کرد: ایمن‌سازی این ساختمان، بعد از ارائه دستورکار توسط سازمان نظام مهندسی، شروع می‌ شود.

محمدسعید حردانی گفت: عصر دوشنبه، جلسه ای برای بررسی وضعیت ساختمان حادثه دیده، در اداره کل مدیریت بحران استانداری تشکیل و مقرر گردید دستورکار ایمن‌سازی این ساختمان به سازمان نظام مهندسی واگذار گردد که این سازمان اقدامات خود را از امروز آغاز می‌ کند.

حادثه انفجار گاز شهری در یک ساختمان ششم طبقه در خیابان ۱۵ غربی کیانپارس، در روز جمعه ۱۲ دی ماه، سبب تخریب جدی بخش ‌هایی از این ساختمان، کشته شدن یک نفر و مصدوم شدن دوازده نفر شد.

وی در مورد علت تاخیر در آغاز ایمن‌سازی این ساختمان حادثه دیده، بیان کرد: با توجه به اینکه ایمن‌سازی ساختمان یک مساله فنی است، نباید در این زمینه شتاب‌زده عمل کرد و شهرداری نیز نمی ‌تواند بدون مجوز و یا تخصص لازم نسبت به آن اقدام کند، بهمین دلیل با توجه به حساسیت موضوع و پیش‌گیری از احتمال آسیب به افراد، قرار شد درباره ایمن‌سازی در ستاد بحران تصمیم گیری گردد.

حردانی ادامه داد: بر اثر حادثه انفجار، از میان ۱۴ واحد، سه واحد دچار تخریب جدی شده و یازده واحد تقریبا سالم هستند اما با توجه به اینکه این حادثه یک کشته داشته، شهرداری نمی ‌تواند بدون بررسی علت دقیق حادثه اقدامات خود را شروع کند، بویژه آنکه وسایل ساکنان، هنوز در ساختمان هستند.

وی گفت: در جلسه ستاد بحران استان، دستگاه‌ های مرتبط و دو نفر از نمایندگان مالکان حضور داشتند و قرار شد بعد از ایمن سازی، وسایل موجود در ساختمان تخلیه شوند، سپس مالکان در مورد آینده این ساختمان تصمیم‌گیری خواهند کرد.

حردانی ادامه داد: در این جلسه، ایمن‌سازی و آسیب جدی به ساختمان و اسکان اهالی آن را مطرح کردیم که با توجه به این که مساله اسکان به شهرداری مرتبط نیست، پی‌گیری آن به ستاد بحران واگذار گردید، اما قرار شد که شرکت گاز هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارت به ساکنان اقدام کند تا آنها بتوانند برای اسکان خود محلی را اجاره کنند.

وی گفت: شهرداری آمادگی دارد، به محض ارائه دستورکار ایمن‌سازی، اقدامات خود را شروع کند.

بلاتکلیفی حادثه‌دیدگان انفجار گاز

هم‌چنین یکی از همسایگان، خواستار تسریع در ایمن‌سازی ساختمان حادثه دیده در انفجار گاز شد.

حبیب‌الله قدسی گفت: منزل ما یک خانه ویلایی است که در مجاورت ساختمان محل انفجار گاز قرار دارد و بر اثر این حادثه بخشی از سقف خانه فروریخته و دیوارهای آن ترک برداشته‌اند، بهمین علت، سکونت در خانه خطرناک است و خانواده ما بعد از این انفجار خانه را تخلیه کرده و فقط برای محافظت از وسایل منزل، بصورت شیفتی حضور داریم.

وی ادامه داد: قبلا در حیاط خانه چادر زده بودیم و در آنجا نگهبانی می‌دادیم اما از یک‌شنبه شب با بیشتر شدن ترک دیوارها و احتمال تخریب ساختمان شش طبقه، در خانه نماندیم و شب را تا صبح در سرمای خیابان سپری کردیم.

به گفته وی، ساختمان حادثه دیده با وجود ناایمن بودن تا روز یک‌شنبه پلمب نشده بود که بعد از حضور بازپرس پرونده و اخطار شدید به آتش نشانی، ورود به آن ممنوع شد.

وی گفت: دیوار ساختمان شش طبقه تخریب و کج شده و تعدادی از وسایل موجود در آن هم‌چنان معلق مانده که هر آن احتمال سقوط آنها وجود دارد، از سوی دیگر گاز و آب و تلفن منزلمان را هم قطع کرده‌اند، بنابراین با توجه به ناایمن بودن و خطرات احتمالی، امکان سکونت و حتی تردد در منزل برای ما وجود ندارد.

قدسی، با انتقاد از ایجاد شرایط بلاتکلیفی برای اهالی، بیان کرد: از روز شنبه قرار بود برای آواربرداری و ایمن‌سازی ساختمان اقدام کنند اما هیچ‌کس هنوز نیامده، آتش نشانی می ‌گوید که مسئولیتی در این زمینه نداریم، شهرداری منطقه ۲ مسئولیت خود را پذیرفته اما منتظر برگزاری نشست ها است و فرمانداری اهواز می‌گوید بودجه و وسیله‌ای برای این کار در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ خانواده بر اثر این حادثه خانه خود را از دست داده و منتظر تصمیم مسئولان هستند، به ما گفته شده که شرکت گاز مبلغی را بابت بیمه در قبوض منظور کرده و اکنون باید به ساکنان خسارت پرداخت، هم‌چنین ستاد بحران استان برای چنین حوادثی بودجه‌ای در اختیار دارد که می ‌تواند برای مسکن در اختیار خسارت دیدگان قرار دهد و یا اینکه فرمانداری به شهرداری دستور دهد که محلی برای اسکان خسارت دیدگان مهیا کند، اما هیچ‌کدام از این اقدامات تاکنون انجام نشده و همه هم‌چنان بلاتکلیف هستند.

در چند سال اخیر آمار حادثه انفجار گاز در اهواز افزایش یافته است و چندی پیش مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان نیز در جلسه خبری از شرکت گاز استان درخواست کرد که برای حل و بررسی این مشکل در اهواز یک کارگروه تشکیل دهد.

در ۴ ماه گذشته بر اثر حوادث انفجار گاز در اهواز شش نفر کشته و چهارده نفر هم مصدوم شده‌اند.

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ دی ۹۹
754 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0