سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز

سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز

سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز ، و کیفیت ساخت و ساز هستند. نباید این مسئولیت ها مدام بر گردن دیگری انداخته شود و هر سازمانی باید به وظیفه خود برای هر چه بهتر انجام دادن این وظایف به خوبی عمل کند

کد خبر: 991012002 تاریخ انتشار: جمعه ۱۲ دی ۹۹ - ۲:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز ، و کیفیت ساخت و ساز هستند. نباید این مسئولیت ها مدام بر گردن دیگری انداخته شود و هر سازمانی باید به وظیفه خود برای هر چه بهتر انجام دادن این وظایف به خوبی عمل کند

سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز

سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: تمام نهادها مثل وزارت راه، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها مسئول بالا بردن عُمر ساختمان‌ها و کیفیت ساخت و ساز هستند.
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این سوال که چه نهادی مسئول ارتقا کیفیت ساخت و ساز و تاب آوری ساختمان ها است؟ اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق قانون نظام مهندسی، مسئول بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و عُمر ساختمانها است. در قانون نظام مهندسی آمده است که این سازمان باید در راستای صرفه و صلاح اقتصادی طرحها را تایید و نظر بدهد. از روز اول طراحی، محاسبه، ساخت، نظارت، بهره برداری و نگه‌داری سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها و وزارت کشور مسئولیت دارد.
خرم با عنوان این که نباید این مسئولیت ها مدام بر گردن دیگری انداخته شود و هر سازمانی باید به وظیفه خود برای هر چه بهتر انجام دادن این وظایف به خوبی عمل کند، تصریح کرد: شهرداریها مسئول صدور پروانه ساختمانی هستند اما چک نهایی نقشه، مجریان ذیصلاح و نظارت بر ساخت و ساز بر عهده سازمان نظام مهندسی است. اما پرسش این است که چرا باید اقدامات به خوبی انجام نشود؟ این بحثی است که باید به آن پرداخت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: وقتی مسئولیت و اختیار تام تا حدودی وجود دارد چرا باید اقدامات دچار مشکل باشد؟ بحث بنده این است که حدود پنج درصد ناظران تخلف دارند و با یک ارزیابی و بررسی میتوان به این تخمین رسید که پنج درصد از ناظران تخلف می کنند اما پنج درصد هم داریم که افراد بسیار درست و دقیقی هستند بنابراین نود درصد مهندسان ناظر حساسیت جدی ندارند و تخلف هم نمی کنند، بنابراین همین نداشتن حساسیت کار را خراب میکند.
وی به بررسی این که چطور میتوان بر کار ناظر نظارت و بازرسی کرد پرداخت و افزود: در تمام دنیا به این سمت رفته اند که برای حل این مساله یک نظارت و بازرسی اتفاقی را توسط دانشگاه‌ها انجام دهند. یعنی با پژوهشکده ها و پژوهشگاه‌ها که نیروی انسانی متخصص و فنی دارند قرارداد همکاری برای نظارت بسته شده است تا گزارش هر تخلفی را جمع آوری و در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار می دهند. پس با این کار بعنوان مثال می‌توان با بازرسی های اتفاقی فضای مناسبی ایجاد کرد.
خرم تصریح کرد: با افراد مجرب در جوزه ساخت و ساز که دارای رتبه یک به بالا هستند و جامعه نیز آنها را به عنوان مرجع سالم می شناسند، این افراد را شناسایی کنیم و در شهرها و استانهای مختلف با آنها قرارداد منعقد گردد تا آنها این نظارتهای اتفاقی را انجام دهند. تاکید بنده این است که این نظارتهای اتفاقی و تصادفی به شدت می‌تواند در کاهش فساد و جلوگیری از تخلف تاثیرگذار باشد.
وی گفت: قطعا این بازرسی‌ها و نظارت‌های اتفاقی و تصادفی می تواند در کاهش هزینه های ساخت، ارتقا کیفیت و عُمر ساختمان‌ها مفید و موثر باشد.
منبع: هیبنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۹
420 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0