لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل

لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل

لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل ، با توجه به اهمیتی که شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم دارد باید هدف‌‌گذاری عالی‌تری در این زمینه داشته باشیم

کد خبر: 990911004 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹ - ۱۰:۱۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل ، با توجه به اهمیتی که شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم دارد باید هدف‌‌گذاری عالی‌تری در این زمینه داشته باشیم

لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل

لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل
لزوم گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات استان اردبیل/راهبرد مشخصی در حوزه برندسازی محصولات لبنی نداریم
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به پتانسیل ‌های موجود در استان اردبیل در حوزه لبنیات نیازمند گرداوری استراتژی مناسب در حوزه لبنیات و توسعه این بخش در استان اردبیل هستیم.
شهرام محمدی، بیان داشت: علی‌رغم اینکه ایران به بیش از سی کشور دنیا صادرات شیر و فرآورده‌های لبنی دارد، اما خودمان در مصرف سرانه لبنیات نسبت به برخی کشورها عقب هستیم.
مصرف سرانه لبنیات در کشور پائین است.
محمدی ادامه داد: با توجه به اهمیتی که شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم دارد باید هدف‌‌گذاری عالی‌تری در این زمینه داشته باشیم؛ ضمن این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدد منطقی برای مصرف سرانه را بین صد و شصت تا صد و هفتاد کیلوگرم پیشنهاد داده در حالی ‌که هم اکنون این عدد در کشور ما کم‌تر از صد و ده کیلوگرم است. البته همین صد و ده کیلوگرم هم برای قشر متوسط به بالای جامعه است و مطمئنا در دهک‌های پایین شاهد رقم بسیار پایین‌تری خواهیم بود.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کیفیت و مصرف لبنیات در ایران و هشدار کارشناسان، مبنی بر فاصله بسیار زیاد استفاده از لبنیات در کشور ما با استانداردهای جهانی و از سوی دیگر پتانسیل مناسب استان اردبیل در تولید شیر و فراورده‌های لبنی باید استراتژی مناسبی برای لبنیات برند استان گرداوری و عملیاتی گردد.
سهم اندک اردبیل در بازار لبنیات
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به سهم اندک اردبیل در بازار لبنیات تصریح کرد: علی‌رغم موقعیت جغرافیایی و کیفیت محصولات دامی ناشی از نوع علوفه و آب و هوای منطقه، که می‌ تواند ابزار مناسبی برای برندسازی در حوزه لبنیات استان باشد به جز یک نمونه برند در حوزه تولید کره، در واقع سهمی در بازار لبنیات کشور و منطقه نداریم.
علی‌رغم موقعیت جغرافیایی و کیفیت محصولات دامی، متاسفانه سهم چندانی در بازار لبنیات و صنایع تبدیلی شیر در استان نداریم.
محمدی با عنوان این که برند ارزش‌مندترین دارایی هر کسب و کاری است، گفت: نکته جالب آن است که ما از همه عوامل بازاریابی و برندینگ و آمیخته‌های بازاریابی استفاده می ‌کنیم، تا یک برند شکل گیرد اما بعد از آنکه نام و نشان تجاری یا همان برند سازمان شکل گرفت، این برند کسب و کار است که به شما و تمامی استراتژی ‌های دیگر بازاریابی‌تان اجازه می ‌دهد تا شما به جایگاه مناسب‌تری در بازار نسبت به رقبای‌تان دست یابید.
راهبرد مشخصی در حوزه برندسازی محصولات لبنی نداریم
محمدی ادامه داد: برندها در صدد سهم بیشتر از بازار هستند و آن بیشتر نیازمند مطالعه و بررسی رفتار و گرایش‌ های مصرف‌کنندگان نسبت به مواد غذایی برند است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل عنوان کرد: بعنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهد؛ سن و ارزش غذایی لبنیات برند بر احتمال گرایش به مصرف ۴ گروه برند پنیر، ماست، شیر و دوغ تاثیر منفی و معناداری دارد و تصویر برند، اطلاعات در مورد تاریخ انقضا، تبلیغات، آگاهی از برندهای موجود لبنیات و هزینه ماهانه خانوار بر احتمال گرایش به مصرف آنها تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر در برندسازی و تداوم میدان‌داری برند باید بسیار هوشمندانه، روانشناسان و جامعه شناسانه باید عمل کرد.
وی گفت: این در حالی است که در سطح استان ما راهبرد مشخص و گرداوری شده‌ای در این زمینه نداریم و زمانی روی خوشه صنعتی لبنیات فعالیت ‌هایی صورت گرفت اما در هر صورت برونداد آن به یک یا چند برند با جایگاه مناسب در بازار ایران منجر نشد.
لازمه توسعه صنعت لبنیات استان خروج از اقدامات غیرهدفمند مقطعی است
محمدی گفت: به نظر می ‌رسد برای ایجاد برند لبنیات در استان باید یک فرآیند مهمی شامل تولید با کیفیت و متنوع، فرآوری، بسته بندی، معرفی و جلب اعتماد بازار و مصرف کنندگان بطور جدی در دستور کارقرار گیرد و با اقدامات غیرهدفمند مقطعی نمی ‌توان انتظار بالایی برای داشتن جایگاه مناسب بوجود آورد.
برای ایجاد برند لبنیات در استان باید یک فرآیند مهم شامل؛ تولید با کیفیت و متنوع، فرآوری، بسته بندی، معرفی و جلب اعتماد بازار و مصرف کنندگان بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.
وی به حضور واسطه‌گران و دلالان در این بازار اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط موجود در استان اردبیل مناطق مختلف استان می ‌تواند در این برندسازی نقش ایفا نماید بعنوان مثال دلالان و واسطه‌ها و مشتریان سایر استان‌ ها شیر تولیدی عشایر منطقه گرمی و اصلاندوز را پیش خرید می‌ کنند و این امر نشان‌دهنده تولیدات با کیفیت و مرغوب این مناطق است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل عنوان کرد: حتی نگاهی ساده به استقبال مصرف‌کنندگان از تولیدکنندگان سنتی لبنیات در سطح شهرهای استانی می ‌تواند بیانگر این موضوع باشد که کیفیت نقش اصلی در گرایش مردم به برندها دارد و حتی نام برخی از روستاها با شیر و لبنیاتش مشهور شده است.
صدور موافقت اصولی احداث واحدهای گاوداری شیری صنعتی در استان اردبیل
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل عنوان کرد: نوع محصولات تولیدی، شیوه معرفی، جلب اعتماد مصرف کنندگان، نوع بسته بندی، نوع تبلیغات همه و همه در این فرآیند نقش دارد، چرا که جایگاه سازی یکی از جذاب ترین و زیباترین موضوعات برندیگ و بازاریابی نوین است. جایگاه یابی یعنی ادراک یک برند توسط بازار هدف در مقایسه با رقبا که کار طاقت فرسا و حرفه ای نیاز دارد.
وی با اشاره به اقدامات اخیر در راستای احداث دامداری صنعتی در استان اردبیل گفت: پس از صدور موافقت اصولی واحدهای گاوداری شیری سه هزار راسی در شهرستان ‌های نیر و گرمی، سومین موافقت اصولی در شهرستان مشگین شهر صادر شد و با توجه به این اقدامات اخیر نظیر وعده شستا و یا شرکت پگاه برای راه اندازی چندین واحد گاو شیری صنعتی در شهرستان های استان اردبیل، باید دستگاه های مسوول از هم اکنون کمیته ویژه برندسازی لبنیات استان اردبیل را ایجاد و کار کارشناسی تخصصی را شروع کنند.
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ آذر ۹۹
768 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0