اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم

اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم

اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم ، در سال جهش تولید، اولویت ویژه این سازمان و بخش کشاورزی قم است

کد خبر: 990817002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ آبان ۹۹ - ۸:۱۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم ، در سال جهش تولید، اولویت ویژه این سازمان و بخش کشاورزی قم است

اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم

اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی استان قم
رییس نظام مهندسی کشاورزی قم بیان کرد:‌
توسعه کشت ‌های گلخانه در اولویت طرح ‌های کشاورزی قم است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم بیان کرد:‌ اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در سال جهش تولید، اولویت ویژه این سازمان و بخش کشاورزی قم است.
عباس خرمی عنوان داشت: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش بازدهی و اقتصادی نمودن تولید محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و اجرای دقیق راهبرد اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت‌ های گلخانه‌ای در اولویت برنامه ‌های بخش کشاورزی استان قرار گرفته‌است.
خرمی ادامه داد: در همین راستا، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم برای توسعه کشت ‌های متراکم و گلخانه‌ای در استان برنامه ویژه‌ای را دنبال می ‌کند و در این زمینه از ابتدای سال‌جاری تا کنون شصت و شش فقره مجوز تاسیس واحد گلخانه‌ای با سطح زیر کشت بیست و چهار هکتار صادر شده‌است.
خرمی اظهار داشت: هم‌چنین در این مدت هفت فقره مجوز تاسیس واحد تولیدی قارچ به ظرفیت تولید سالیانه یک هزار و صد و پانزده تن در قم صادر شده و تعداد نه واحد گلخانه با سطح زیرکشت بیست و هفت هزار مترمربع به بهره برداری رسیده است که در مجموع اشتغال‌زایی برای صد و شصت تن بصورت مستقیم و غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به این که تغییر الگوی کشت به معنی تک محصولی شدن نیست و بایستی تنوع کشتی در استان رعایت گردد، افزود: الگوی کشت کنونی با توجه به تغییرات دمایی و محدودیت ‌های آبی موجود تغییر کرده و شرایطی فراهم شده تا کشاورزان استان بتوانند از روش‌ هایی همچون کشت گلخانه‌ای برای تولید محصولات کم آب و مقاوم به تنش ‌های محیطی استفاده کنند.
خرمی ادامه داد:‌ هم‌چنین کشاورزان استان می‌ توانند کشت محصولاتی از جمله پسته، زیتون و گیاهان دارویی که در مقابل خشکی و شوری آب مقاومت بیشتری دارد را در دستور کار خود قرار دهند.
خرمی گفت: برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای ترویج کشت ‌های نوین و آموزش کشاورزان در این زمینه که منجر به کارایی بیشتر زمینهای کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی می ‌شود امری ضروری است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر هشتصد و پنج هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.
نزدیک به چهارده هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌ کنند که در این میان بیش از ۱ هزار تن خانم هستند.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌ دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی چهل و پنج درصد اشتغال روستائیان در بخش‌ های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ آبان ۹۹
598 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0