استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی

استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی

استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی ، الزامی است. یکی از اهداف شکل‌گیری جشنواره ساختمان ‌های برتر معرفی ساختمان از نظر شاخص‌ های کیفی برای بهره‌بردار است

کد خبر: 990712006 تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ مهر ۹۹ - ۸:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی ، الزامی است. یکی از اهداف شکل‌گیری جشنواره ساختمان ‌های برتر معرفی ساختمان از نظر شاخص‌ های کیفی برای بهره‌بردار است

استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی

استفاده از ظرفیت خدمات فنی نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌های ملی
در جلسه مشترک محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن انبوه‌سازان استان قزوین که مورخ ۲/۰۷/۹۹ در محل اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار گردید؛ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ضمن بیان دغدغه‌های حوزه مهندسی در مورد مسائل حوزه‌های سرمایه‌گذاری و حفظ حقوق بهره‌برداران سخنانی عنوان داشت.
رئیس سازمان استان، عدم وجود حلقه واسط بین تولیدکننده و بهره بردار را از معضلات اصلی صنعت ساختمان دانست و تضییع حقوق بهره‌برداران و عوامل دخیل در ساخت وساز همچون انبوه‌سازان، مهندسان و سرمایه گذاران را وابسته به این امر خواند.
مجابی، برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین را موفقیت مهمی در معرفی شاخص ‌های کیفی ساختمان به بهره‌برداران و حفظ حقوق ایشان برشمرد و گفت: عمده نمایشگاه‌ های صنعت ساختمان توسط برگزارکنندگان غیرحرفه‌ای برگزار می ‌گردد؛ اما در سال گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان با همکاری و حمایت استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر نهادها توانست نمایشگاهی در شان صنعت ساختمان برگزار کند که غرفه‌های این نمایشگاه را عوامل دخیل در ساخت مانند تولیدکنندگان مصالح، دستگاه‌های سیاست‌گذار و مهندسینی که خدمات ارزنده در بخش اجرا و حوزه نظارت دارند، شامل می ‌شد و همین امر رضایت‌مندی بازدیدکنندگان را دربرداشت.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به برگزاری جشنواره ساختمان ‌های برتر گفت: یکی از اهداف شکل‌گیری جشنواره ساختمان ‌های برتر معرفی ساختمان از نظر شاخص‌ های کیفی برای بهره‌بردار است که بی شک با افزایش دانش و آگاهی بهره‌بردار نسبت به ساختمان، اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان که تاکید بسیاری بر اجرا و رعایت آن می‌ گردد، اجرایی تر خواهد شد و این کار ما را راحت تر خواهد کرد.
وی ادامه داد: در ادامه برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان بمنظور حفظ ارتباط بین بهره برداران واقعی با مجموعه نظام مهندسی دفتر مشاوره شهروندی را راه اندازی کردیم و شماره تماس ۳۲۴۲ را به این دفتر مشاوره اختصاص و اطلاع رسانی عمومی در استان انجام دادیم تا شهروندان در مراحل خرید، بهره برداری، ساخت و هم‌چنین نکات فنی سوالی داشته باشند، بتوانند از این بانک اطلاعاتی سازمان استفاده کنند و به نتیجه مطلوب دست یابند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: عوامل قیمت گذار در ساختمان، عوامل غیرحرفه‌ای هستند؛ به عنوان مثال مشاورین املاکی که هیچگونه تخصصی در این بخش ندارند و عملاً خدمات مهندسی را زیر سوال می ‌برند. ما باید بتوانیم از ظرفیت مهندسین در این بخش هم استفاده کنیم که در این صورت یا با اجرایی شدن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان یا با حضور مهندسین با سابقه و حرفه‌ای در اخذ مجوز مشاورین املاک به هدف اصلی خود در این حوزه خواهیم رسید.
وی ادامه داد: نمونه بارز این موضوع را در استان شاهد بودیم؛ ساختمانهایی که توسط مهندسین انبوه‌ساز ساخته شده و دفتر فروش توسط ایشان راه‌اندازی شده است، همه کسانیکه به این دفاتر مراجعه و یا خریداری کرده‌اند، رضایت‌مندی کامل را در پی داشته است چراکه با اشرافیت کامل نسبت به ملک تصمیم‌گیری کرده‌اند.
وی گفت: این درخواست طی یک مکاتبه مبنی بر شکل گیری دبیرخانه ساختمان برتر با جنابعالی مطرح شد که این دبیرخانه در ۳ حوزه دفتر مشاوره‌ای، برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان و معرفی ساختمان برتر به بهره‌برداران واقعی می‌ تواند خیلی از موضوعات را حل و فصل کند.
وی گفت: متاسفانه کل ساخت و سازها در استان به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع نمی ‌شود و بطور متوسط حدود یک و نیم میلیون مترمربع از ساخت و سازها به این سازمان ارجاع می‌ گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین افزود: با مدیر کل راه و شهرسازی استان مکاتباتی در مورد حضور نظام مهندسی ساختمان در حوزه ساختمان‌ های صنعتی داشتیم که در یک مقطع زمانی این اتفاق افتاد ولی متاسفانه اکنون این موضوع مجدد اجرا نمی ‌گردد.
مجابی با بیان تفاهم‌نامه ۳ جانبه بین بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: در یک مقطع زمانی در ساخت و سازهای روستایی به علت عدم وجود پراکندگی یکنواخت و یکسان در سطح استان برای استفاده از ظرفیت مهندسین، از ظرفیت بنیاد استفاده شد. خوشبختانه هم اکنون پراکندگی مهندسی در سطح استان به نحوی است که سازمان می ‌تواند در ساخت و سازهای روستایی این خدمات را ارائه دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به تاکید معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر استفاده از ظرفیت مهندسان در ساخت و سازهای روستایی گفت: تنوع، توقع و کیفیت ساخت و ساز در بخش روستایی به شدت افزایش یافته است؛ در نشست هایی هم که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم بر ورود سازمان نظام مهندسی ساختمان و تشکل ‌های تخصصی در حوزه ساخت و ساز روستایی بسیار تاکید شده است که امیدوار هستیم با حمایت و پی‌گیری‌های لازم از جانب وزارت‌خانه شاهد ارایه خدمات مهندسی در قالب نظارت عالیه در این بخش باشیم.
وی افزود: چند سالی است که تعرفه خدمات مهندسی توسط وزارت‌خانه به صورت سالیانه ابلاغ می‌ گردد؛ ولی در استان قزوین بنا به عللی، امکان اجرایی کردن تعرفه ابلاغی وزارت‌خانه نبوده و سی درصد آن در استان اجرا شد و در حال حاضر با حمایت مدیر کل راه و شهرسازی استان، با افزایش چهل درصدی توانستیم بصورت مرحله‌ای و پلکانی در ادامه این شش ماهه، تعرفه ابلاغی را اجرایی کنیم.
وی، هم‌چنین خواستار گردبد: با توجه به شرایط فعلی جامعه، کل ساخت و سازهای استان براساس قانون، تحت پوشش نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد که این موضوع حمایت وزارت‌خانه را می ‌طلبد تا تمامی ساخت و سازها شاکله فنی و مهندسی به خودش گیرد.
مجابی به تاکید معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر استفاده از ظرفیت مجریان ذی صلاح اشاره و بیان کرد: استفاده از ظرفیت مجریان ذی صلاح همواره مد نظر هیات مدیره سازمان بوده اما هنوز نتوانسته‌ایم در همه شهرها و همه گروه ‌های ساختمانی از این ظرفیت استفاده کنیم. هم‌چنین در شهر قزوین برای پروژه‌های بالای پانصد متر از مجریان ذیصلاح استفاده می‌ گردد.
مجابی گفت: بخش عظیمی از مهندسان در حوزه مجریان ذی صلاح فعالیت می‌کنند و بخش عظیمی از کاردان‌ ها نیز می ‌توانند به این حوزه ورود پیدا کنند. لازم است در اقدام ملی مسکن نیز استفاده از ظرفیت مجریان ذی صلاح مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در اجرای اقدام ملی مسکن بعنوان اولین استان عنوان داشت: مهندسان انتظار دارند در پروژه‌های ملی نقش‌آفرین باشند و بتوانند هم رسالت فنی و تخصصی و هم رسالت اجتماعی خود را ایفا کنند. در همین راستا باید از حداکثر خدمات مهندسی در این اقدام ملی استفاده کرد. بهمین منظور آمادگی خود را جهت ورود به پروژه اقدام ملی مسکن اعلام کردیم.
وی با اشاره به کارنامه موفق این سازمان در اجرای مسکن مهر گفت: این سازمان بعنوان کارگزار اقدام ملی مسکن می‌ تواند در کیفیت اجرای پروژه بسیار تاثیر گذار عمل کند چرا که نمونه موفق آن را در مسکن مهر شاهد بودیم.
مجابی در خاتمه خواستار تخصیص مسکن در پروژه اقدام ملی مسکن به مهندسان عضو سازمان که فاقد مسکن شخصی هستند شد و گفت: در صورت امکان در این پروژه شهرکی با عنوان شهرک مهندسین که عضو سازمان و خانه اولی هستند تعریف شود و مهندسین هم بتوانند از این پروژه بهره‌مند شوند.
اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در تاسیس دفتر مشاوره شهروندان، اقدامی قابل تقدیر جهت آگاه بخشی آحاد مردم از شاخصه‌های ساختمان است؛
در ادامه محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین جهت همکاری در پروژه اقدام ملی مسکن بیان داشت: مجوز کارگزاری پروژه اقدام ملی مسکن برای سازمان نظام مهندسی ساختمان و انبوه سازان صادر شده است که هفته آینده ابلاغ خواهد شد. ولی با این وجود تمام سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها این علاقه‌مندی و آمادگی سازمان قزوین را ندارند و امیدوار هستم همکاری و همراهی سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان مانند قزوین در کیفیت اجرای طرح اقدام ملی موثر باشد و شاهد تحول ساخت و ساز از لحاظ کمی و کیفی باشیم.
وی ادامه داد: در صورتیکه در بخش خصوصی واحدهای تمام شده و یا واحدهای نیمه تمام و یا حتی زمین وجود داشته باشد، می ‌توانند در صورت تمایل به این پروژه واگذار کنند که در اینصورت با وجود مشخص بودن خریدار از ابتدای کار و تامین کننده منابع مالی توسط تسهیلات آورده متقاضیان، دغدغه سازندگان به مراتب کمتر خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات تامین زمین که در شهر قزوین وجود دارد، اگر در سطح استان دستگاه ‌هایی هستند که امکان واگذاری زمین دارند، می ‌توان با عقد تفاهم نامه بخشی از این اراضی را برای تامین مسکن اختصاص داد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: در آموزش به مردم دچار ضعف هستیم و نتوانستیم معماری خوب را به آنان معرفی کنیم. باید بتوانیم از نظر تخصصی اطلاع رسانی مناسب را در بخش ساخت و ساز به مردم داشته باشیم و شاخص ‌های ساختمان را از نظر فنی, علمی و فرهنگی بخوبی برای مردم تبیین کنیم. بهمین منظور راه اندازی مرکز اسناد و موزه مهندسی را در برنامه خود داریم که امیدوار هستیم سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد.
وی، راه اندازی دفتر مشاوره شهروندان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین را اقدام موثری در ارائه خدمات به شهروندان برشمرد و گفت: ما باید بعنوان جامعه تخصصی، بسترهای لازم را برای آگاهی دادن به مردم فراهم کنیم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اقدامات خوبی در حوزه مقررات ملی ساختمان اتفاق افتاده است. دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان به مجموعه وزارت‌خانه اضافه شده است. در تدوین مقررات ملی برای اولین بار مجوز ورود به حوزه ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری را گرفتیم.
وی گفت: با توجه به اهمیت نقش مجریان ذیصلاح در کیفیت ساخت و ساز، این موضوع باید در کل استان اجرایی گردد. هم‌چنین در اصلاح قانون پیش فروش که به مجلس ارسال کرده‌ایم، پیش فروش ساختمان باید از طریق مجری صورت پذیرد که در این صورت بعنوان شخصیت حقوقی براحتی در انجام امور قابل رصد و پیگیری‌ است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۹
530 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0