لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها

لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها

لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها ، از طرف امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم مطرح شد

کد خبر: 990619007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹ - ۸:۱۰ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها ، از طرف امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم مطرح شد

لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها

لزوم صاحب صلاحیت بودن عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها
رئیس نظام مهندسی ساختمان قم بیان کرد:
طراح، مجری و ناظر ساخت و سازها باید دارای صلاحیت باشند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بر لزوم به‌کارگیری مجریان ذی صلاح دارای پروانه اشتغال در ساخت و ساز‌ها تاکید کرد و افزود: این امر سبب پاسخگو کردن آن ‌ها در هر شرایطی خواهد شد.
عوامل طراحی، اجرا و نظارت ساخت و سازها باید دارای صلاحیت باشند
امین مقومی، با اشاره به این که طبق قانون نظام مهندسی همه عوامل طراحی، اجرا و نظارت در ساختمان باید دارای صلاحیت باشند، تصریح کرد: پیش از این، ساختمان ‌ها توسط معماران تجربی ساخته می‌ شد که مسئولیت و پاسخگویی آن‌ها را به دنبال نداشت، ولی با اجرای این قانون، حتی معماران تجربی دارای پروانه هم، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو خواهند بود.
مقومی ادامه داد: بر این اساس مهندسین، انبوه سازان و پیمانکاران بعنوان مجری ذیصلاح شناخته می‌ شوند و باید در قبال کار خود پاسخگو باشند.
وی با بیان این که هم اکنون مصالح ساختمانی غیراستاندارد هم در استان مصرف می‌ شود، عنوان کرد: به‌کارگیری مجریان ذیصلاح از این مسئله نیز جلوگیری خواهد کرد.
مقومی خاطر نشان کرد: وظیفه مجریان تنها اجرای نقشه ساختمانی است و در زمینه طراحی و نظارت نباید دخالتی داشته باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان قم اظهار داشت: مجریان ذی صلاح اگر مرتکب تخلف شوند، طبق گزارش ناظر ساختمان یا نهاد ناظر مانند شهرداری، به شورای انتظامی معرفی و با آن‌ها برخورد خواهد شد.
مقومی حضور تمام وقت مجریان ذیصلاح را در محل پروژه الزامی عنوان کرد و افزود: هر مجری می‌ تواند تنها دو پروژه را بعهده بگیرد که در یکی از آن‌ها باید شخصا حضور داشته باشد و در دیگری سرپرست کارگاه تمام وقت به‌کار بگیرد.
وی گفت: در حال حاضر تمام ساختمان ‌های نوع (ج) و (د) یعنی ساختمان ‌های شش طبقه و بیشتر باید مجری ذیصلاح داشته باشند که البته ساخت و ساز‌های از این نوع در استان تنها پانزده تا بیست درصد است.
غلام‌رضا جان قربان معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم هم که میهمان تلفنی این برنامه بود، بیان کرد: شهرداری به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم به‌کارگیری مجریان ذیصلاح را از ۱ ماه قبل در ساخت و ساز‌ها الزامی کرده است ضمن آنکه با مصوبه شورای اسلامی شهر قم، افزایش جرائم ماده صد تا حدودی بازدارندگی لازم را برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ایجاد کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان قم در عین حال گفت: شهرداری نگاه درآمدی به جرایم ماده صد ندارد و معتقد است از هر طریق ممکن حتی تخریب باید با تخلفات ساختمانی برخورد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ شهریور ۹۹
393 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0