گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری

گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری

گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری ، در مورد راهکارهای ارتقای جایگاه نقشه برداری در کشور صورت گرفت

کد خبر: 990618013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۹ - ۱۰:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری ، در مورد راهکارهای ارتقای جایگاه نقشه برداری در کشور صورت گرفت

گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری

گفت و گو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری
گفتگو با سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته در رشته نقشه برداری؛ راهکارهای ارتقای جایگاه نقشه برداری در کشور
ابوالحسن سمیع یوسفی، از مهندسین برجسته کشور در رشته نقشه برداری می گوید: برای ارتقای جایگاه نقشه برداری باید متولیان تهیه نقشه در مملکت به خصوص سازمان نقشه برداری کشور را تقویت کرد و آحاد ملت را حداقل به نقشه خوانی دعوت کنند و اگر بشود، در مدارس به دانش آموزان آموخته شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، سیزده شهریور، سالروز تولد ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ علوم مهندسی، روز مهندسی نقشه‌برداری نامگذاری شده است. ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی فعالیت‌های متعدد و ارزشمندی را در زمینه‌ مهندسی نقشه‌برداری و نجوم به انجام رسانده و مایه مباهات است که دستاوردهای علمی ایشان در جهان تا قرن‌ها اعتبار خود را محفوظ داشته است.
برهمین اساس هرساله جامعه مهندسین این روز را گرامی می‌دارد و جشن می گیرند تا ضمن شناسایی جنبه‌های مختلف کاربرد مهندسی نقشه‌برداری در فعالیت‌های سایر رشته‌های مهندسی و علوم دیگر و همچنین در زندگی روزمره مردم، آن را در موارد مختلف ارتقا دهیم.
با این حال، امسال با شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری جشن روز مهندس نقشه بردار را به وقتی دیگر موکول شده است.
برهمین اساس، به سراغ مهندس ابوالحسن سمیع یوسفی، کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان و نقشه برداری و یکی از مهندسین برجسته کشور در رشته نقشه برداری رفتیم و به گپ و گفت خودمانی با او پرداختیم.
از او پرسیدیم ۱۳ شهریورماه، روز ملی نقشه بردار است؛ ضمن تبریک این روز به جنابعالی که جزو مهندسان نقشه بردار هستید، چه پیامی به مهندسان نقشه بردار دارید؟
ابوالحسن سمیع یوسفی،چنین پاسخ داد: ضمن عرض سلام به همه نقشه برداران عزیز که در هوای گرم و سرد، طوفانی و شرجی و … مشغول به خدمت هستند، تلاش داشته باشند از طریق آموزش، هدف نقشه برداری و تهیه نقشه را به مدیران بیاموزند؛ علی الخصوص به سایر رشته های مهندسی از قبیل مهندسی راه- آب- برق- معدن- آبیاری و زهکشی- کشاورزی (زراعت)- صنایع و … .
در پرسش دوم به «مظلومیت» رشته نقشه برداری در برابر رشته هایی مثل معماری و شهرسازی اشاره کردیم: نقشه برداری یکی از رشته های ۷ گانه است که به اعتقاد برخی کارشناسان، در برابر رشته هایی مثل معماری و شهرسازی «مظلوم» واقع شده است؛ آیا این موضوع را قبول دارید؟
سمیع یوسفی در پاسخ به این پرسش، ابتدا گفت: خیر، نه اینکه این رشته مظلوم واقع نشده بلکه در هر پروژه ای که مدیر پروژه یا مجری طرح واقف به امور فنی که احساس نیاز بکند، از نقشه برداری دعوت به عمل می آورد تا مشکلات بعدی گریبانگیر مدیران و مجریان ما نشود، چون حرف اول در نقشه برداری را دقت و خطا می زند که سایر رشته ها با دقت و خطای پروژه بیگانه هستند، ضمن اینکه نقشه برداری زیر ساخت توسعه پایدار است.
از سمیع یوسفی که جزو افراد شناخته شده در رشته نقشه برداری در کشور است، راهکار اجرایی برای برای ارتقای جایگاه نقشه برداری خواستیم که وی در پاسخ اظهارداشت: برای ارتقای جایگاه نقشه برداری باید متولیان تهیه نقشه در مملکت علی الخصوص سازمان نقشه برداری کشور را تقویت کرد و آحاد ملت را حداقل به نقشه خوانی دعوت بکنند و اگر بشود، در مدارس به دانش آموزان آموخته شود.
به مدیران محترم دستگاه های اجرایی یادآوری شود که بهتر است کارها را به دست افراد متعهد و متخصص همان رشته بسپارند. اگر قدرت جذب نیروی انسانی ندارند، بعضاً کارها را برون سپاری کنند؛ علی الخصوص سازمان نقشه برداری کشور که نظارت عالیه بر پروژه های عمرانی مملکت در دست آنها است.
به عبارت دیگر، از سویی ظرفیت جذب نیروی انسانی را ندارند و از سوی دیگر پروژه ها بدون متخصص مربوطه اداره می شود. سازمان های حقوقی از قبیل سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی معدن و نظام مهندسی کشاورزی می توانند کارهای برون سپاری را قبول کنند و از طریق اعضا و مکانیزم های مربوطه نسبت به کنترل و انجام کارها اقدام کنند.
آحاد ملت آمادگی دارند که هزینه ها را پرداخت کنند به شرط آنکه کارها سریع و دقیق تحویلشان بشود. البته دولت هم بهتر است به ازای جذب نیرو برای افرادی که توان پرداخت را ندارند، یارانه پرداخت کند.
از سمیع یوسفی، در پایان سوال شد که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید چه اقداماتی درباره مهندسان نقشه بردار انجام دهد؟ که وی پاسخ داد: وظیفه این سازمان را قانون مشخص کرده است. پیشنهاد بنده آن است که در هر رشته اتاق فکر تشکیل بدهد و از تجربیات موجود در جامعه بهره مند شود تا مشکل خودش را حل کند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ شهریور ۹۹
453 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0