دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر

دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر

دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر ، سبب درگیری نوعی سکون و بی تحرکی است. اعتلای جایگاه مهندسان در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه را از وظایف سازمان های نظام مهندسی است

کد خبر: 990508005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹ - ۱۱:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر ، سبب درگیری نوعی سکون و بی تحرکی است. اعتلای جایگاه مهندسان در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه را از وظایف سازمان های نظام مهندسی است

دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر

دور شدن سازمان نظام مهندسی از هویت اصلی، ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر

مدیر پروژه نوآوری صنعت کشور بیان کرد:
سازمان نظام مهندسی ساختمان درگیر نوعی بی تحرکی است
مدیر پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان شورای مرکزی کشور با انتقاد از وضعیت کنونی این تشکل، آن را درگیر نوعی سکون و بی تحرکی خواند و افزود: امروز سازمان های نظام مهندسی راه اصلی خود را گم کرده و از هویت اصلی که همان ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر باشد، دور مانده است.
احمدرضا طاهری اصل در مراسم آغاز بهره برداری از شبکه نوآوری صنعت ساختمان استان یزد تقویت ارزش های اسلامی در مهندسی، اعتلای جایگاه مهندسان در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه را از وظایف سازمان های نظام مهندسی عنوان کرد.
طاهری اصل گفت: لازم است سازمان های نظام مهندسی در راستای اجرای این وظایف برای ارتقای توان نوآوری و سازندگی در صنعت ساختمان بکوشد.
وی در ادامه پارک علم و فناوری را مجموعه ای معرفی کرد که بوسیله متخصصان حرفه ای برای افزایش ثروت از طریق ایجاد و ارتقای فرهنگ نوآوری، افزایش رقابت میان شرکتهای نوآور و ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش محور اداره می گردد.
طاهری اصل، وجوه تشابه در ماهیت و وظایف این دو نهاد را علتی بر لزوم همکاری و ارتباط تنگاتنگ آنان دانست که در صورتیکه به درستی مدیریت گردد، میتواند آینده ای روشن برای صنعت ساختمان رقم بزند.
وی در مورد لزوم ایجاد چنین شبکه ای اظهار داشت: متأسفانه پارادایم غالبی که امروز در صنعت ساختمان کشور وجود دارد حرکت به سمت نوآوری و راه‌کارهای مناسب پس از رخدادی نامطلوب است که ایجاد چنین شبکه نوآورانه ای با برد کشوری و گسترده میتواند این پارادایم را در هم بشکند.
وی، ایجاد و پیاده سازی توسعه متوازن و اقتصاد دانش بنیان در سازمان نظام مهندسی کشور با هدف دستیابی به نوآوری و فناوری صنعت ساختمان، ساختمان سبز، مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی را اقدامی جدید در شورای مرکزی عنوان کرد.
مدیر پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان شورای مرکزی تصریح کرد: در راستای دست‌یابی به این هدف، پروژه هایی تعریف شده است که « توسعه شبکه نوآوری و تعامل بازار» با توجه به نگاه نوآورانه، ظرفیتها، توانمندیها و زیرساختهایی که در یزد وجود دارد به این استان واگذار شده است.
وی در خاتمه در پاسخ به انتقادهایی که در باره نتایج و سودآوری ایجاد این شبکه مطرح می گردد، بیان داشت: لازم است با نگاه آینده سازی و سودآوری ذهنی به این حرکت نگریست و در سایه این نگاه است که می توان در ادامه به سودآوریهای مالی، دستاوردی و علمی دست یافت و نتیجه ای برد- برد برای جامعه مهندسی، جامعه علمی کشور و تمام ذی نفعان این حرکت رقم زد.
هم‌چنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در مراسم یاد شده، تغییر ذائقه مشتریان صنعت ساختمان و هم‌چنین اهمیت هزینه و زمان در انجام پروژه های ساختمانی را از جمله عواملی دانست که ضرورت نگاهی تازه و نوآورانه را به تمام متولیان این صنعت دیکته میکند.
مهدی سالاری با اشاره به این موضوع که تفکر و ابزار و مصالح سنتی گذشته جایی در ساخت و سازهای امروزی ندارد، گفت: کاهش هزینه های ساخت و سرعت عمل در انجام پروژه ها و هم‌چنین تغییر تمایل مشتریان این صنعت به سمت استفاده از مصالح نوین و کاهش وزن و مصرف انرژی در ساختمانها موجب شده تا نتوان با همان تفکر پیشین به این راه ادامه داد.
وی با عنوان این که تفاوت در خواسته مشتریان و بازار با آنچه در واقعیت ارائه می شود، سبب ایجاد رکود در صنعت ساختمان شده است، گفت: این تفاوتها ضرورت یک نگاه جدید و نوآورانه را به تمامی عناصری که به نحوی در شبکه ارزش ساختمان اثرگذارند، دیکته میکند.
سالاری در ادامه با  تأکید بر مفهوم « شبکه»، ایجاد و اثرگذاری آن را مرهون شناسایی و تعامل بین تمامی عناصر و عوامل تأثیرگذار بر صنعت ساختمان دانست و گفت: باید تلاش کنیم  تا با تغییر تفکرات و پافشاری بر ارزشهای مشترک، روش های ساخت را اصلاح کرده  تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت باشیم.
وی، وجود افراد خلاق و ایده پرداز، سرمایه گذاران و شرکتهای مجری را پایه های اصلی برای ایجاد شبکه نوآوری دانست و  ادامه داد: سازمان نظام مهندسی در راه توسعه زیرساختهای حوزه فناوری اطلاعات، سرمایه گذاریهای خوبی کرده  و سرورهای قدرتمندی برای پیاده سازی چنین شبکه ای خریداری کرده است و در ادامه مسیر، نیازمند تجارب و ایده های خلاقانه متولیان این بخش هستیم.
هم‌چنین رییس پارک علم و فناوری یزد در این جلسه، با تشکر از دیدگاه و حرکت نوآورانه سازمان نظام مهندسی استان، صنعت ساختمان را زنجیره ای گسترده خواند که ایجاد شبکه نوآور در آن میتواند بطور مستقیم بر روی حلقه های بالایی و پایین این زنجیره اثرگذار باشد.
محمدمهدی لطفی در بیان اهمیت این شبکه افزود: اگر هدف را ایجاد اکوسیستم نوآوری در صنعت ساختمان بدانیم، ایجاد شبکه نوآوری به نوعی نرم افزار دستیابی به این اکوسیستم خواهد بود.
لطفی، ظرفیت اصلی سازمان نظام مهندسی را ظرفیت انسانی و فکری آن دانست که اگر در کنار ظرفیت تکنولوژی ایجاد و توسعه شرکتهای فن آور پارک علم و فناوری قرار گیرد میتواند انقلابی در صنعت ساختمان کشور رقم بزند.
لطفی ادامه داد: موضوع تفاهم نامه مرکز نوآوری صنعت ساختمان با پارک علم و فناوری از ماهها پیش آغاز و طبق این تفاهم نامه بدنبال ایجاد اکوسیستم نوآوری در صنعت ساختمان هستیم.
در جلسه یاد شده، تفاهم نامه مرکز نوآوری صنعت ساختمان با پارک علم و فناوری به امضای رییسان سازمان نظام مهندسی استان و پارک علم و فناوری یزد رسید.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ مرداد ۹۹
441 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0