نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری

نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری

نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری ، است. با برگزاری نشست های متعدد با دستگاه ‌هاي ذيربط، نسخه پيش‌نويس اوليه تهيه و به نظرخواهي عمومي گذاشته شد

کد خبر: 990507005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ مرداد ۹۹ - ۱۲:۲۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری ، است. با برگزاری نشست های متعدد با دستگاه ‌هاي ذيربط، نسخه پيش‌نويس اوليه تهيه و به نظرخواهي عمومي گذاشته شد

نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری

نسخه نهایی سند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM در دست گرداوری
حامد ماني فر مديركل دفتر مقررات ملي و كنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي با اشاره به گرداوری سند جامع بيم «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM »، بیان کرد: گرداوری اين سند بر پايه گزارشي كه در سال نود و هفت، از حوزه ساخت و ساز كشور به هيات وزيران ارسال گردید و تصویب آن در هیات وزیران در تاریخ هفتم اسفند نود و هفت، برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد.
وی با تاکید بر این که از سال نود و هفت تاکنون گرداوری پیش نویس سند مدل سازی اطلاعات ساختمان بر عهده دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان قرار گرفت، ادامه داد: با برگزاری نشست های متعدد با دستگاه ‌هاي ذيربط، نسخه پيش‌نويس اوليه تهيه و به نظرخواهي عمومي گذاشته شد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان ضمن اشاره به اين مطلب كه صنعت ساختمان بيش از سی درصد از جريان اقتصادي كشور را به خود اختصاص مي‌ دهد، تصریح کرد: در برآوردي كلي، سهم چهل درصدي از سرمايه كشور در اين صنعت ذخيره شده است. هم‌چنین با توجه به چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ بعنوان يك كشور توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه و برخوردار از دانش پيشرفته، توجه به موضوع BIM يكي از مهمترين ابزارها و سياست‌هاي در دست برنامه‌ريزي معاونت مسكن وساختمان وزارت راه و شهرسازي براي رونق بخشي هر چه بيشتر به صنعت ساخت و ساز است.
مانی فر گفت: با تاکید وزير راه و شهرسازي مبني بر تامين اعتبارات مربوطه، در حال برنامه‌ريزي و هماهنگي با سازمان ملي زمين و مسكن در مورد گرداوری نسخه نهايي سند BIM هستيم.
وی ادامه داد: از آنجا كه يكي از اساس‌ترين خروجي ‌هاي فناوري BIM كاربرد آن در حوزه مديريت زمين و املاك و دستيابي به شهر هوشمند است. به همین منظور با سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در زمينه تبادل اطلاعات و همكاري ‌هاي في‌مابين، مذاكراتي انجام شده که نخستین نشست هماهنگي آن در شنبه چهارم مرداد ماه در محل آن سازمان و با حضور معاون، مديران كل، كارشناسان و مشاور طرح كاداستر سه بعدي (Digital Twin) برگزار گردید.
مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان افزود: مقرر گردید تا تمهيدات لازم براي توسعه همكاري ‌هاي آتي در اين زمينه بعمل آيد.
لازم به ذکر است، مدل‌سازي اطلاعات ساختمان (BIM) كه از آن به عنوان انقلاب چهارم صنعتي در عرصه ساختمان نيز نام برده مي ‌شود در جهان معاصر با رشد روزافزون در حال همه‌گيري است و كشورهاي پيش‌رو و صنعتي و نيز كشورهاي در حال توسعه به نحو روزافزون در يك رقابت جهاني كاربست سريع آن را در ابعاد ملي و منطقه اي در دستوركار خود قرار داده‌اند و بسياري از صاحب نظران، آينده صنعت ساختمان را مرهون تحقق BIM مي ‌دانند.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۹
460 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0