بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت

بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت

بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت ، هستند. استان اصفهان نیز یکی از استان‌ هایی محسوب می‌ گردد که بیشترین معادن را دارد

کد خبر: 990502002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲ مرداد ۹۹ - ۵:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت ، هستند. استان اصفهان نیز یکی از استان‌ هایی محسوب می‌ گردد که بیشترین معادن را دارد

بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت

بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت

بنگاه ‌ها سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان ‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان بیان کرد:
سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان‌ ها، بازوی نظارتی وزارت صمت هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان بیان داشت: سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان‌ ها در مراحل اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری همراه صاحبان معادن بوده و با نظارت بر مراحل اجرای کار بویژه ایمنی، مسئولیت ویژه‌ای را از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت بعهده دارند.
شهرام مبصر گفت: سازمان نظام مهندسی معدن اساسا بازوی نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. استان اصفهان نیز یکی از استان‌ هایی محسوب می‌ گردد که بیشترین معادن را دارد و همین مسئله باعث دشوار شدن کار سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان می ‌شود.
مبصر ادامه داد: بصورت کلی معادن در طبقه‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ۴ دسته معادن درجه ۱، ۲، ۳ و ۴ تقسیم می ‌گردند؛ معادن درجه یک به آن دسته از معادن گفته می‌شود که بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن، معادن درجه دو، سیصد هزار تا یک میلیون و پانصد هزار تن، معادن درجه سه، سیصد تا صد هزار تن و معادن درجه ۴، کم‌تر از صد هزار تن ذخیره داشته باشند، البته طبقه‌بندی معادن سنگ تزئینی بسیار متفاوت از طبقه‌بندی کلی است.
استان اصفهان بیشترین معادن کشور را دارد
مبصر اظهار داشت: عمده معادن استان اصفهان به جز ۴ تا ۵ معدن که جزو رده درجه یک هستند، اغلب در رده درجه ۳ و ۴ قرار می‌ گیرند. در حال حاضر، استان اصفهان حدود یک هزار و صد معدن دارد که هفتصد و چهل، معدن آن غیر از معادن شن و ماسه است. به این ترتیب، استان اصفهان از نظر تعداد، بیشترین معادن کشور را در اختیار دارد.
وی افزود: هشتاد درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن کانی غیر فلزی ازجمله شن و ماسه، سنگ تزئینی، مصالح ساختمانی و… هستند. پنج درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن فلزی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی قرار می ‌گیرند که معدن سرب و روی ایرانکوه در این استان از جمله معادن بزرگ سرب و روی کشور بوده که در حال استخراج است. ضمن این که این استان میزبان دو معدن طلای کشور یعنی موته و اخترچی است. در همین حال پانزده درصد از معادن استان اصفهان در رده خاک‌ های صنعتی همچون باریت، کائولن و…. قرار می ‌گیرند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان اضافه کرد: معادن سنگ آهن استان اصفهان عموما در شمال این استان قرار دارند و پراکندگی آن ‌ها در شمال این استان بویژه منطقه کاشان بیشتر است؛ هرچند که تعدادی از معادن سنگ آهن در جنوب و غرب این استان قرار دارند. معادن سرب و روی استان اصفهان در غرب این استان یعنی فریدون‌شهر گستردگی بیشتری دارند، البته ناگفته نماند که عمده معادن فلزی استان اصفهان از نظر زمین‌ شناسی در بخش ایران مرکزی این استان قرار گرفته‌اند که بیشتر این معادن در شمال شرق استان اصفهان یعنی مناطق انارک واقع شده‌اند. از جمله معادن فلزی این استان می‌ توان به معادن سرب نخلک، مس طالسمی و کالکافی اشاره کرد. قطعا شمال شرق استان اصفهان یعنی منطقه انارک، پتانسیل بسیار خوبی برای اکتشاف معادن فلزی داشته و از نظر اقتصادی می‌تواند درآمدزا باشد.
وی گفت: برای نظارت بر معادن درجه سه و چهار، هر معدن باید یک مسئول فنی داشته باشد که از طرف سازمان نظام مهندسی معدن استان مربوطه به معدن‌دار معرفی می ‌شود. مسئول فنی نیز باید بصورت تمام وقت در معدن حضور داشته باشد و به همه بخش‌های معدن مانند مسائل فنی، استخراج، بهره‌برداری، ایمنی و… رسیدگی کند. مسئول فنی بعنوان یک کارشناس معدن محسوب شده و سازمان نظام مهندسی معدن متولی نظارت بر معدن است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی معدن استان ‌ها، افزود: این سازمان‌ ها در مورد معادن، نقش تایید و تعیین‌کننده استخراج، کنترل‌کننده انواع مواد معدنی و هر آنچه که به استخراج معدن مربوط می‌گردد، را از نظر نظارتی بر عهده دارند.
پتانسیل‌ های استان اصفهان برای فعال‌سازی معادن کوچک
مبصر در مورد طرح فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: طی سال ‌های اخیر رکود بر کشور حاکم شده و این امر بر بخش معدن بویژه معادن کوچک‌مقیاس تاثیر منفی گذاشته است. بخشی از رکود اقتصادی کشور به تحریم‌ ها باز می‌گردد. عدم صادرات برخی از مواد معدنی ناشی از تحریم‌ ها نیز دیگر عامل تعطیلی و رکود معادن کوچک است. در این میان کیفیت مواد معدنی و نبود واحدهای فرآوری نیز بر تعطیلی معادن تاثیرگذار بوده است. به این ترتیب بالغ بر شصت درصد از معادن استان اصفهان صرف نظر از معادن مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه، تعطیل شده‌اند و می‌ توانند در برنامه احیای معادن کوچک‌مقیاس قرار گیرند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان افزود: عمده معادن استان اصفهان دارای عیار و کیفیت بالایی برای مواد معدنی هستند و حتی سابقه بسیاری از معادن تعطیل شده نشان می ‌دهد که این معادن اگر شرایط فعالیت آن‌ها مهیا شود، قابلیت ارزآوری بسیار بالایی خواهند داشت و در شرایط فعلی اقتصادی که فروش نفت کشور به حداقل رسیده و درآمدهای نفتی بشدت کاهش یافته است، فعال‌سازی معادن با هدف صادرات مواد معدنی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
مبصر، در مورد مشکلات کنونی فعال‌سازی معادن کوچک گفت: افزایش هزینه استخراج از معادن ازجمله بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات استخراج و تامین مواد اولیه مهم‌ ترین مشکلات محسوب می‌گردند و دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه برنامه‌هایی را ارائه کرده‌اند.
ضرورت استفاده از پتانسیل ‌های علمی
مبصر با عنوان این که یکی از نقش‌آفرینان اصلی طرح فعال ‌سازی معادن کوچک‌مقیاس، سازمان‌ های نظام مهندسی معادن استان ‌ها هستند، گفت: این سازمان‌ ها در وهله اول پذیرای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و بنابراین پتانسیلی بسیار قوی از نظر علمی، تئوری و حتی تجربی برای کمک به معدن‌کاران و در نهایت اقتصاد کشور دارند.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان از ابتدای عنوان شدن طرح فعال ‌سازی معادن کوچک‌مقیاس اعلام آمادگی کرده است که در همه زمینه‌ ها ازجمله، اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج با و توجه به پتانسیل‌ ها در همه جای کشور همکاری خواهد کرد زیرا این استان به علت دارا بودن معادن متعدد، مهندسان معدن بسیار مجربی دارد که در بسیاری از معادن بزرگ کشور مشغول به فعالیت بوده‌اند و بنابراین پتانسیل علمی بسیار بالایی دارند. برای فعال‌سازی معادن نیز باید از تجربیات و دانش افراد تحصیل‌کرده در کشور استفاده کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان، یکی از مشکلات اساسی معادن را عدم استفاده از پتانسیل‌ های علمی افراد عنوان کرد و افزود: از توانمندی‌ های داخلی بویژه افراد تحصیل‌کرده به علت عدم اعتماد صاحبان معادن استفاده نمی‌ شود. بسیاری از پتانسیل‌ ها مغفول مانده و کنار گذاشته شده‌اند. در صورتیکه اگر این پتانسیل ‌ها شناسایی و به کار گرفته شوند، قطعا می‌ توانند به شکوفایی بخش معدن و صنایع معدنی کشور کمک کنند.

منبع: فلزات آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مرداد ۹۹
609 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0