لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی

لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی

لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی ،در دستور کار است. هماهنگ نکردن شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از ابلاغ قانون مربوط به پیش‌فروش ساختمان موجب صادر نشدن شناسنامه فنی ساختمان ‌ها ‌شده بود

کد خبر: 990412003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ تیر ۹۹ - ۸:۴۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی ،در دستور کار است. هماهنگ نکردن شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از ابلاغ قانون مربوط به پیش‌فروش ساختمان موجب صادر نشدن شناسنامه فنی ساختمان ‌ها ‌شده بود

لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی

لزوم اجرایی شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان در استان خراسان جنوبی

معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اجرایی نشدن قانون پیش‌فروش ساختمان، شهرداری‌ ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلف به صدور شناسنامه فنی برای اجرای هر چه بهتر این قانون طی یک ماه آینده شدند.
حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا گفت: هماهنگ نکردن شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از ابلاغ قانون مربوط به پیش‌فروش ساختمان موجب صادر نشدن شناسنامه فنی ساختمان ‌ها ‌شده بود.
وحدانی نیا ادامه داد: از طرفی با توجه به این که هرگونه پیش فروش باید توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد باز هم بستن قراردادها در مشاوران املاک‌ سبب اجرا نشدن این قانون شده بود.
وحدانی نیا تصریح کرد: طبق دستورالعمل کارگروه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان در دادگستری خراسان جنوبی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان موظف به صدور شناسنامه فنی و مشاوران املاک از هر گونه عقد قرارداد در این زمینه منع شدند.
وی ادامه داد: مشاوران املاک فقط در ایراد قرارداد اولیه می ‌توانند اقدام کنند و هر گونه قرارداد مربوط به پیش فروش باید در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طبق این قانون، آگهی پیش فروش ساختمان در جراید و روزنامه‌ها باید براساس مجوز مطرح شده در این قانون صورت گیرد در غیر اینصورت تخلف محسوب می‌ گردد.
وی افزود: از این پس با ورود دادستانی، بازرسی منظم از مشاوران املاک انجام خواهد شد و در صورت هرگونه تخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
بمنظور پی‌گیری روند اجرای صحیح قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال هشتاد و نه و بررسی موانع قانونی و عملیاتی اجرای قانون، نشستی امروز در دادگستری کل استان خراسان جنوبی برگزار گردید.
ارائه گزارش از طرف نماینده شهرداری مرکز استان در مورد اجرای ماده بیست و دوم قانون پیش فروش ساختمان و دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان، بررسی موانع اجرایی قانون و پی‌گیری اجرای مصوبات نخستین و دومین نشست کارگروه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان دستور کار این نشست بود.
یکی از مقدمات اجرای قانون پیش فروش ساختمان آماده کردن سخت افزارهای مطرح شده در این قانون است که این موضوع از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارایه و با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شده است.
براساس قانون پیش‌فروش ساختمان، مالکان زمین و سرمایه‌گذاران موظف هستند برای پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات خود از طریق دفاتر اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کنند و مدارکی همچون سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بنا، پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد و پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک را ارایه دهند.
در ماده ‌بیست و سوم این قانون آمده است: اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی به پیش ‌فروش ساختمان اقدام کنند یا بدون اخذ مجوز به درج یا انتشار آگهی بپردازند، به حبس از ‌نود و یک روز تا یکسال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می ‌شوند.
ماده ‌بیست و چهار قانون پیش فروش ساختمان نیز مشاوران املاک را مکلف کرده تا پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین یعنی پیش فروشنده و پیش خریدار را برای تنظیم سند رسمی قرارداد پیش‌ فروش، به یکی از دفاتر اسناد رسمی راهنمایی کنند و نمی ‌توانند به تنظیم قرارداد پیش‌فروش اقدام کنند و در غیر این‌صورت برای بار اول تا ۱ ‌سال و برای بار دوم تا دو سال، پروانه کسب آنان تعلیق و برای بار سوم به ابطال پروانه کسب محکوم می ‌شوند.
براساس آیین نامه اجرایی این قانون که در خرداد سال نود و سه، به تصویب رسید سردفتران موظف هستند خلاصه معامله را در سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسانند.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ تیر ۹۹
405 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0