تلاش سازمان های استانی جهت اصلاح بندهای قانون بر اساس شرایط فعلی

تلاش سازمان های استانی جهت اصلاح بندهای قانون بر اساس شرایط فعلی

تلاش سازمان های استانی جهت اصلاح بندهای قانون بر اساس شرایط فعلی ،ادامه دارد. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بعنوان یکی از اولویتهای شورای مرکزی تاکید کرد

کد خبر: 990410003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ تیر ۹۹ - ۹:۱۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تلاش سازمان های استانی جهت اصلاح بندهای قانون بر اساس شرایط فعلی ،ادامه دارد. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بعنوان یکی از اولویتهای شورای مرکزی تاکید کرد

تلاش سازمان های استانی جهت اصلاح بندهای قانون بر اساس شرایط فعلی

 

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان داشت:

مسائل مهندسان درگیر ابهامات قانون نظام مهندسی است/ سازمانهای استانی روی اصلاح بندهای قانون کار کنند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بعنوان یکی از اولویتهای شورای مرکزی اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان بشدت با آن درگیر است، عدم اصلاح قوانین است که براساس شرایط فعلی به روزرسانی نشده است.
محمد حسین شرکا با عنوان این مطلب گفت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار است و در آن رسما اعلام شده که این قانون باید بعد از ده سال بازنگری و اصلاح شود که این اقدام انجام نشده است.
شرکا با عنوان این که جریانی در بیست و ‌چهار سال پیش شکل گرفته که چند سال بعد باید مورد اصلاح و بازبینی قرار میگرفت، افزود: آیین نامه اجرایی قانون هم مربوط به سال هفتاد و ‌پنج است که آن هم اصلاح نشده است. مبحث دوم نظامات اداری مقررات ملی ساختمان نیز مربوط به سال هشتاد و سه و حدود ۱۵ سال پیش است که همه این ها باید اصلاح گردد.
وی در عین حال افزود: یکی از مسائلی که امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان بشدت با آن درگیر است، عدم اصلاح قوانین است که براساس شرایط کنونی به روزرسانی نشده است. بطور نمونه این قوانین زمانی گرداوری شده که حدود سه هزار مهندس در استان خراسان رضوی وجود داشت و امروز حدود چهل هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تصریح کرد: در عین حال بستر کار در استان خراسان رضوی با بسترهای کار در استانهای دیگری مثل تهران، گیلان و فارس متفاوت است و در هر استان زمینه کار به نحو خاصی فراهم است که این مسئله باید در اصلاح قوانین و ضوابط و مقررات مورد توجه قرار گیرد.
مدت تعهد مهندسان در قانون قید نشده است
رئیس سازمان نظام مهندسی استان با انتقاد از مشخص نبودن جزئیات امور مربوط به مهندسان در قانون نظام مهندسی گفت: از طرفی در حال حاضر مهندسان نمیدانند تعهد آنها بمدت چند سال است، چرا که این موضوع در قانون قید نشده است. در همین حال شرایط نحوه تامین آینده و بیمه تامین اجتماعی مهندسان در هیچ کجای قانون ذکر نشده است.
شرکا با تاکید بر این که یک سری از مسائل باید به روز گردد، گفت: برخی هزینه ها را بصورت معمول دیده اند، اما بصورت ویژه و خاص ندیده اند. بطور مثال تفاوتهای یک ساختمان بلندمرتبه با یک ساختمان معمولی و یا ساختمانی که دارای پنج طبقه زیرمین است با ساختمانی که زیرزمین ندارد و هم‌چنین امکانات خاص موجود در یک ساختمان با یک ساختمان معمولی لحاظ نشده است.
وی با عنوان این که باید دقت زیادی در مورد اصلاح بندهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت گیرد، گفت: هر استانی میتواند بطور دقیق روی اصلاح یک یا دو بند از قانون کار کند و در نهایت با یک خرد جمعی درخصوص اصلاحات پیشنهادی تصمیم گیری گردد.
این مسئول با تاکید بر لزوم استارت اصلاح قانون نظام مهندسی اظهار داشت: اصلاح قانون باید با همفکری و تعامل بخشهای مربوطه و به تدریج پیش برود. موارد ضروری را میتوانند بصورت طرح جهت اصلاح بخش بندی کنند و این روند پیشرفت کار میتواند برای راحتی و روان بودن فرآیند کار و آینده صاحبان حرفه و صاحبان کار بسیار کمک کننده باشد.
دوره هیئت مدیره ها به یک دوره محدود گردد
وی در عین حال یکی دیگر از مشکلات موجود در سازمانهای نظام مهندسی را مربوط به هیئت مدیره ها دانست و افزود: دوره هیئت مدیره ها نامحدود است و بنظر میرسد بهتر است آن را محدود کنند و بجای دو دوره محدود به یک دوره کنند.
شرکا در عین حال با تاکید بر لزوم ارتقای دانش فنی در سازمانهای نظام مهندسی، گفت: این سازمان هم‌چنین باید بتواند در بحث مبانی اصول شهرسازی دخالت کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: وقتی یک پروژه شهری احداث می گردد، باید توجه کنیم که ابتدا مواردی نظیر عارضه های ترافیکی و مبانی اصول شهرسازی، توسعه مسیر، طرح هندسی مسیر برای روان بودن ترافیک، نیاز احتمالی به تقاطعهای غیرهمسطح و… را لحاظ و سپس پروژه را اجرایی کنند تا بعدها پروژه دچار معضلات ترافیکی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی نگردد.
وی ادامه داد: در این زمینه سازمان نظام مهندسی ساختمان میتواند در مورد ارائه نظرات تخصصی در بخش ساخت و سازها نقش بسیار موثری داشته باشد و امور را بخوبی پیش ببرد.
منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ تیر ۹۹
454 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0