بازدید خبرنگاران استان یزد روز 2 شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز بازدید خبرنگاران استان یزد روز 2 شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز

بازدید خبرنگاران استان یزد روز ۲ شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز

بازدید خبرنگاران استان یزد روز 2 شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز ،صورت گرفت. در راستای حذف استعلامات و رفع موانع، زمان صدور پروانه کشاورزی بطور متوسط به پانزده روز کاهش یافته است

کد خبر: 990326011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹ - ۵:۱۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بازدید خبرنگاران استان یزد روز ۲ شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز ،صورت گرفت. در راستای حذف استعلامات و رفع موانع، زمان صدور پروانه کشاورزی بطور متوسط به پانزده روز کاهش یافته است

بازدید خبرنگاران استان یزد روز ۲ شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز

بازدید خبرنگاران استان یزد روز 2 شنبه از واحدهای گلخانه ای مهریز

تعدادی از خبرنگاران استان یزد روز ۲ شنبه از واحدهای گلخانه ای گل رز و گوجه فرنگی خوشه‌ای مهریز بازدید کردند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در این بازدید با اشاره به پتانسیل ‌های استان در زمینه کشاورزی بیان کرد: این نهاد هم اکنون در بخش‌ های دام و طیور، شیلات، گیاه پزشکی، گلخانه و قارچ خوراکی پروانه صادر میکند ضمن آنکه یک سری فرصت‌ها و امتیازهایی را برای بهره بردار در نظر میگیرد.

محمدرضا خلف باغی از کاهش زمان صدور مجوزها با هدف کاهش فرآیندهای اداری و شفاف شدن روند صدور پروانه‌ها و مجوزها و تسهیل در صدور آنها خبر داد و گفت: در راستای حذف استعلامات و رفع موانع، زمان صدور پروانه کشاورزی بطور متوسط به پانزده روز کاهش یافته است.

خلف باغی با اشاره به ۳ هزار و هفتصد دانش آموخته رشته کشاورزی در استان، اظهار داشت: واحدهای پرورش الاغ شیری، بلدرچین، بوقلمون در استان با تلاش دانش اموختگان این خطه راه اندازی شدند و این واحدها در کشور هم جایگاه خود را پیدا کردند.

وی با اشاره به تولید محصول ارگانیک و هیدروپونیک در گلخانه های استان، تصریح کرد: تولید محصول به این روش راندمان محصول را چندین برابر و در مصرف آب هم صرفه جویی می‌ شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: امیدوار هستیم تمام سطح تولیدی سبزی و صیفی‌جات در استان به سمت کشت ‌های گلخانه‌ای و روش هیدروپونیک سوق پیدا کنند.

مسوول بزرگ‌ترین تولیدکننده گلخانه رز کشور هم در این بازدید بیان کرد: سطح تولید گل روز در این گلخانه دو هکتار است که به روش هیدروپونیک این نوع گل تولید می‌شود.

روح الله محمودی سرمایه گذاری در این واحد به ازای هر یک‌هزار متر به غیر از زمین و آب را بین چهارصد تا پانصد میلیون تومان بیان کرد و گفت: گل‌ های رز تولید شده علاوه بر اینکه به استان ‌های تهران، بندرعباس، هرمزگان، بوشهر و آبادان و کرمان به کشورهای ترکمنستان، گرجستان و حاشیه خلیج فارس صادر می ‌گردد.

محمودی گفت: البته شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان بر صادرات محصولات کشاورزی و گل رز تاثیر گذاشته است.

وی، میزان اشتغال در این واحد گلخانه‌ای را بیست نفر بیان کرد و گفت: در شش ماهه آینده این تعداد به سی نفر میرسد.

محمودی، که هم‌چنین مسوول گلخانه هیدروپونیک گوجه خوشه ای به روش هیدروپونیک در استان است در ادامه اظهار داشت: برای تولید این نوع گوجه از هیچ سمی استفاده نمیشود و محصول آن سالم است.

وی، ماندگاری گوجه یاد شده در منزل را بین بیست روز تا یکماه اعلام و بیان کرد: گوجه های تولیدی علاوه بر مصرف داخل به کشورهای روسیه صادر می گردد.

محمودی ادامه داد: برای سرمایه گذاری گوجه ای خوشه ای به غیر از زمین و آب آن بین دویست و تا سیصد میلیون تومان نیاز است و میزان تولید آن ۸ تن در هکتار است.

در ادامه این بازدید خبرنگاران از باغ پرندگان مهریز هم دیدن کردند.

این بازدید از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد بمنظور آشنایی خبرنگاران با تولید محصولات گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک و ارگانیک صورت گرفت.

یزد رتبه اول تولید گوشت بلدرچین و کبک و پرورش اسب اصیل عرب، رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، مقام چهارم تولید زردآلو و قیسی، مقام پنجم تولید انار، رتبه هشتم تولید خرما، دهم تولید تخم مرغ و چهاردهم تولید شیر را دارد.
زمین ‌های قابل‌کشت استان صد و هفتاد هزار هکتار است که در حال حاضر به علت تداوم دو دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، صد و شانزده هزار هکتار آن کشت می‌ شود و از این میزان شصت و نه درصد مربوط به باغها و سی و یک درصد مربوط به زمینهای زراعی است.

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ خرداد ۹۹
593 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0